انواع درب های سردخانه و اهمیت آن در عایق بندی

درب‌ها و دروازه‌های سردخانه از عناصر مهم انبارهای دما پایین و اتاق‌های سرد هستند که به دلیل عایق بندی حرارتی و هزینه‌های بهره برداری، استفاده می‌شوند. دروازه‌های تبرید از طیف گسترده‌ای از انواع و اندازه‌ها انتخاب می‌شوند.

درب برای اتاق‌های سرد

هدف اصلی درب برای اتاق‌های سرد عایق بندی حرارتی درب ورودی است که محصولات از طریق آن بارگیری و تخلیه می‌شوند. بنابراین، ساخت و ساز، سخت افزار درب‌ها نباید "پل حرارتی" داشته باشند یا آنها را به حداقل برسانند. درب‌ها باید در برابر شرایط دما و حجم کار در اتاق‌های سرد مقاومت کنند. بنابراین مهم است که هنگام انتخاب درب‌ها، نوع مناسب درب و مشخصات فنی آن مثل اندازه، ضخامت عایق و... را انتخاب کنید.

انواع درب برای سردخانه

بسته به شرایط عملیاتی و انجام عملیات بارگیری و تخلیه در انبارها و سردخانه‌ها، از موارد زیر استفاده می‌شود:

- درب‌های لولایی

- درب‌های کشویی

- درب‌های عمودی (دروازه‌ای از نوع گیوتین)

درب سردخانه

درب‌های لولایی برای سردخانه

درب‌های لولایی بسته به اندازه درب در حال ساخت، یک یا دو لنگه هستند. به عنوان یک قاعده، درهای تک لنگه بری یک درب تا 1.2 متر استفاده می‌شود. آنهایی که دو لنگه دارند معمولاً با ابعاد بزرگتر اعمال می‌شوند. پانل درب بسته به اندازه (ارتفاع درب) روی دو یا چند لولا بسته می‌شود. بسته به موقعیت لولاها، درب "راست" یا "چپ" خوانده می‌شود و به طرف مربوطه باز می‌شود. مزایای درب‌های لولایی، نصب آسان و قیمت پایین آن است.

درب‌های کشویی برای سردخانه

صفحه درب‌های کشویی بر روی غلتک‌هایی در یک امتداد (ریل کشویی) جابجا می‌شود. پشتی درب برای باز شدن می‌تواند به سمت چپ یا راست حرکت کند. هنگامی که دروازه بسته است، پنل تحت نیروی وزن خود محکم فشرده می‌شود که همین باعث کاهش هدر رفتن انرژی می‌گردد. علاوه بر دهانه دستی، از درایو‌های برقی اتوماتیک برای دروازه‌های کشویی استفاده می‌شود که می‌توانند با کنسول و در صورت تمایل، رادار، سلول‌های نوری حلقه‌های مغناطیسی، کنترل از راه دور فعال شوند.

درب کشویی

مزایای اصلی درهای کشویی

- قابلیت اطمینان و دوام بیش‌تر درب‌های کشویی

-مناسب برای فضاهای محدود و راهروها

-بسته شدن کامل درب به دلیل ساخت ریل و غلتک فشار خاص، تحت وزن خود درب به صورت خودکار انجام می‌شود.

-امکان استفاده از درهای بزرگ

درب‌های عمودی از نوع گیوتین

در این مدل از درب، پانل درب بالا می‌رود، بنابراین در صورتی که فضای خالی برای باز کردن درب‌های کشویی وجود نداشته باشد راه حل آسانی است. چنین درب‌هایی معمولاً با درایو برقی استفاده می‌شوند، زیرا باز کردن آنها به صورت دستی دشوار است.

معایب درب‌های عمودی عبارتند از:

- از نظر عایق بندی نسبت به درب‌های دیگر بدترین است.

-قیمت بالاتر

درب عمودی

درب برای سالن با دمای متوسط و پایین

درب‌های لولایی و کشویی سردخانه بسته به نوع دما متفاوت هستند:

- درب‌های برای سالن‌ها و انبارها با دمای متوسط (0 درجه سانتی‌گراد و بالاتر)

-درب‌ برای سالن‌ها و انبارها با دمای پایین 0 از -15 تا زیر 25 درجه سانتی‌گراد)

تفاوت‌های اصلی بین درب‌ها در دمای متوسط و پایین

ضخامت عایق حرارتی درب‌های تبرید به کاربرد آن بستگی دارد و می‌تواند از 60 تا 160 میلی متر باشد. ضخامت استاندارد برای سالن‌های سرد با دمای متوسط، 60 تا 80 میلی متر و برای سالن با دمای پایین100 تا 120 میلی متر است. در سالن‌های تونل انجماد محصولات و مجتمع های سردخانه با درب‌های بزرگ(-30 تا -40 درجه سانتی‌گراد)، باید دروازه‌هایی با ضخامت عایق حرارتی 140 تا 160 میلی متر وجود داشته باشد. درب‌های با درجه حرارت پایین باید مجهز به کابل ردیابی حرارت داخل باشند تا از یخ زدگی صفحه به قاب جلوگیری کند. علاوه بر این، در درب‌های با درجه حرارت پایین، به دلیل نیاز به تخریب " پل حرارتی" ساختار قاب و دسته ممکن است متفاوت باشد، که می‌تواند در صورتی که این حال در شرایط با دمای متوسط قابل صرف نظر کردن است.

گزینه‌ها و طراحی ویژه درب‌ها

به صورت اختیاری، بسیاری از تولید کنندگان روکش ساخته شده از فولاد ضد زنگ، فلز غیر آهنی یا فلز با پوشش‌های پلیمری یا پارچه را با ضربه گیرهای بافر ساخته شده از ورق‌های فلزی یا پلاستیکی محافظت می‌کنند. علاوه براین، می‌توان درها را به پنجره‌های دید تجهیز کرد و همین طور امکان تجهیز انواع مختلف دستگیره، قفل، شیرهای تساوی فشار، محافظت از منطقه باز با انواع ضربه‌گیرهای خاص بافر وجود دارد. درب‌ها برای شرایط خاص پیکربندی ویژه‌ای دارند:

- درب‌ها و دروازه‌های یک لنگه برای استفاده در کارخانه‌های فراوری گوشت و کشتارگاه‌ها

-دروازه‌های کشویی هرمتیک برای محفظه اتمسفر کنترل شده، که عمدتاً برای ذخیره میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود.

کدام درب‌های تبرید را انتخاب می‌کنید؟

درب‌ها بر اساس ابعاد، محدودیت‌های مکانی و شرایط کار تعیین می‌شوند. در اینجا چند توصیه عمومی وجود دارد:

- استفاده از درب‌های لولایی برای درهای کوچک برای عبور و مرور راحت‌تر

-استفاده از درب‌های کشویی برای ورودی‌های بزرگ .

-در صورت عدم امکان نصب یا راه‌اندازی انواع دیگر درب‌ها، به عنوان آخرین چاره درب عمودی بهتر است.

محصولات تولید کنندگان مختلف می‌توانند از نظر کیفیت و قیمت متفاوت باشند. عوامل اصلی موثر بر کیفیت محصول عبارتند از مزایا و معایب طراحی، کیفیت لوازم جانبی و فرهنگ تولید. هنگام انتخاب درب‌ها در مورد ساخت درب‌ها و اتصالات استفاده شده با تأمین کننده تماس بگیرید.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...