روش‌های کنترل گرد و غبار در انبار نگهداری کالا

تجمع گرد و غبار در کارخانه‌های تولید و انبارها معمول است و دلایل بی‌شماری برای وقوع آن وجود دارد مانند:

- گازهای خروجی از موتورهای احتراق
- گرد غبار ایجاد شده توسط تایرهای ماشین‌آلات حمل و نقل  هنگام تماس با کف
- تکه‌های کوچک جعبه‌های مقوایی و پالت‌های چوبی
- ورود گرد و غبار از خارج
- گرد و غبار خروجی از فرآیندهای کلی تولید
- ...

مقادیر کم گرد و غبار تهدیدی محسوب نمی‌شود، با این حال، عدم تعمیر و نگهداری منظم و تمیز کردن معمول می‌تواند خطرناک باشد. به محض اینکه گرد و غبار به میزان زیادی جمع می‌شود، می‌تواند برای کارگران و تجهیزات کارخانه یا انبار خطرناک شود. در واحدهای تولیدی مرتبط با مواد غذایی ممکن است منجر به خطر آتش سوزی و همچنین به تهدیدی برای بهداشت در فرآوری و بسته بندی مواد غذایی تبدیل شود.

گرد و غبار انبار شما چگونه ممکن است خطرآفرین باشد؟

تأثیرات منفی بر کارمندان

گرد و غبار می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی کارگران کارخانه ایجاد کند. قرار گرفتن منظم در معرض ذرات گرد و غبار می‌تواند باعث تحریک پوست، چشم ها، دستگاه تنفسی، گوش‌ها و موارد دیگر شود. آلرژی نیز شایع است. اگر کارمندان هر روز حداقل چند ساعت در چنین شرایطی سپری کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های طولانی مدت قرار دارند. گرد و غبار روی جمع شده روی سطح زمین نیز ممکن است باعث لغزش و حوادث شود. ما معمولاً تا مدت‌ها از پیامدهای برخی ذرات گرد و غبار بر روی کارمندان بی‌خبریم. بعنوان مثال سنگ تراش را در نظر بگیرید، سیلیکوز یک بیماری ریوی غیرقابل درمان و غالبا کشنده است که ناشی از تنفس گرد و غبار حاوی سیلیس (بلوری که در سنگ وجود دارد) ایجاد می‌شود.

تأثیرات منفی بر روی تجهیزات

اگر گرد و غبار به میزان زیادی جمع شود، باعث مشکلات عملکردی خواهد شد. تجهیزات کارایی کمتری خواهد داشت و ممکن است هزینه‌های نگهداری افزایش یابد و در نهایت خرابی منجر به ضررهای بیشتر خواهد شد. اگر سطح زمین بیش از حد کثیف شود، انتقال مواد از طریق تاسیسات دشوارتر خواهد بود. اجزای داخلی نیز تحت تأثیر گرد و غبار قرار می‌گیرند زیرا ممکن است فیلترهای هوا را مسدود کند یا مستقیماً به قطعات ماشین‌آلات آسیب برساند. اگر گرد و غبار در سطوح بالاتر کارخانه جمع شود، محصولات شما در معرض خطر مداوم قرار می‌گیرند.

خطرات مستقیم  گرد و غبار

انفجار گرد و غبار قابل احتراق می‌تواند یک حادثه مهلک و منجر به تلفات جانی باشد. تجمع طولانی مدت گرد و غبار و تماس با یک منبع اشتعال‌زا، ممکن است باعث انفجار شود و سلامت همه افراد در مرکز را به خطر بیندازد. چنین مواردی دور از انتظار نیست. در سالهای اخیر، موارد این چنینی بارها اتفاق افتاده است. برای جلوگیری از چنین حوادثی، تمیز کردن منظم گرد و غبار ضروری است.

روش‌های کنترل گرد و غبار در انبار

1) چک کردن و تمیز کردن منظم

بررسی و تمیز کردن گرد و غبار را به عنوان بخشی از یک برنامه معمول نگهداری در نظر بگیرید. با وجود اینکه از آب برای تمیز کردن گرد و غبار اکثر سطوح می‌توان استفاده کرد، ممکن است به مواد شوینده مخصوص تجهیزات و وسایل الکترونیکی نیز نیاز داشته باشید. برخی از محصولات شوینده می‌توانند سطح را برای مدتی صاف و بدون گرد و غبار نگه دارند. برای این منظور پارچه‌های میکروفیبر بسیار مفید هستند زیرا با چسبیدن به کوچکترین تکه‌های گرد و غبار، هر سطحی را تمیز می‌کنند. برای نظافت و روغن‌کاری هفتگی تجهیزات مکانیکی برنامه‌ریزی کنید، در پایان هفته کاری، تجهیزات را تمیز، روغن‌کاری و برای هفته کاری آینده آماده نگه دارید. به این ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تا زمانی که خرابی اساسی رخ ندهد، تجهیزات کثیف نمی‌شوند.

2) جلوگیری از ورود گرد و غبار

جلوگیری از ورود گرد و غبار از بیرون به محل اولین راهکار آشکاری است که انجام می‌شود. اگر بتوانید میزان گرد و غبار وارد شده به انبار را به حداقل برسانید، در دراز مدت مشکلات کمتری برای شما ایجاد می‌شود. استراتژی‌های مورد استفاده برای کاهش گرد و غبار از ورود به محل همچنین می‌توانند به حفظ دمای داخلی انبارهای کنترل شده دمایی کمک کنند.

3) سیستم تهویه

کنترل تهویه هوا راهکار دیگری است. این سیستم‌ها از فن‌های استخراج‌کننده استفاده می‌کنند که جریان هوا را در داخل تاسیسات ایجاد می‌کنند. هنگام کار کردن سیستم‌های تهویه هوا، فن‌ها شروع به کشیدن ذرات کوچک گرد و غبار به سمت خودشان می‌کنند و در انتهای دیگر مجاری یک کیسه جمع آوری وجود دارد و می توانید زمانی که سیستم تهویه خاموش بود و با خیال راحت گرد و غبار را از بین ببرید.

روش های کنترل گرد و غبار در انبار

4) کاهش جابجایی و حرکت ماشین‌آلات حمل و نقل در داخل انبار تا حد امکان

هرچه میزان ترافیک کمتر باشد بهتر است. اصطکاک بین لاستیک‌ها و سطح زمین می‌تواند باعث ایجاد گرد و غبار شود. سرعت حرکت، این روند را تسریع می‌کند و حرکت سریع ماشین‌آلات حمل و نقل گرد و غبار بیشتری ایجاد می‌کند.

تجزیه و تحلیل جریان ترافیک در فضای انبار اغلب به کاهش میزان مسافتی که کالا برای عبور از یک منطقه به منطقه دیگر نیاز دارد، کمک می‌کند. به عنوان مثال، کالاهایی که اغلب سفارش داده می‌شوند، نسبت به کالاهایی که بندرت سفارش داده می‌شوند، در نزدیکی منطقه اعزام قرار داده شوند.

5) کاهش سطوح در معرض دید

منظم نگه داشتن همه چیز و نگهداری مواد کوچکتر در داخل ظروف به مبارزه با گرد و غبار کمک می‌کند. این یک راهکار کارآمد است. قطعا تمیز کردن قسمت بالای روی یک ظرف آسان‌تر از تمیز کردن کالاهای جدا شده روی قفسه است.

روش های کنترل گرد و غبار در انبار

6) استفاده از پرده‌ها یا دیوارهای کنترل گرد و غبار

یک راهکار شسته و رفته برای مهار گرد و غبار و جلوگیری از گسترش آن استفاده از پرده‌های کنترل گرد و غبار و پارتیشن‌های موقتی است. با این کار محفظه‌های مختلف تاسیسات جداسازی شده و از ورود یا خروج ذرات ریز موجود در هوا جلوگیری خواهد شد. گرد و غبار در یک محیط کنترل‌شده باقی خواهد ماند، بنابراین بعداً می‌توانید به سرعت و به راحتی گرد و غبار را از بین ببرید. چنین دیوارهای پرده‌ای به ایجاد یک محیط کار سالم با استانداردهای بالا کمک می‌‍کند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...