عوامل موثر بر هزینه ساخت سردخانه

تولید، فرآوری، ذخیره سازی و حمل و نقل کالاهای فاسد شدنی در حال تغییر است. نوسازی سریع یکی از مهم ترین شبکه های جهان موجب نیازمندی به ظرفیت بیش تر سردخانه شده است. طبیعتاً مالکان می خواهند بدانند که اگر زمان ساخت فرا رسیده است، چه مقدار سرمایه گذاری نیاز خواهند داشت. باید این را در نظر گرفت که به وسیله برنامه برآورد هزینه، عدد دقیق قیمت سردخانه به دست نمی آید زیرا هزینه ساخت سردخانه به عوامل مختلفی بستگی دارد.

سیستم خنک کننده آمونیاکی 

فضای ساخت سردخانه تقریباً بیش تر از مکانی برای نصب کولرهای گازی روی سقف است. سرد نگه داشتن غذا و سایر مواد غذایی نیاز به ادغام سیستم های جداگانه دارد. علاوه براین اکثر سیستم های تبرید تجاری توسط واحدهای خنک کننده آمونیاک بی آب تأمین می شوند. صاحبان سردخانه باید نکات زیر را در مورد استفاده از مبردهای آمونیاکی و تأثیر آنها بر هزینه در نظر بگیرند.

سیستم تبرید آمونیاک

 عایق بندی حرارتی سردخانه

 وقتی فضای سردخانه سرد شد، لازم است که همین طور سرد بماند. اینجاست که اهمیت عایق مشخص می شود. ساختمان سردخانه به مقدار زیادی عایق نیاز دارد و باید به درستی نصب شود. نبود عایق مناسب باعث می شود سیستم های خنک کننده سخت تر از حد نرمال کار کنند و خطر خراب شدن آنها افزایش یابد. همچنین فشار بیش تری بر شبکه برق وارد می شود. کیفیت هر عایق حرارتی با ضریب انتقال حرارت به آن که توسط سازنده اعلام می شود، برآورد می گردد. هر چقدر این ضریب انتقال حرارت کمتر باشد آن عایق به مراتب بهتر خواهد بود. شکل زیر نشان می دهد که اگر بخواهیم برای یک سردخانه هر کدام از عایق های پلی یورتان، پلی استایرن منبسط شده با گرافیت، پلی استایرن منبسط شده، پلی استایرن اکسترود شده و پشم معدنی را استفاده کنیم، به چه ضخامتی از آن نیاز خواهیم داشت. البته انتخاب نوع ایزولاسیون به عوامل متعددی وابسته است و ضخامت و نوع آن باید توسط کارشناس با توجه به دمای سردخانه، دمای محیط، محل ساخت سردخانه و غیره تعیین گردد.

عایق کاری سردخانه

استفاده از پانل برای عایق کردن جداره ها

این انتخاب مالک است که از پانل های ارزان تر فایبرگلاس برای عایق کردن جداره ها استفاده کند یا از فوم پلی اورتان که گران تر است. به طور کلی با افزایش هزینه میزان مقاومت حرارتی بهبود می یابد. اما هزینه و مقدار مقاومت حرارتی تنها بخشی از مسئله است. بعضی از انواع عایق ها قابل اشتعال هستند. بعضی دیگر برای محیط زیست مضر هستند. مالکان اغلب سیستم هایی را انتخاب می کنند که دارای بیش از یک نوع عایق باشد تا تعادل مقدار مقاوت حرارتی، خطر آتش سوزی، اثرات زیست محیطی و هزینه را داشته باشد.

هزینه های شبکه و برق سردخانه

برای راه اندازی سردخانه برق زیادی لازم است و سیستم تهویه خنک کننده و نورپردازی  معمولاً بیش ترین میزان نیرو را می طلبند، اما سیستم های دیگر نیز از برق استفاده می کنند، مانند درب های اتوماتیک در اسکله های بارگیری و سیستم های نظارتی و مهار آتش.بدیهی است که این فشار به شبکه برق بیش از تأسیساتی است که نیاز به کنترل دما ندارند. همچنین مالکان باید برای قبض ماهیانه برق برنامه ریزی کنند. به علاوه سردخانه به یک نیروگاه برق پشتیبان نیاز دارد تا در مواقع قطعی برق برای حفظ دما و جلوگیری از فساد مواد غذایی از آن استفاده شود.

درب اتوماتیک سردخانه

مصالح  ساخت سردخانه

مصالح و روش های انتخاب شده برای ساخت سردخانه بر اساس اهداف خاص یک مالک متفاوت است. این بدان معناست که اجرا نیز می تواند از یک پروژه به پروژه دیگر متفاوت باشد.  در هر صورت ،برخی از فاکتورهای مهم هزینه از این ایده ناشی می شود که انبارهای سردخانه بلندتر از انبارهای عمومی ساخته می شوند تا محصولات فسادپذیر بیش تری در یک متر مربع ذخیره کنند:

  •  بتن پایه و کف باید بتواند از پس بار افزایش یافته نسبت به متر مربع برآید.
  • فرمولاسیون ( و بنابراین هزینه) بتن کف ممکن  است در فضاهای انبار سردخانه که از سیستم های گرمایش کف استفاده می کنند متفاوت باشد. این سیستم ها پس از تمیز کردن به سرعت کف را خشک می کنند تا از رشد باکتری جلوگیری کنند.
  • یک ساختار سفارشی تر ممکن است نیاز به یک روش سازگارتر داشته باشد. مثلاً استفاده از سازه بتنی تیلت آپ (tilt up)، زیرا ساختن پانل به اندازه دقیق و مورد نیاز در محل آماده می گردد. این فرایند ساخت سریع تر است و به نیروی کار کمتری نیاز دارد.
  •  صفحات بتنی تیلت آپ به طور طبیعی عایق های خوبی هستند. آنها می توانند  شامل لایه های اضافی عایق بشوند. همان طور که قبلاً گفته شد بهتر است هزینه های اولیه را بیش تر از هزینه های بعدی انجام دهید.

 

صرفه جویی در انرژی سردخانه

عناصر صرفه جویی در انرژی سردخانه

عناصر صرفه جویی در انرژی ممکن است کمی گران باشند، اما هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد. روشنایی LED، سیستم های مکانیکی خودکار و اجزای مشابه، بازده سرمایه گذاری بیش تری را فراهم می کنند و سطح کارایی را افزایش می دهند. سیستم های برودتی و کمپرسورها همچنین می توانند کارایی را افزایش دهند و در نتیجه هزینه ها را کاهش دهند.کل هزینه های ساخت سردخانه را می توان به سه دسته تقسیم کرد: ساخت ساختمان، ساخت واحد و هزینه های تجهیزات. برای برآورد قیمت سیستم های تهویه، قیمت کلیه اجزای فرعی باید ارزیابی شود تا به یک رقم کلی برسد. سنسورهای دما و رطوبت در همه اتاق ها نصب می شوند تا بتوانند جریان هوا را تنظیم کنند. هزینه های ساخت تأسیسات سردخانه می تواند به صورت تصاعدی افزایش یابد. بهترین راه برای کنترل آنها، برنامه ریزی دقیق از روز 1 پروژه است. در طول مرحله برنامه ریزی و طراحی نیازهای  این مرکز را ارزیابی کنید و بر اساس آن بودجه و برنامه ای واقع بینانه تهیه کنید. ساخت سردخانه یک پروژه بزرگ و یک سرمایه گذاری سنگین است، اما در صورت ساخت و اجرا بر اساس یک طرح قوی می تواند با موفقیت به اتمام برسد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...