نهاده های دامی علت اصلی نوسان قیمت گوشت

نهاده های دامی کالایی است که کمبود و بود و نبودش کیفیت سفره مردم را کم و زیاد می کند، از گوشت قرمز گاو و گوسفند گرفته تا گوشت سفید مرغ. در حالی که تولیدکنندگان گوشت و مرغ از خرید خوراک به قیمت آزاد و فروش دام خود به قیمت دولتی شکایت دارند قیمت گوشت و مرغ در برخی مغازه ها هر روز بالاتر می رود. اما علت این افزایش ها چیست؟ ساده است؛ خوراک دام و طیور.

مرغداری

تقریباً 70 درصد علت افزایش قیمت گوشت و مرغ نهاده های دامی است. کالایی که سال هاست از خارج از کشور وارد می شود.

چند سالی است که قرار شده است دامداران، خوراک دام خود را از سامانه بازارگاه و به قیمت دولتی تهیه کنند. این در حالی است که بارها قول داده شده بود که کمبودهای سامانه بازارگاه برطرف شود. اما در عمل این کار انجام نشده است و همچنان دامداران می گویند که خوراک دام خود را آزاد خریداری می کنند.

حالا با وجود تأمین ارز 4200 تومانی از طرف دولت و آمارهای بالای واردات خوراک دام که هر سال هم بیش تر می شود چرا سامانه بازارگاه همیشه دچار کمبود نهاده است؟

بعضی علت آن را وجود دست های پشت پرده می دانند. در گزارشی که از صدا و سیما پخش شد گفته شد که پای مافیای نهاده دامی در میان است و انحصار خوراک دام فقط در اختیار یک نفر است. یعنی فقط یک نفر وجود دارد که قیمت بازار را تعیین می کند. مافیایی که می تواند مدیران یک وزارتخانه را تعیین کند.

خوراک دانم

افشین آورا که خود یک تولید کننده است چنین بیان کرد: " مسئولان را بخش خصوصی تعیین می کند، یعنی بخش خصوصی می گوید که چه کسی رئیس سازمان دامپزشکی شود، چه کسی رئیس اصلاح نباتات شود". پیش از این هم از مافیای وارد کننده نهاده دام بسیار شنیده ایم. در گفتگویی که خبرنگار صدا و سیما با چند تن از مدیران بازنشسته وزارت جهاد داشت گفته شد که "هیچ گاه ارز نهاده های دامی قطع نشده است و این نشان می دهد که یک عده در داخل وزارتخانه منتفع هستند و اجازه نمی دهند ارزش قطع شود". به گفته آنها: "هفتاد درصد از پرسنلی که در مجموعه های وارد کننده کار می کنند بازنشسته های خود شرکت های سهامی و پشتیبانی هستند.وقتی مدیران را بخش خصوصی تعیین می کند پیداست که چنین مسئولی قلمش برای همان بخش خصوصی می چرخد".

واردات نهاده دامی

مافیای نهاده دام چقدر سود می کند؟

طبق بررسی های انجام شده در 6 ماهه اول سال 99 مافیای وارد کننده ذرت به غیر از 15 درصد سود واردات که از دولت می گیرد بیش از 257 میلیون دلار از تخفیف خرید طولانی مدت به دست آورده اند و همه این ها در حالی است که کمر تولید کننده دانه و نهاده در داخل کشور زیر فشار واردات در حال خم شدن است.

راه حل

راه حل همه ی این ها شاید یک چیز باشد: حذف ارز 4200 تومانی. هر جا ارز ترجیحی و ارزان باشد رانت و فساد هم وجود دارد.

قطعاً افزایش تولید داخلی هم مهم است. اما دستیابی به تولید داخل برنامه ریزی می خواهد که به نظر می رسد سال هاست انجام نشده است.

نهاده دامی

این گونه که پیداست امنیت غذایی 85 میلیون نفر در گرو سودهای کلان یک نفر یا عده ای انگشت شمار است که مشخص نیست پشتشان به کجا گرم است. افرادی که هر وقت اراده کنند می توانند بازاری به وسعت ایران را بر سر انگشت خود بچرخانند. مافیایی که بازار نهاده دام را در دست دارد سال هاست که با ارز 4200 تومانی که از دولت گرفته است به جنگ مردم می رود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...