اهمیت فیلتراسیون هوا در تأسیسات سردخانه

با وجود قدمت امکانات تأسیسات سردخانه، ساختمان سردخانه‌های امروزی بزرگتر هستند و سقف‌های بلندتری دارند. ارتفاع سقف سردخانه‌ها از 22 فوت در دهه 1960 به 38 فوت در حال حاضر رسیده است. بدیهی است فضاهای بزرگتر در تاسیسات سردخانه برای بازدهی و سودآوری بیشتر نیاز به بهینه‌سازی در گردش هوای سرد دارند. هزینه‌های انرژی معمولاً حداقل 15٪ از بودجه عملیاتی تاسیسات سردخانه را تشکیل می‌دهد، بنابراین حتی اندکی کاهش در بهره‌وری نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر هزینه‌ها بگذارد.

علاوه بر این، کیفیت هوا نیز بسیار مهم است، خصوصاً هنگام نگهداری داروها یا سایر مواردی که با الزامات نظارتی دقیق روبرو هستند.

اهمیت فیلتراسیون هوا در تاسیسات سردخانه

همه چیز از بالا شروع می‌شود!

نگه داشتن واحدهای تهویه مطبوع در شرایط عالی، کلید هوای سرد و تمیز در تاسیسات سردخانه است. متأسفانه ستون‌های خنک‌کننده، چیلرهای خنک کننده هوا، واحدهای کندانسور و سیستم‌های HVAC (مجموعه فرآیندها و فناوری‌های مرتبط با گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) در خارج و پشت بام‌ها قرار دارند که به طور مداوم در معرض خطر حشرات، برگ گیاهان، گرد و غبار و حتی زباله قرار دارند. این ذرات می‌توانند در سیستم‌های خنک‌سازی جمع شده و ته نشین شوند، عملکرد خنک کننده را مختل کرده و طول عمر مبدل‌های حرارتی و سیم پیچ‌ها را بسیار کاهش دهند. به عنوان مثال مقدار کمی در حدود  0.042 آلودگی روی سیم پیچ‌های متراکم کارایی آنها را 21٪ کاهش می‌دهد و می‌تواند مصرف انرژی برودتی را 35٪ افزایش دهد.

تمیز کردن منظم این واحدها ضروری است، اما به دلیل دشواری دسترسی به آنها، عدم دسترسی مناسب به آب، کمبود متخصصان سرویس و نگهداری سیستم‌های HVAC و هزینه‌های بالای شیمیایی چالش برانگیز است.

فیلتراسیون مناسب هوا برای رفع مشکلات

گزینه جایگزین تمیز کردن تقریباً ثابت پشت بام در تاسیسات سردخانه، استفاده از فیلترهای ورودی هوا با کیفیت بالا است. صفحات فیلتر هوا در قسمت بیرونی تجهیزات خنک‌کننده جایی که هوای تازه وارد سیستم می‌شود نصب می‌شوند. این عملیات باعث می‌شود که آوار به ظروف ظریف، سیم پیچ‌ها و بانک‌های فیلتر داخلی با بازده بالا نرسد. همچنین، صفحات فیلتر هوا به گونه‌ای ساخته شده اند تا لوله‌ها یا بریدگی‌های برق را در خود جای دهند و متناسب با هر شکل و اندازه تجهیزات خنک‌کننده باشند.

استفاده از فیلتراسیون مناسب هوا در تجهیزات خنک‌کننده سردخانه‌ها، بسته به اندازه و تعداد واحدهای خنک‌کننده تجهیزات سردخانه، تا حد زیادی منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی و در نتیجه بازدهی و سودآوری بیشتر خواهد شد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...