قفسه بندی صحیح و اصولی در سردخانه

قفسه های سردخانه راه حل های لجستیکی هستند که ذخیره محصولات مانند غذا و داروها را در دمای کنترل شده به منظور تضمین حفظ ویژگی های آنها تسهیل می کنند.

این قفسه ها که معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند، به اندازه کافی قوی هستند تا در محیط های سرد و یخ زده کار کنند. علاوه بر این، آنها وظیفه دارند فضای انبار را با دو هدف به حداکثر برسانند: از یک سو، به دلیل توزیع مناسب سرما در بین تعداد پالت افزایش یافت، ظرفیت ذخیره سازی بالا را فراهم می کنند و از سوی دیگر، اطمینان از بهره وری انرژی را تضمین می کنند .

در زیر، این پست تجزیه و تحلیل خواهیم کرد که کدام سیستم های ذخیره سازی برای امکانات سردخانه و ویژگی های خاص آنها مناسب تر است.

مزایای قفسه های سردخانه

زنجیره سرد است تدارکات بسیار پیچیده با هدف پردازش نگه داشتن کالا در یک دمای پایین تا زمانی که آنها را به مشتریان نهایی تحویل داده است. هدف سردخانه ها اطمینان از این اصل در مرحله ذخیره سازی است.

شکستن زنجیره سرد می تواند منجر به مشکلات جدی مانند خراب شدن زودرس محصول، از بین رفتن خواص آن و/یا رشد باکتری ها و میکروارگانیسم های مضر برای انسان شود. گاهی اوقات، این وقفه به راحتی قابل تشخیص است (تبلور کالا، ظاهر غیر جذاب، فساد یا وضعیت نامناسب)با این وجود، در موارد دیگر، مانند داروهای خاص، کار چندان ساده ای نیست.

سردخانه

برای اجتناب از این امر، توجه ویژه به کلیه عملیات مورد نیاز در این نوع زنجیره تأمین ضروری است: از حمل و نقل و ذخیره کالا تا بارگیری و تخلیه نهایی آنها.

ذخیره محصولات روی قفسه ها بهترین راه حل برای دستیابی به بیشترین بازدهی در مکان های سردخانه ها است. دلیل؟ آنها فضای ذخیره سازی را با ارائه بیشترین ظرفیت ممکن بهینه می کنند. در عین حال، با توجه به تسریع در جابجایی کالا، آنها توان نصب را به حداکثر می رسانند .

در سردخانه ها، می توانید سیستم های ذخیره سازی را با دسترسی مستقیم، یعنی قفسه های استاندارد پالت نصب کنید (این اجازه می دهد اپراتورها به طور مستقیم به تمام واحد ها دسترسی داشته باشند، اگرچه آنها بیشترین مساحت را ندارند). همچنین می توانید از سیستم های قفسه بندی با تراکم بالا استفاده کنید (اینها از فضای ذخیره سازی بهتر استفاده می کنند، ظرفیت ذخیره سازی را افزایش می دهند، اما دسترسی مستقیم به همه کالاها را ارائه نمی دهند).

نحوه انتخاب قفسه سردخانه مناسب

هنگام طراحی انبار سردخانه باید به دنبال مناسب ترین سیستم باشید، یعنی سیستم ذخیره سازی حداکثر، دسترسی آسان به کالاها، حضور کارکنان در منطقه را به حداقل رسانده و کنترل دقیق محصولات ذخیره شده را تسهیل کنید. با این وجود، این کار آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست.

قفسه بندی متراکم

برای تصمیم گیری در مورد نصب سیستم ذخیره سازی، باید پارامترهای زیر را در نظر بگیرید:

  • مقدار کالاهایی که باید ذخیره شوند.
  • اندازه سردخانه.
  • فضای لازم برای نصب ژنراتورهای سرد.
  • ورود و خروج کالا.
  • فصلی بودن محصولات.
  • سیستم تخلیه آب و شیب های موجود در روسازی (برای تخلیه آب تولید شده از تراکم).

در این مرحله، باید مزایا و معایب هر سیستم ذخیره سازی را ارزیابی کنید.

بسیاری از شرکت ها تجهیزات سردخانه خود را مجهز به سیستم های ذخیره سازی غیر خودکار می کنند، زیرا آنها در کوتاه مدت ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه حل هستند. نکته منفی این نوع راه حل ها این است که آنها اپراتورها را برای مدت طولانی در معرض دمای شدید قرار می دهند، که در دراز مدت می تواند به سلامتی آنها آسیب برساند. به همین ترتیب، مدیریت دستی خطر خطا در عملیات خاص مانند تکمیل و انتخاب سفارش را به همراه دارد.

بنابراین، اگرچه هزینه سرمایه گذاری اولیه آنها بیشتر است، اما ترجیحاً با انبارهای سردخانه خودکار بروید . اتوماسیون مزایای عمده ای را به همراه دارد : نیازی به حضور کارکنان ندارد (یا آن را به حداقل می رساند)، و از فضا و ارتفاع بسیار بهتر استفاده می کند. علاوه بر این، قابلیت ردیابی را با دقت بیشتری کنترل کرده و بهره وری را بهبود می بخشد.

قفسع بندی دو عمقی

رایج ترین قفسه بندی سردخانه

در زیر پرکاربردترین قفسه های سردخانه و مزایای آنها آورده شده است:

پالت راک

در سردخانه ها می توانید هر نوع سیستم ذخیره سازی پالت را نصب کنید، از جمله قفسه های استاندارد پالت، درایوین ، جریان و قفسه های عقب. هر نوع نیازهای تدارکات خاصی را برآورده می کند.

قفسه بندی انتخابی  با دسترسی مستقیم به کالا، علاوه بر تسهیل چیدن، برای ذخیره محصولات با اندازه ها و ویژگی های مختلف بسیار مفید هستند.

چندین سیستم ذخیره سازی مختلف را می توان در یک واحد ذخیره سازی سرد مخصوصاً در تاسیسات متوسط ​​و بزرگ ترکیب کرد و هر راه حل را به نوع خاصی از محصول و عملکرد اختصاص داد.

قفسه در پایگاه های سیار

سیستم های قفسه بندی متحرک یا سیار بر روی پایه های متحرک نصب می شوند که به صورت جانبی حرکت می کنند. این تنها سیستم ذخیره سازی جمع و جور است که دسترسی مستقیم به همه واحدها را ارائه می دهد : هنگامی که راهرو کار باز می شود، تمام واحد های ذخیره شده در آن مستقیماً قابل دسترسی هستند.

این راه حل به ویژه برای فروشگاه های سرد و فریزر به دلیل توزیع مطلوب هوای سرد بین تعداد بیشتری پالت ذخیره شده مناسب است، بنابراین هزینه هر پالت را کاهش می دهد.

این قفسه ها همچنین با استفاده از گزینه پارکینگ، گردش بهتر هوا را در زمان خرابی تضمین می کنند، که باعث ایجاد جدایی اجباری بین همه قفسه ها می شود و راهروها به طور مساوی از یکدیگر فاصله دارند.

سیستم شاتل پالت

با استفاده از این راه حل ذخیره سازی با تراکم بالا، شاتل به طور خودکار حرکات داخل قفسه را انجام می دهد. دارای دو حالت است:

  • شاتل پالت نیمه اتوماتیک: اپراتور بار را روی ریل ها قرار می دهد و شاتل پالت آن را به مکانی در یکی از قفسه های با تراکم بالا منتقل می کند. این محلول عمدتا در سردخانه ها با تعداد زیادی پالت در هر واحد استفاده می شود.
  • شاتل پالت خودکار: جرثقیل های استاکر یا دستگاه های جابجایی در هر سطح برای انتقال کالا به کانال مربوطه استفاده می شود. پس از رسیدن، شاتل موتوری آنها را در کانال های ذخیره سازی قرار می دهد. این قفسه ها می توانند تا 131 اینچ ارتفاع داشته باشند، بنابراین برای انبارهای متوسط ​​و بلند با SKU های بسیار متنوع مناسب هستند.

قفسه های موجود در پایه های تلفن همراه و سیستم پالت شاتل دو سیستم جمع و جور هستند که ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را ارائه می دهند. تفاوت در چابکی نهفته است، زیرا سیستم پالت شاتل ورود و خروج سریعتر پالت را تضمین می کند .

سیستم های ذخیره سازی و بازیابی خودکار (AS/RS) برای پالت ها

این شامل قفسه های استاندارد یک یا دو عمیق است که در آن جرثقیل جمع کننده وظیفه انجام جابجایی کالا را دارد، از ورودی و خروجی انبار گرفته تا شکاف.

AS/RS مقادیر بیشتری از محصولات را در خود جای می دهد و به لطف حرکت سریع جرثقیل های جمع کننده - به صورت افقی و عمودی - ظرفیت درج و برداشتن پالت را چند برابر می کند.

انبارهای خودکار به وضوح فضای خنک شده را کاهش می دهند و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی قابل توجهی می کنند. علاوه بر این ، آنها به طور سیستماتیک محصول ذخیره شده را کنترل می کنند و از مکان یابی آنی اطمینان می یابند در حالی که از سخت ترین پارامترهای گردش مالی و قابلیت ردیابی پیروی می کنند.

سردخانه خودکار

انبار خودکار کوچک برای جعبه ها

جعبه ها را می توان در سردخانه ها و با کمک AS/RS برای جعبه ها مدیریت کرد . درست مانند انبارهای خودکار پالت، این قفسه ها از قفسه هایی که جعبه ها را ذخیره می کنند و جرثقیل های کوچک بارگیری که به طور خودکار کالا را حمل می کنند، تشکیل شده اند.

این نوع راه حل از فضا استفاده بهینه می کند و دسترسی عالی به کالا را ارائه می دهد. همانطور که در مورد معادل آنها برای پالت ها، اتوماسیون بهره وری را افزایش می دهد و اطمینان می دهد که محصولات کاملاً ایمن و محافظت می شوند.

سردخانه های آینده

قفسه ها ساختارهای ضروری برای مدیریت کارآمد اجناس در انبارهای سردخانه هستند. آنها باید برای بهینه سازی فضا، ارائه حداکثر ظرفیت ذخیره سازی ممکن و تسهیل جابجایی کالا طراحی شوند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...