تفاوت بین تونل انجماد و سردخانه چیست؟

 تونل انجماد فناوری است که امکان انجماد را بر روی یک تکه محصول جداگانه از سایرین فراهم می کند. به همین دلیل، کیفیت محصول نهایی IQF در مقایسه با محصول منجمد شده سردخانه زیر صفر برتر است.تفاوت اصلی در اندازه و مقدار محصول منجمد است. انجماد سردخانه برای حجم زیادی از محصولات با اندازه بزرگتر مانند مرغ کامل یا گوشت بسته بندی شده استفاده می شود. از سوی دیگر،IQF  برای فریز کردن محصولات کوچکتر مانند میوه های کوچک، مکعب های میوه، سبزیجات، پنیر، پاستا و غیره ایده آل است.

انجماد

تونل انجماد چیست؟

با بکار گیری روش‌های انجماد سریع یا همان IQF (Individual Quick Freezing) می‌توان در کوتاه ترین زمان ممکن، مقدار زیادی از مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، خمیر نان، لبنیات یا سبزیجات و میوه‌ها را منجمد نمود. در واقع تونل انجماد از تغییر بو، مزه، رنگ و افت کیفیت مواد غذایی یا میوه‌ها جلوگیری می‌کند و طراوت و تازگی محصولات شما را تضمین می کند . به همین منظور استفاده از تونل های انجماد روش بسیار مناسبی برای نگهداری طولانی مدت محصولات با تازگی آن ها می باشد. استفاده از مواد غذایی منجمد شده، در صنایع غذایی، کیترینگ‌ها و رستوران‌ها بسیار رایج می باشد. با اینکه امروزه شاهد تنوع زیاد مواد غذایی منجمد در فروشگاه‌های مختلف می باشیم اما با این حال مصرف‌کننده عمده محصولات غذایی منجمد، کیترینگ‌ها، رستوران‌ها و… می باشند. موفقیت کسب‌ و کارهای فعال در صنایع غذایی به کیفیت محصولاتی که استفاده می کنند بستگی دارد. اگر شما تولیدکننده تامین کننده محوصلات غذایی منجمد یا مواد اولیه برای صنایع غذایی هستید، نقش بسزایی در چرخه این صنایع دارید. علاوه براین به منظور حفظ کیفیت مواد غذایی نیاز است تا بخشی از هزینه‌ها را صرف بهبود فرآیند آماده‌سازی و روش‌های نگهداری مواد غذایی در سردخانه بکنید.

تونل انجماد به چه منظور استفاده می شود؟

استفاده از فناوری تونل انجماد به طور قابل توجهی تشکیل یخ روی محصول را کاهش می دهد، به دلیل این واقعیت که محصول سریع منجمد می شود و این منجر به کریستال های یخ بسیار کوچکتر در مقایسه با انجماد در سردخانه می شود. انجماد آهسته باعث تشکیل کریستال‌های یخ بزرگ می‌شود و این بر یکپارچگی سلول‌ها تأثیر می‌گذارد، غشاء را کشیده می‌شود، هر چه کریستال‌ها بزرگ‌تر باشند، محصول آسیب بیشتری خواهد دید. فرسودگی غیر قابل برگشت است، به این معنی که بافت محصول پس از ذوب شدن بر نمی گردد. با IQF  حداقل بلورهای یخ تشکیل می شود و این به محصول کمک می کند تا بافت خود را تا اولین یخ زدایی حفظ کند.

محصولات حاصل از انجماد سردخانه نیز پس از اولین ذوب، از دست دادن آب، از دست دادن بافت و مواد مغذی زیادی را تجربه می کنند. اینها تنها مشکل ناشی از کریستال های یخ نیستند، مشکل دیگر ناشی از این تشکیل یخ کم آبی است. با توجه به طولانی بودن فرآیند انجماد، محصول از طریق تصعید دچار اتلاف آب می شود (زمانی که آب از حالت جامد به گاز تبدیل می شود)، تسریع در فرآیند انجماد می تواند به کاهش کم آبی کمک کند، به همین دلیل است که با استفاده از فناوری IQF، میزان کم آبی محصول بین 0.3٪ تا 2٪ است، در حالی که با انجماد در سردخانه، میزان کم آبی اغلب بین 5٪ تا 10٪ است، این یک کاهش مستقیم کیفیت محصول است.

iqf

از بین رفتن رنگ محصول پس از انجماد

از دست دادن رنگ یکی دیگر از مشخصه های مکرر انجماد سردخانه است، حتی اگر رنگ محصول منجمد با انجماد سردخانه زنده تر باشد. هنگامی که ذوب می شود، محصول رنگ پر جنب و جوش را از دست می دهد و رنگ مایل به خاکستری بیشتری پیدا می کند. با استفاده از فناوری IQF می توان از این تغییر رنگ جلوگیری کرد زیرا این محصول دارای رنگ طبیعی تری است که پس از اولین یخ زدایی بدون تغییر باقی می ماند.وقتی غذای خود را در فریزر می گذاریم متوجه می شویم که در هنگام یخ زدن به هم چسبیده است. این موضوع در انجماد سردخانه نیز مشاهده می شود که محصولات تشکیل یخ بزرگی را در اطراف خود ایجاد می کنند و به یکدیگر چسبیده و نیاز به نیروی بیشتری برای جدا کردن آنها دارند. این نیز به مقدار زیادی از اندازه و چسبندگی محصولات بستگی دارد. در طی فرآیند انجماد در تونل انجماد، محصولات بسیار سریعتر منجمد می شوند و از یکدیگر جدا می شوند که اجازه نمی دهد به هم بچسبند و تا یخ زدایی اول به همین شکل باقی می مانند. این بسیار مفید است به خصوص اگر محصول با استفاده از تجهیزات توزین چند سر بسته بندی شود.با استفاده از فناوری تونل انجماد، محصولات بدون آسیب به سطح، شکل اولیه خود را حفظ کرده و ماندگاری بالاتری دارند. دلیلش این است که محصول در فریزر IQF در معرض هوای زیادی قرار نمی گیرد.

تونل انجماد

نگهداری و تعمیرات سیستم انجماد

اگر محصولات در یک بلوک بزرگ یخ منجمد شده و نیاز به جداسازی مکانیکی دارند، استفاده از فریزرهای سردخانه به نیروی انسانی بیشتری برای جابجایی جعبه ها یا سینی ها نیاز دارد. تمیز کردن، جابجایی و تعمیر سینی ها وقت گیر و نیروی انسانی است.از آنجایی که، هنگام انجماد محصولات در فریزر سردخانه، محصولات در تماس با افراد قرار می گیرند خطر آلودگی قابل توجهی وجود دارد. با یک فرآیند مدرن در خط و فریزر IQF، می توان به تماس صفر بین محصول و انسان دست یافت.به طور کلی استفاده از IQF به جای انجماد سردخانه مقرون به صرفه تر است. مزایا عبارتند از:

  • محصولات با کیفیت بهتر
  • بافت بهتر
  •  محصول نهایی دارای مواد مغذی بیشتری است.
  • جنبه بهتر
  • از دست دادن پول کمتر از کاهش وزن در طول کم آبی محصول


clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...