ضروری ترین نکات در استفاده از روغن کمپرسور هوا

کمپرسورهای هوای روان کاری شده برای اطمینان از عملکرد مناسب نیاز به تعویض و تعمیر منظم روغن دارند. اپراتورها باید بدانند از چه روغنی در کمپرسور هوا استفاده کنند، هر چند وقت یکبار روغن و فیلترهای روغن کمپرسور هوا را عوض کنند و مشکلات رایج روغن کمپرسور هوا را چگونه تشخیص دهند. این پست به سوالات شما در مورد روغن کمپرسور هوا پاسخ می دهد.

 کمپرسورهای هوا روغن کاری شده

اکثر کمپرسورهای هوای مورد استفاده در سیستم های هوای فشرده صنعتی روغن کاری می شوند (oil flooded). این بدان معناست که روغن برای روانکاری قطعات متحرک در قسمت انتهایی (قسمتی از کمپرسور که هوا فشرده می شود) استفاده می شود.کمپرسورهای هوای روانکاری شده عبارتند از:

  • کمپرسورهای روتاری اسکرو غرق شده در روغن
  • کمپرسورهای هوا با  روتاریپره غرق در روغن
  • کمپرسورهای هوای سبک پیستونی (رفت و برگشتی )

 

از این میان، کمپرسورهای اسفنجی روتاری غرق شده در روغن رایج ترین نوع در کاربردهای صنعتی مانند ابزارهای انتقال و تغذیه پنوماتیک و خطوط تولید هستند. روغن در حین فشرده سازی به محفظه روتور تزریق می شود. روغن عملکردهای مختلفی را انجام می دهد.

  • روغن کاری: روغن قطعات متحرک را چرب می کند تا اصطکاک را کاهش داده و به حرکت آزادتر آنها کمک کند.
  • خنک کننده: روغن به خنک شدن هوا در هنگام فشرده سازی کمک می کند تا از داغ شدن بیش از حد کمپرسور هوا جلوگیری شود.
  • آب بندی: روغن به ایجاد مهر و موم بین روتورها کمک می کند تا هوای داخل را برای فشرده سازی به دام اندازد.
  • پیشگیری از سایش: روان کننده با کاهش اصطکاک، از ساییدگی زودرس قطعات متحرک جلوگیری کرده و عمر قسمت انتهایی هوا را افزایش می دهد.
  • تمیز کردن: با گردش روغن، سیستم را نیز با گرفتن نانوذرات از کمپرسور تمیز می کند.

 

در یک کمپرسور هوای غرق شده از روغن، روغن هنگام فشرده سازی با هوا مخلوط می شود. سپس قبل از خروج هوای فشرده از سیستم، مجدداً جدا می شود.

روغن کمپرسور

آیا همه کمپرسورهای هوا نیاز به روغن دارند؟

انواع مختلفی از کمپرسورهای هوا وجود دارد که نیازی به روانکاری ندارند، به عنوان کمپرسورهای هوای بدون روغن شناخته می شوند. بعضی اوقات از آنها برای کاربردهای تخصصی استفاده می شود که نیاز به هوای فوق العاده تمیز با حمل روغن بسیار کم (روغن باقی مانده در منبع هوای فشرده) دارد-به عنوان مثال، پردازش غذا، هوای فشرده پزشکی، تولید دارو و برنامه های آزمایشگاهی. با این حال، در اکثر موارد، ممکن است روغن کافی را از طریق هوا با فیلتراسیون خطی از منبع خارج کرده تا حتی با مشخصات بسیار سخت نیز مطابقت داشته باشد.ممکن است برای دریافت هوای فشرده فوق تمیز نیازی به کمپرسور بدون روغن نداشته باشید. فیلتراسیون مناسب می تواند انتقال روغن را به صفر برساند.

برای کمپرسور هوای صنعتی به چه روغنی نیاز دارید؟

سه نوع اصلی روغن کمپرسور هوا وجود دارد: نفتی (معدنی)، مصنوعی و درجه غذایی. بسیاری از کمپرسورهای هوا از ترکیب معدنی یا روغن مصنوعی مانند هیدروکربن مصنوعی، استر پلیول یا پلی گلیکول استفاده می کنند. قبل از انتخاب روان کننده برای کمپرسور هوای صنعتی، دفترچه راهنما و ضمانت نامه خود را بررسی کنید. همیشه از روان کننده توصیه شده توسط سازنده خود برای مارک خاص و مدل کمپرسور هوا استفاده کنید.

انتخاب روغن کمپرسور هوای مناسب

اطمینان حاصل کنید که از یک روغن روان کننده مناسب کمپرسور هوا و شرایطی که در آن کار می کند استفاده می کنید. اینها رایج ترین روان کننده هایی هستند که برای کمپرسورهای هوا استفاده می شوند.

هیدروکربن های مصنوعی (POA)

رایج ترین روان کننده هایی هستند که برای کمپرسورهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. POA ها از اتیلن (از گاز طبیعی یا نفت) مشتق شده اند. آنها برای پایداری بالا، نوسان کم و جریان یکنواخت در طیف وسیعی از دما طراحی شده اند. این روغن کمپرسور هوا چند منظوره خوب است.

استرهای پلیول (POE)

دومین رایج ترین روان کننده کمپرسور هوا هستند. آنها از الکل و کربوکسیلیک اسید به جای منابع نفتی مشتق شده اند. آنها پایداری حرارتی فوق العاده، طول عمر عالی را ارائه می دهند و به راحتی با سایر افزودنی ها و ذخایر روان کننده مخلوط می شوند. POE ها همچنین به عنوان پراکنده کننده عمل می کنند که می تواند به تمیز نگه داشتن قطعات روغنکاری شده کمک کند. با این حال، آنها می توانند برای رنگ ها و روکش ها مضر باشند و ممکن است با لاستیک یا پلاستیک خاصی واکنش نشان دهند.

محصولات ترکیبی

 بسیاری از کمپرسورهای هوا از ترکیبی از POA و روغن های معدنی استفاده می کنند. این یک جایگزین مقرون به صرفه برای یک پایگاه POA خالص است. مخلوط ها اغلب برای کاربردهایی که نیاز به تغییر مکرر روغن دارند استفاده می شود (به عنوان مثال، در محیط هایی که روغن به سرعت توسط ذرات موجود در ورودی هوا آلوده می شود). روغنهای معدنی موجود در محصولات مخلوط هنگامی که در معرض حرارت زیاد کمپرسور هوا قرار می گیرند بسیار مستعد شکست و اکسیداسیون حرارتی هستند و در نتیجه باعث ایجاد سریعتر لاک در داخل کمپرسور می شوند. هنگام استفاده از روغنهای معدنی یا مخلوط، روغن باید مرتباً از نظر خرابی و ایجاد لاک بررسی شود.

روغن های درجه غذایی

 روغن های کمپرسور هوا با درجه غذایی، روغن های مصنوعی هستند که غیر سمی هستند و برای استفاده در مواردی که هوای فشرده ممکن است با مواد غذایی در تماس باشد، مانند خطوط بسته بندی مواد غذایی، مناسب هستند.

روغن کمپرسور

 

اگر از روغن کمپرسور هوا اشتباه استفاده شود چه اتفاقی می افتد؟

استفاده از روغن اشتباه در کمپرسور هوا می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند ، از جمله:

  • روانکاری ضعیف ، در نتیجه اصطکاک و حرارت افزایش می یابد.
  • تشکیل لاک و رسوبات در قسمت انتهایی هوا.
  • ساییدگی بیش از حد در قطعات متحرک و کوتاه شدن عمر تجهیزات.

 

مخلوط کردن روان کننده های ناسازگار با یکدیگر همچنین می تواند به تجهیزات شما آسیب جدی برساند. اگر روغن اشتباهی به کمپرسور هوا اضافه کرده اید، بهتر است آن را از سیستم خارج کرده و در اسرع وقت با روان کننده مناسب جایگزین کنید.

روغن کمپرسور صنعتی چند بار باید تعویض شود؟

کمپرسورهای هوای روان شده و غرق شده در روغن باید به طور منظم تعویض روغن داشته باشند تا در شرایط کاری مناسب بمانند. این کار باید به عنوان بخشی از سرویس نگهداری پیشگیرانه (PM) منظم شما انجام شود. به طور معمول، روغن ها و مخلوط های معدنی باید هر 4000 ساعت کار تعویض شوند. ماندگاری روغنهای مصنوعی ممکن است تا دو برابر بیشتر باشد. روغن باید حداقل هر 6 تا 12 ماه تعویض شود حتی اگر به ساعت سرویس نرسیده باشد. اگر کمپرسور هوا در شرایط بسیار کثیف کار می کند، ممکن است نیاز به تعویض بیشتر روغن داشته باشد. دفترچه راهنمای عملکرد کمپرسور هوای شما اطلاعاتی در مورد فواصل مناسب سرویس برای مدل و مدل شما ارائه می دهد.

چگونه می توانم بفهمم که کمپرسور هوا به روغن بیشتری نیاز دارد؟

سطح روغن را حداقل 3-4 بار در هفته چک کنید و در صورت کم شدن سطح روغن را اضافه کنید. کمپرسور هوای شما برای چک کردن سطح روغن دارای یک دیپستیک یا یک شیشه دید است. با استفاده از یک چنگک درجه بندی، مطمئن شوید که سطح روغن شما همیشه در حداکثر یا نزدیک به حداکثر است. با یک شیشه دید، سطح روغن را تقریباً 2/3 روی لیوان هدف بگیرید (برای جزئیات مدل خود، دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید.)مراقب باشید روغن کمپرسور هوا زیاد پر نشود. افزودن روغن اضافی ممکن است منجر به خروج روغن از خطوط کمپرسور یا روغن "پاشیدن" کمپرسور هوا شود. روغن اضافی موجود در منبع هوای فشرده ممکن است باعث جدا شدن بیش از حد جداکننده های روغن هوا و فیلترهای خطی شده و منجر به آسیب به ابزار و تجهیزات پنوماتیک شود. اگر حجم روغن کمپرسور هوا را بیش از حد پر کرده اید، کمی تخلیه کنید تا به سطح مناسب برسد.اگر در بین تغییرات روغن متوجه شدید که سطح روغن به طور قابل توجهی کاهش می یابد، ممکن است نشتی داشته باشید، جداکننده روغن هوا از کار افتاده و/یا یک خط بازیابی مسدود کننده مسدود شده باشد. جمع شدن روغن در اطراف پایه کمپرسور را بررسی کنید، خط رفتگر و جدا کننده روغن هوا را از نظر بصری بررسی کنید. در صورت مشکوک بودن به نشت روغن یا انتقال روغن، بلافاصله با سرویس تماس بگیرید تا مطمئن شوید کمپرسور شما آسیب نمی بیند.

روغن کمپرسور

تعمیر و نگهداری دیگر برای کمپرسورهای روان کننده هوا

علاوه بر بررسی و تعویض روغن، مراقبت از فیلتر روغن و جدا کننده هوا/روغن نیز مهم است. همچنین باید سیستم خود را به طور مرتب از نظر علائم تجمع لاک بررسی کنید.

فیلترهای روغن هوای فشرده

کمپرسورهای روان کننده هوا باید دارای فیلتر روغن باشند. فیلتر روغن ذرات اضافی روغن را از طریق کمپرسور دور می کند. هربار که تعویض کامل روغن را روی سیستم خود انجام می دهید، فیلتر روغن باید تعویض یا تمیز شود. بسته به مدل کمپرسور شما، ممکن است یک صافی ساده داشته باشید که فقط ذرات درشت را فیلتر می کند، یا یک فیلتر یکبار مصرف با فیلتر تاشو در داخل، مانند فیلتر روغن ماشین یا ماشین چمن زن شما. فیلتر روغن باید دارای یک دریچه بای پس باشد تا اطمینان حاصل شود که روغن حتی در صورت مسدود شدن فیلتر به گردش خود ادامه می دهد - زیرا حتی روغن کثیف بهتر از عدم وجود روغن است.

جداکننده روغن/آب

آب مایع (میعانات گازی) هنگامی تولید می شود که رطوبت اضافی در طول فشرده سازی از هوا خارج شود. در کمپرسورهای هوا غرق شده یا روان شده، این آب مایع با روغن مخلوط می شود. جداکننده روغن/ آب مایعات را جمع آوری کرده و روغن را از  آب جدا می کند. این امر باعث می شود آب تمیز با رعایت مقررات زیست محیطی با خیال راحت دفع شود. بسته به الگوی استفاده شما، جداکننده روغن/آب باید به صورت هفتگی به ماهانه و هر سه ماه به یک سال تغییر کند.

جلوگیری از لاک زدن در سیستم های هوای فشرده

لاک واژه ای است برای توصیف محصولات جانبی تخریب روان کننده. با تجزیه روان کننده ها، آنها تبدیل به مواد جدیدی می شوند که تیره، چسبناک و ضخیم هستند. اگر اجازه تجمع داده شود، در نهایت روی سطوح سفت می شود. این لاک است و مشکلات زیادی را برای کمپرسور هوا ایجاد می کند. لاک کمپرسور هوا:

  • کاهش اثر روانکاری و افزایش سایش قطعات متحرک ؛
  • شیرهای کنترل و سایر اجزای کمپرسور را صمغ می کند.
  • درگاه های روغن و صافی ها را می بندد.
  • باعث گرم شدن کمپرسور می شود. و
  • آلودگی های مضر دیگر را جذب کرده و نگه می دارد و آثار را بیشتر مسموم می کند.


clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...