خصوصیات دیوار، سقف، در و پنجره در ساختمان سردخانه

در طراحی و ساخت سردخانه، خصوصیات دیوارها، سقف، درها و پنجره‌ها از اهمیت بسیاری برخوردارند. این عناصر باید بتوانند شرایطی را فراهم کنند که دمای مطلوب و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری محصولات را حفظ کنند. درها و پنجره‌های ساختمان سردخانه نیز باید از جنس‌ها و موادی باشند که دارای عایق حرارتی و رطوبتی مناسبی باشند تا از افت حرارت و نفوذ رطوبت به داخل سردخانه جلوگیری کنند. همچنین باید از جنس‌هایی ساخته شوند که در مقابل شرایط محیطی سرد و رطوبتی مقاومت داشته باشند.

دیوارهای سردخانه

عایق های مناسب سردخانه

رنگ کردن سطحح داخلی دیوارهای گچی به هیچ وجه توصیه نمی شود چون رنگ از روی این دیوارها به سرعت کنده خواهد شد.در سردخانه های بالای صفر مقدار ضخامت عایق حرارتی باد 4 اینچ و در سردخانه های زیر صفر 4 تا 8 اینچ باشد.عایق سردخانه بسیار حائز اهمین است و عایق رطوبت در مورد سردخانه ها حتما باید استفاده شود در صورتیکه استفاده نشود بخار داخل دیواره نفوذ کرده و در آنجا چون درجه حرارت پایین است، کندانس می شود و یا یخ می زند و باعث خیس شدن داخل دیوار و یا ایجاد شکم بر روی دیوار می شود که باعث از بین رفتن خصوصیات عایق می گردد.

دیوارهای فرعی یا داخلی سردخانه

این دیوارها برای جداکردن اتاق ها و سالن های مختلف سردخانه به کار می رود و به ترتیب زیر ساخته می شود: معمولا ستون های چوبی به ابعاد 5*10 سانتی متر در فواصل 40 تا 50 سانتی متر نصب و به وسیله بست و پیچ های مخصوص از بالا به سقف و از پایین به کف متصل می شوند و سپس قطعات عایق به این ستون ها متصل شده و بعد روی عایق ها از دو طرف با لایه سیمان پوشیده می شود، به منظور جلوگیری از نفوذ هوا و رطوبت ، روی سیمان را می توان با نوعی صمغ گیاهی پوشاند.ضخامت عایق سقف برای سالن های زیر صفر و بالای صفر به ترتیب 10-6 اینچ و 6-4 اینچ می باشد.در صورتیکه سردخانه دارای سقف کاذب باشد، تهویه هوایی که در فضای سقف کاذب قرار دارد، بسیار ضروری می باشد، زیرا در غیر این صورت بخار آب میتواند در این قسمت کندانس شود.

سقف کاذب در سردخانه

درب سردخانه

درب سردخانه باید با حجم آن، نوع کالایی که نگهداری می شود و روش حمل ونقل متناسب باشد، برای رفت و آمد لیفتراک، اندازه ای در حدود 2.5 در 1.6 متر تعیین شده است. درب سردخانه ها معمولا از جنس ساندویچ استیل می باشد که در آن ها دو طرف استیل و در وسط مواد عایقی به ضخامت عایق دیوار قرار دارد، معمول ترین عایق مورد استفاده برای درب های سردخانه، پلی اورتان می باشد. درب ها معمولا به صورت کشویی باز و بسته می شوند. ورود هوا ازبیرون باعث افزایش رطوبت و گرما در سردخانه می شود، این رطوبت به صورت برفک بر روی سطوح سرد تجمع یافته و نهایتا تمامی سطح تبخیر کننده را می پوشاند، جهت پایداری درجه حرارت در سردخانه و کاهش تناوب برفک زایی باید از تبادل زیاد هوا جلوگیری شود.

درب سردخانه

اتاقک های هوای سردخانه

از اتاقک های کوچک هوا می توان جهت جلوگیری از حرکت آزادانه هوا به داخل و خارج انبار استفاده نمود، البته اغلب استفاده از این اتاقک های هوا بین احداث کنندگان سردخانه ها چندان رایج نمی باشد. در این اتاقک ها اغلب اجازه تحرک کاملا آسان به هوا داده نمی شود، با این حال ممکن است با شرایطی مواجه شد که هر دو درب اتاقک حبس هوا باز بمانند، در این صورت از اتاق هوا در جهت مورد نظر به نحو مفیدی استفاده نشده و فقط با تخصیص فضا به این امر، مکان پر ارزشی اشغال شده است.

 پرده هوایی که در کنار درب ها و از بالا به پایین دمیده می شود، می تواند هنگام باز بودن درب ها، در کاهش تبادل هوا موثر باشد . پرده ای هوا هنگام باز بودن درب ها در فاصله زمانی کوتاه تاثیر زیادی در جلوگیری از ورود هوای گرم به داخل سردخانه دارند.

پرده هوا در سردخانه

پرده های داخلی درب سردخانه

در کنار درب های ورودی سردخانه می توان از پرده های داخلی ساخته شده از نوارهای باریک که به صورت لبه لبه روی یکدیگر قرار می گیرند استفاده نمود به این ترتیب با استفاده از این پرده ها بدون اینکه مانع بزرگی در حمل و نقل محصولات ایجاد شود می توان تبادل هوا را به صورت قابل ملاحضه ای کاهش داد. در صورتیکه از این پرده و پرده هوا به صورت همزمان استفاده شود حتی در صورت باز بودن درب اصلی بیرونی، خروج هوا نباید چندان مشخص باشد.

پنجره های سردخانه

پنجره‌های سردخانه یکی از عناصر حیاتی در طراحی و ساخت ساختمان‌های سردخانه هستند. این پنجره‌ها باید از جنس‌ها و موادی ساخته شوند که دارای خصوصیات عایق حرارتی و عایق رطوبتی مناسبی باشند تا از انتقال حرارت و نفوذ رطوبت به داخل سردخانه جلوگیری کنند.پنجره‌های سردخانه باید قابلیت ایجاد درز بندی محکم و کامل را داشته باشند تا هوا و رطوبت به درون ساختمان نفوذ نکند. همچنین این پنجره‌ها باید از جنسی ساخته شوند که در برابر شرایط محیطی سرد و رطوبتی مقاومت داشته باشند و از دوام بالایی برخوردار باشند.علاوه بر این، پنجره‌های سردخانه باید دارای سیستم‌هایی برای کنترل دما و رطوبت در داخل ساختمان باشند. این ممکن است شامل سیستم‌های گرمایش و خنک کننده، هواگیرها و رطوبت‌گیرها باشد تا شرایط مطلوب نگهداری محصولات در داخل سردخانه فراهم شود.در کل، پنجره‌های سردخانه نقش بسیار مهمی در حفظ شرایط محیطی مناسب برای نگهداری محصولات دارند و باید با دقت و با استفاده از مواد و فناوری‌های مناسب طراحی و ساخته شوند.

 پنجره ها عامل نفوذ هوای گرم به داخل سردخانه می باشد (تلفات جابجایی) لذا حتی الامکان از به کار بردن پنجره باید جلوگیری گردد و یا حداقل در طراحی آن ها از نوع بدون درز استفاده شود ضمن این که بیشترین تلفات برودتی (از طریق هدایت گرما به داخل) از طریق پنجره ها است . در صورت به کار بردن پنجره به دلایل اجباری باید سعی شود که  ازپنجره هایی با شیشه دو جداره و حتی سه جداره استفاده شود که دربرابر انتقال حرارت دارای مقاومت زیادی هستند، وجود پنچره علاوه بر تلفات جابجایی (از طریق درزها) و هدایتی، باعث ورود گرمای زیادی از طریق ورود تشعشع آفتاب از راه پنجره ها به داخل سردخانه نیز می شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...