روش محاسبه هزينه ساخت سردخانه

محاسبه هزینه سردخانه می‌تواند وضعیت پروژه سردخانه را به وضوح بیان کند. در اینجا در مورد چگونگی محاسبه نگهداری کالا در سردخانه صحبت خواهیم کرد. اجزای اصلی هزینه سردخانه چیست: مواد عایق سردخانه، تجهیزات برودتی، لوله‌های برودتی، شیرآلات، جعبه‌های کنترل، سیم‌ها، هزینه‌های نصب سردخانه و غیره. بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند که هزینه سردخانه به ازای هر متر مربع از سردخانه محاسبه می‌شود. در واقع این هزینه به عوامل زیادی مربوط است. در اینجا لیستی وجود دارد:

فضا و اندازه

یکی از مراحلی که پیش از سفارش ساخت سردخانه باید انجام شود، انتخاب مکان احداث سردخانه است. در انتخاب مکان احداث سردخانه، باید به مواردی همچون ظرفیت مورد نیاز، دسترسی به بازار مصرف، نزدیک بودن به مسیرهای رفت و آمد، نیروی انسانی و … توجه داشت. ظرفیت نگهداری سردخانه، با توجه به حجم آن و نوع محصول مورد نظر تعیین می‌شود. نکته قابل توجه این است که تمام ظرفیت سردخانه برای نگهداری محصولات استفاده نمی‌شود و درون سردخانه باید فضاهای زیر را در نظر گرفت. شاید در بلند مدت فکر کنید و انتظارات خود را از پروژه‌ در 10 تا 15 سال آینده رقم بزنید. هزینه‌های موجود و مقدار کالایی که باید ذخیره کنید را بدانید. مهم‌ترین مورد بازگشت سرمایه است که شما می‌توانید از طریق انبار ساخته شده تولید کنید. اندازه تسهیلات مناسب، نحوه ذخیره سازی محصول و نحوه دسترسی به قفسه‌ها را تعیین کنید. بین پالت‌ها و بیت‌ها تصمیم بگیرید و در مورد یک واحد خنک کننده مناسب تأمل کنید. همچنین اگر سردخانه شما اتاق‌هایی برای اهداف مختلف دارد، باید به درستی از هم جدا شوند. هنگام برنامه‌ریزی این واقعیت را به خاطر بسپارید که می‌خواهید سردخانه را گسترش دهید.

ساخت سردخانه

مصرف انرژی سردخانه

در بسیاری از صنایع همچون  سردخانه های مواد غذایی، دارویی و…، نگهداری سرد محصولات اهمیت ویژه‌ای دارد. بخش زیادی از انرژی مصرفی صنایع -حدود ۷۰ درصد- به سیستم‌های سرمایشی تعلق دارد. در نتیجه، به‌کارگیری روش‌های مختلف برای کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان سیستم‌های برودتی، تاثیر زیادی بر کاهش هزینه‌ها دارد. در ادامه به چند روش کاربردی برای کاهش مصرف انرژی می‌پردازیم.هزینه‌های مصرف انرژی مرتبط با انبارهای سردخانه می‌تواند هر ماه به هزاران هزینه برسد. با در نظر گرفتن دمای اتاق‌های مجاور، عایق بندی و روشنایی LED با مصرف انرژی، می‌توان این موارد را با نصب سیستم‌های گرمایش از کف کاهش داد.

سیستم تبرید سردخانه

تبريد عبارت است از جذب حرارت از یک سیال و دفع آن به سیال دیگر (سیال می تواند هوا یا آب ویا هر نوع گاز یا مایع دیگر باشد)می باشد . در کلیه سیستمهای تبريد حفظ سرما مستلزم جذب حرارت از موادی با درجه حرارت کمتر و خارج کردن این حرارت به محیطی با درجه حرارت بالاتر می باشد.یک سیستم برودتی معمولی متشکل از یک کندانسور، اواپراتور، کمپرسور، درایو فرکانس متغیر و موتور است. همه این‌ها باید با تقاضا و بازگشت سرمایه تعادل داشته باشد.

کنترل‌های برودتی

اتوماسیون همچنین باعث بهینه سازی مصرف انرژی، سطح کارایی را افزایش می‌دهد. به علاوه مهندسان از ویژگی‌هایی مانند مدیریت داده‌ها، تجزیه و تحلیل روند و گزارش‌های بی درنگ لذت می‌برند. این امر باعث می‌شود تغییرات لازم به موقع انجام شود و اطمینان حاصل شود که همه سیستم‌ها همیشه در حداکثر بازده خود عمل می‌کنند.

تجهیزات سردخانه

آب و برق سردخانه

اتلاف برق می‌تواند از نظر مالی یک مشکل بزرگ باشد. بنابراین، ملاحظات مربوط به طراحی الکتریکی باید شامل ولتاژهای عملیاتی، قابلیت اطمینان منبع تغذیه، تولید در حالت آماده به کار و مکان‌های مناسب اتاق‌های الکتریکی از محل توزیع بهینه برق باشد.

پانل دیوار سردخانه

محل نگهداری سردخانه باید در محدوده خاصی از دما حفظ شود که این فقط از طریق عایق بندی امکان پذیر است. هنگام نصب باید اطمینان حاصل شود که کل انبار محکم بسته شده است. در صورت وجود نشتی، نتیجه آن افزایش  بار در واحدهای خنک کننده و تأثیر در صورتحساب برق است. این امر همچنین  سیستم‌های تهویه مطبوع را در معرض نگرانی خرابی قرار میدهد. عایق کاری را می‌توان از طریق چندین ماده به دست آورد. البته بازده کلی و مقادیر R (عایق حرارتی) متفاوت است. فایبرگلاس یک گزینه اقتصادی است، در حالی که فوم‌های پلی اورتان گران هستند. مقاومت انتقال دما به مقدار R بستگی دارد. مقادیر بالاتر به معنای هزینه‌های بیش‌تر است، اما آنها همچنین عایق را بهبود می‌بخشند و در طولانی مدت باعث صرفه جویی در هزینه می‌شوند.مورد دیگر اشتعال پذیری برخی از انواع عایق‌ها و آسیب‌هایی است که آنها می‌توانند بر محیط زیست وارد کنند. غالباً انبارهای سردخانه با استفاده از چند ماده عایق برای ایجاد تعادل بین ارزش R، اثرات زیست محیطی، خطرات و هزینه‌های آتش سوزی ساخته می‌شوند.

درب سردخانه

عایق کف و درب سردخانه

نحوه کف سازی سردخانه بسیار مهم می باشد در برخی از سردخانه ها مشاهده شده است که به دلیل سهل انگاری مجری در ساخت سردخانه این بخش را به صورت دقیق و اصولی انجام نداده اند و باعث شده است که هزینه های گزافی به سردخانه دار وارد نماید. کف سازی اصولی سردخانه باعث می شود که از هدر رفت انرژی جلوگیری شود و از سمت دیگر آلودگی در کف سردخانه باقی نمایند که به این منظور باید کف سردخانه به گونه ای طراحی شده باشد که به راحتی بتوان آن را شست و ضد عفونی نمود.اجرای دقیق و اصولی کف سازی سردخانه باعث می شود که استفاده از سردخانه با مشکل مواجه نشود و نیازی به تعمیر و باز سازی کف نداشته باشید. اما اگر کف سازی سردخانه به صورت اصولی انجام نشده باشد پس از مدتی کف سردخانه خراب می شود که در این صورت باید کف سردخانه تخریب شود و از اول کف سازی سردخانه را انجام دهیم.

می‌توان این عایق سازی را مستقیماً با صفحات سردخانه یکی کرد یا صفحات اکسترود شده پلی استایرن XPS را با قیمت نسبتاً پایین انتخاب کرد (قیمت به مواد و ضخامت بستگی دارد). انواع و مواد زیادی وجود دارد. با توجه به درجه اتوماسیون، می‌توان آن را به درب اتوماتیک، درب کشویی برقی، درب کشویی دستی ، درب کشویی دو طرفه و غیره تقسیم کرد.

 هزینه کار و هزینه خدمات پس از فروش 

 پرسنل عمومی نصب باید پروانه کار حرفه‌ای داشته باشند و شرکت نصب باید صلاحیت نصب لوله فشار  و نصب مکانیکی و الکتریکی را داشته باشد.قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای ساخت یک سردخانه باید همه‌ی هزینه‌ها و برنامه ریزی ‌های مالی آن را به صورت کامل ارزیابی کرد. هرچقدر اطلاعات بررسی  شده دقیق‌تر باشد برآورد هزینه نیز دقیق‌تر خواهد بود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...