بهترین روغن کمپرسور هوا کدام است؟

همانطور که سازنده وسایل نقلیه موتوری انواع و درجه روان کننده ها را برای اطمینان از عملکرد مطلوب و حداکثر محافظت از موتور مشخص می کند، هر نوع کمپرسور به روان کننده خاصی نیاز دارد. در این پست، روغن کمپرسور هوا و ویژگی های افزودنی و عملکردهای آنها را شرح می دهیم. همچنین می گوییم که چگونه انتخاب روان کننده به تجهیزات و کاربرد آن و ارتباط شرایط محیط، الگوهای جریان و فواصل نگهداری بستگی دارد. خطرات انتخاب نوع اشتباه روغن، پیری روغن و تجهیزات در حال اجرا برای بیش از فاصله تخلیه روغن توصیه شده نیز تحت پوشش قرار می گیرد.

روغن کمپرسور شل

چه چیزی روغن کمپرسور هوا را خاص می کند؟ روان کننده های کمپرسور شامل ذخیره روغن پایه و افزودنی های مصنوعی، نیمه مصنوعی یا غیر مصنوعی خاص هستند.

روان کننده ها علاوه بر ایجاد روغن کاری و جذب گرما، از خوردگی، آلودگی و سایش زودرس جلوگیری می کنند. ترکیبی متعادل از افزودنی ها آنها را با توجه به نیاز تجهیزات و شرایط محیط متناسب می کند. این افزودنیها روان کننده را با خواصی مانند مقاومت در برابر اکسیداسیون، ویسکوزیته در دماهای پایین، قابلیت آزادسازی هوا، سم زدایی، ضد کف شدن و ضد سایش آغشته می کنند.

خواص افزودنی

افزودنیهای آنتی اکسیدانی فرآیند اکسیداسیون و همچنین تشکیل اسیدها را به تأخیر می اندازند. آنها عمر روان کننده را افزایش می دهند، تجهیزات را در دوره آماده به کار محافظت می کنند و سازگاری روان کننده را با طیف گسترده ای از شرایط کار افزایش می دهند.

افزودنیهای فعالیت سطحی ضد کف را بهینه می کند. وقتی حباب های بزرگ هوا - بیش از قطر 1 میلی متر - در روان کننده/جریان هوا به سطح بالا می روند، کف تولید می کنند. کف کردن با قرار دادن بیشتر سطح روغن در معرض اکسیژن، اکسیداسیون را افزایش می دهد. بدون این مواد افزودنی، کف بیش از حد باعث جدا شدن روغن می شود و عمر آن را کاهش می دهد. جدا کننده روغن اشباع افت فشار را افزایش می دهد. هر بار افت فشار 1 بار مصرف انرژی را 7 درصد افزایش می دهد.

افزودنی های روغن زدا برای بهبود جداسازی آب، برای محافظت از سیستم در برابر امولسیون های آب/روغن طراحی شده اند. این اولویت جذب روغن بعدی را در کیسه های اولئوفیلیک آسان تر می کند و روشهای دفع میعانات را بهبود می بخشد.

کمپرسور

روان کننده های مخصوص تجهیزات

کاربران تجهیزات ممکن است بپرسند "اشکال در استفاده از روان کننده عمومی چیست؟" یا "آیا می توانم از روغن موتور در کمپرسور هوا استفاده کنم؟" اما کمپرسورهای هوا از نظر مکانیکی ماشین های پیچیده ای هستند که اغلب برای کار در شرایط سخت مورد نیاز هستند. به همین دلیل است که تولیدکنندگان برجسته کمپرسور، با همکاری نزدیک با شرکت های نفتی، تحقیقات، آزمایش و تخصص گسترده ای را برای توسعه بسته های افزودنی منحصر به فرد طراحی کرده اند که برای پاسخگویی به تمام خواسته های راه حل های محصول آنها طراحی شده است.

در مقابل، روان کننده های عمومی برای طیف وسیعی از تجهیزات غیرمرتبط با نیازهای روانکاری نامطلوب تولید می شوند. به این ترتیب، آنها فاقد خواص اساسی برای دستیابی به عملکرد مطلوب تجهیزات حرکت هوا هستند. کاربران همچنین باید آگاه باشند که در صنعت عرضه کننده هایی وجود دارند که روان کننده ها را بدون ویژگی های انتخابی خاص یا آزمایش نوع آزاد می کنند و فاقد هرگونه ارتباط ثابت بین طراحی روغن و عملکرد کمپرسور هستند.

روغن کمپرسور

خطر انتخاب نوع نامناسب روان کننده چقدر است؟

ناسازگاری روان کننده اشتباه می تواند عمر تجهیزات را کوتاه کرده، تشکیل رسوبات را در داخل مدار روغن و قطعات متحرک تشویق کرده و روغن کاری کافی از ویژگی های حیاتی را تأمین نکند. همچنین، تعامل روغن با سایر اقلام تجهیزات باید مورد توجه قرار گیرد. یک روان کننده غیر اصلی ممکن است عملکرد آب بندی را خراب کرده و منجر به خوردگی قطعات فلزی شود و عملکرد تجهیزات را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد.

تصویر تیره و تار ناسازگاری روغن و تجهیزات باید کاربران را تشویق کند تا توصیه های سازندگان را دنبال کنند. انتخاب اشتباه روان کننده می تواند به معنای عمر کوتاه تر یا حتی خرابی یاطاقان و پمپ های روغن باشد، زیرا مطابق مشخصات روغن کاری نمی شوند. با یک مدار روغن پر از رسوبات، فشار داخلی افزایش یافته و قطعات متحرک به درستی کار نمی کنند. در نهایت، این امر نه تنها می تواند منجر به افزایش مصرف انرژی شود، بلکه در بدترین حالت، خطر خرابی عنصر و خرابی کامل را به همراه دارد.

روغن کمپرسور

پیری روغن: تأثیر محیط

یکی از مهمترین عوامل در برنامه زمانبندی تعمیر و نگهداری این است که افزایش عمر روغن فراتر از بازه های مشخص تخلیه روغن، مشکلات مربوط به پیری روغن را در نتیجه دما، رطوبت و محیط های گرد و خاکی به خطر می اندازد.

در دمای سرد، روغن شروع به تفکیک می کند. روغن پایه مومی می شود یا ژل ایجاد می کند. برخی از افزودنیها می توانند نامحلول شوند و برخی دیگر که به واکنشهای شیمیایی ناشی از حرارت بستگی دارد، انجام نمی شوند. در چنین شرایطی ویسکوزیته افزایش می یابد و منجر به مشکلات راه اندازی و انسداد کانالهای روانکاری کوچک می شود.

دمای بالا سرعت واکنش روغن با اکسیژن را تسریع می کند. پراکسیدها و رادیکال ها تولید می شوند و باعث تشکیل اسیدها، لاک یا لجن می شوند. لجن، متشکل از توده های بزرگ روغن اکسید شده، فلزات و سایر ناخالصی ها، به مدار روغن متصل می شود و باعث خرابی هایی مانند گرفتگی فیلترها و عناصر جدا کننده روغن می شود.

روغن کمپرسور

شرایط گرم باعث تجزیه مواد افزودنی و روغن پایه می شود، مانند پلیمریزاسیون که در آن بخشهای کوچکتر روغن پایه به هم می چسبند و در نتیجه ویسکوزیته بیشتری ایجاد می شود. در دماهای بسیار بالا، ترک خوردگی حرارتی روغن ممکن است رخ دهد و بخشهای فرار روغن پایه به جو فرار کنند.

رطوبت زیاد نیز روغن را پیر می کند. سرعت اکسیداسیون توسط آب تسریع می شود، زیرا به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند و با روغن پایه و افزودنی های خاص واکنش نشان می دهد. آب به اجزای فلزی حمله می کند که به نوبه خود به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند.

تلاش برای افزایش عمر روغن با استفاده از تجهیزات بیشتر از فاصله تخلیه مشخص شده روغن، خطرات مربوط به پیری روغن را افزایش می دهد.

توسط سازنده تجهیزات راهنمایی شوید

انتخاب روغن مناسب فقط موضوع برداشتن روان کننده موجود از قفسه نیست. این بدان معناست که ویژگی های روان کننده را با نیازهای مدار روغن مطابقت دهید. این می تواند نیاز روغن در ماشین های مدار باز و تزریق روغن با رطوبت و گرد و غبار بالا باشد. به همین ترتیب، می تواند برای ساعات بیشتر کارکرد تجهیزات بسته بدون روغن مدار بسته تحت بارهای بیشتر اعمال شود.

برای کاربر کمپرسور، هر ترکیبی از تجهیزات، کاربرد و شرایط منحصر به فرد است. برای اطمینان از بهترین عملکرد و قابلیت اطمینان سیستم هوای فشرده، منطقی است که روان کننده توصیه شده را انتخاب کرده و از دستورالعمل های سازنده تجهیزات پیروی کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...