ایجاد مانع بخار و جلوگیری از یخ زدگی در سردخانه

هوای داخل سردخانه بخار آب کمتری نسبت به هوای بیرون دارد. بخار آب موجود در هوا باعث ایجاد فشار می شود و همراه با سایر گازهای موجود مانند اکسیژن و نیتروژن، فشار اتمسفر را که همه ما با آن آشنا هستیم محاسبه می کند. فشار جزئی بخار آب با مقدار بخار آب موجود متناسب است و بخار موجود در هوا از مناطق با فشار جزئی پایین مهاجرت می کند. از این رو، تمایل  وجود دارد که رطوبت در هوای محیط از عایق سردخانه به ناحیه فشار جزئی کم در داخل منتقل شود. هنگامی که این بخار سرد می شود، متراکم می گردد و در نقطه ای که دما 0 درجه سانتی گراد است، یخ می زند و یخ ایجاد می کند. این روند در مدت زمانی طولانی ادامه می یابد و تجمع یخ در نهایت بر ویژگی های عایق بندی دیوار سردخانه تأثیر می گذارد و همچنین ساختار دیوار یا ساختمان را تضعیف می کند. متأسفانه، اثرات بیرونی این تجمع یخ ممکن است مدتی بعد از بی اعتبار شدن ضمانت های سازنده ظاهر شود.

جلوگیری از تخریب عایق انبار

برای جلوگیری از این نوع تخریب عایق انبار، باید مانع بخار در طرف گرم عایق ایجاد شود. این مانع بخار باید کامل باشد و تمام دیوارها، سقف و کف را پوشش دهد. برای فروشگاه هایی که در برابر دیوار ساختمان ساخته شده اند، ممکن است با استفاده از حداقل دو لایه از یک ترکیب آب بندی قیری مناسب ایجاد شود.در انبارهای پیش ساخته، مانع بخار با بخش های جداگانه، معمولاً  نمای خارجی ورق فلزی، ارائه شده است و فقط اتصالات نیاز به آب بندی دارند. لازم به یادآوری است  که بخار آب یک گاز است و فقط برای ضد آب ساختن سطح خارجی کافی نیست. به عنوان مثال، اتصالات همپوشانی باید مهر و موم شوند.

مانع بخار

فونداسیون و سرمازدگی سردخانه

سردخانه های زیر صفری که مستقیماً روی زمین ساخته می شوند، ممکن است احتیاط های خاصی را برای جلوگیری از تجمع یخ در زیر کف سردخانه نیاز داشته باشند. تشکیل یخ باعث اعوجاج موسوم به "یخبندان" می شود و در موارد بسیار بد، می تواند منجر به تخریب کامل انبار و ساختار ساختمان شود.شرایطی که باعث ایجاد سرمازدگی می شود بسیار پیچیده است، زیرا به نوع و بافت خاک، خصوصیات عایق، در دسترس بودن رطوبت، ابعاد انبار، تغییرات آب و هوایی فصلی و عوامل دیگر مربوط می شود.معمولاً از دو روش برای جلوگیری از سرمازدگی استفاده می شود. زمین زیر انبار را می توان با یک تشک الکتریکی با ولتاژ پایین در فونداسیون سردخانه گرم کرد یا با گردش یک مایع گرم شده مانند گلیکول از طریق یک لوله که در فونداسیون نصب شده است. گرمای گلیکول معمولاً از گاز داخل کمپرسور از طریق مبدل حرارتی به دست می آید.

گرمادهی از کف

تهویه کف سردخانه

یکی دیگر از روش های جلوگیری از سرمازدگی، گذاشتن فضایی در زیر فروشگاه برای تهویه است. سطح کف سردخانه معمولاً متناسب با تخلیه  و بارگیری وسایل نقلیه تنظیم می شود. ارتفاع اضافی مورد نیاز برای این تأسیسات، ارتفاع زیادی برای فضای تهویه در زیر عایق باقی می گذارد. در صورت وجود خطر سیل، کف سردخانه ها بالاتر از سطح احتمالی آب ساخته می شود و دوباره فرصتی برای خروج یک فضای هوایی برای تهویه وجود خواهد داشت. این ترتیب تهویه باید به وضوح تعرف شود و بعداً که عملکرد اصلی فضای هوا به مدت طولانی فراموش شده است مسدود نشود ایجاد مانع بخار و جلوگیری از سرمازدگی احتمالاً دو مورد مهم در ساخت سردخانه است.

کنترل ورود هوای سردخانه

ورود هوای خارج از فروشگاه به گرما و رطوبت می افزاید. این رطوبت به صورت یخ زدگی بر روی هر سطح سرد قرار می گیرد و در نهایت در سطح کولر به پایان می رسد. برای ثابت نگه داشتن دمایی سردخانه و کاهش دفعات یخ زدایی باید از تبادل زیاد هوا جلوگیری کرد. از قفل های کوچک هوا برای جلوگیری از جریان آزاد هوا در داخل و خارج فروشگاه استفاده می شود اما در بین اپراتورهای سردخانه محبوب نیست. فضای قفل هوا اغلب اجازه حرکت کامل را نمی دهد و مگر اینکه این شرط برآورده شود، هر دو باز می مانند. بنابراین قفل هوا هیچ کاربرد مفیدی نخواهد داشت و فقط فضای ارزشمندی را اشغال می کند.پرده ای از هوا که به سمت پایین یا از کنار درب دمیده می شود می تواند تبادل هوا را در هنگام باز بودن درب کاهش دهد. این پرده های هوا، همان طور که نامیده می شوند، می توانند هنگام باز شدن درب برای فواصل کوتاه کمک مفیدی باشند. با این حال، آنها اغلب مورد سوء استفاده قرار می گیرند و درها اغلب برای مدت طولانی باز می مانند.

هنگام بارگیری یا تخلیه محصول، می توان از دریچه ها برای کاهش نفوذ هوا استفاده کرد. برای جلوگیری از از دست دادم بیش از حد هوای سرد، دهانه هاچ تا حد امکان در دیوار فروشگاه قرار داشته باشد. از نوار نقاله ها هم می توان در صورت امکان برای سرعت بخشیدن به انتقال محصولات کمک کرد.

پره هوا

درب سردخانه

 درهای سردخانه را می توان با پرده داخلی ساخته شده از نوارهای تداخل دار از مواد مصنوعی مناسب برای استفاده در دمای پایین نصب کرد. این امر باعث می شود که مبادله هوا به میزان قابل توجهی کاهش یابد بدون آنکه ترافیک زیاد ایجاد شود. پرده باید به خوبی نگهداری شود و مانند پرده هوا، با باز گذاشتن درب اصلی بیرونی مورد سوء استفاده قرار نگیرد.در فروشگاه های بزرگ مجهز به درهای برقی ، درها توسط سنسور اتوماتیک یا سوییچ های آویز در بیرون و داخل درگاه می توانند به سرعت باز و بسته شوند. از آنجا که کار کردن این سیستم حتی برای عبور لیفتراک ها آسان است، زمان باز شدن درها به حداقل می رسد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...