چرا باید چیلر را وکیوم کرد؟

برای چیلرها، وکیوم کردن یک فرآیند ضروری و مهم قبل از شارژ مبرد است. با این کار هوای تجهیزات تبرید و خط لوله را که حاوی مقدار زیادی نیتروژن، اکسیژن، بخار آب و سایر ناخالصی ها است وکیوم می کنند، این گازها می توانند به عملکرد تجهیزات آسیب برسانند.

تاثیر نیتروژن چیلر

نیتروژن گازی غیر قابل تراکم است که پس از ورود به سیستم تبرید نمی تواند در داخل کندانسور متراکم شود و با جریان مبرد در داخل سیستم تبرید گردش می کند.

نیتروژن در کندانسور

مستقیم ترین عملکرد غیر طبیعی مقادیر زیاد نیتروژن در چیلر فشار بالا است. از آنجایی که نمی توان آن را متراکم کرد، نیتروژن منطقه انتقال حرارت کندانسور را اشغال می کند و در نتیجه فشار متراکم سیستم تبرید افزایش می یابد که منجر به افزایش فشار خروجی می شود. بیشتر منجر به افزایش دمای اگزوز، نسبت کندانسینگ و در نتیجه افزایش قدرت می شود.

نیتروژن در اواپراتور

هنگامی که نیتروژن وارد اواپراتور داخل می شود، نمی تواند با مبرد تبخیر شود و همان منطقه تبادل حرارت اواپراتور را اشغال می کند، به طوری که مبرد نمی تواند به طور کامل تبخیر شود. نتیجه این کار چیست؟ اواپراتور به راحتی یخ زده می شود.

نیتروژن از شیر انبساط عبور می کند

همه ما می دانیم که اگر شیر انبساط قبل از ورود به شیر انبساط حاوی بخار مبرد باشد، مستعد سوت زدن یا لرزش است. بنابراین به همین ترتیب، وقتی نیتروژن وارد شیر انبساط می شود، تمایل به سوت زدن یا لرزش دارد و نیتروژن فضای جریان مبرد را اشغال می کند، سرعت جریان در همان دهانه کاهش می یابد، که مستقیماً بر اثر دریچه انبساط  گاز تأثیر می گذارد.

وکیوم کردن چیلر

تاثیر اکسیژن بر چیلر

تاثیر بر فشار مبرد

حدود 20٪ اکسیژن در هوا وجود دارد، اول از همه، اکسیژن و نیتروژن هر دو گازهای غیر قابل تراکم هستند، پس از ورود به سیستم تبرید، هر دو باعث افزایش فشار متراکم سیستم، افزایش دمای اگزوز می شوند. دلیلش مشابه  دلایل نیتروژن است و در اینجا تکرار نمی شود.

مواد آلی

اکسیژن با روغن تبرید در چیلر واکنش شیمیایی می دهد و مواد آلی تولید می کند و در نهایت ناخالصی هایی را تشکیل می دهد که وارد سیستم تبرید می شود که عواقب بدی مانند انسداد کثیف را در پی خواهد داشت.

اسید

اکسیژن با مبرد، بخار آب و غیره واکنش شیمیایی می دهد و اسیدهایی تشکیل می دهد که روغن تبرید را اکسید می کند و این اسیدها به اجزای چیلر آسیب رسانده و عایق موتور را از بین می برند.

در عین حال این محصولات اسیدی در ابتدا بدون هیچ مشکلی همیشه در داخل سیستم تبرید می مانند و در نهایت منجر به از بین رفتن کمپرسور می شود.

وکیوم چیلر

تاثیر بخار در سیستم های تبرید

انسداد یخ

اگر در داخل چیلر آب وجود داشته باشد، اولین قسمتی که تحت تاثیر قرار می گیرد، ساختار شیر گاز است. هنگامی که بخار آب وارد دستگاه دریچه گاز می شود، دما به سرعت تا نقطه انجماد کاهش می یابد و یخ تولید می کند و ساختار دریچه گاز سوراخ عبوری کوچک را مسدود می کند و در نتیجه یخ مسدود می شود.

خوردگی لوله

هنگامی که بخار آب وارد چیلر می شود، باعث خوردگی و گرفتگی لوله ها و سایر قسمت ها می شود.

رسوبات لجن

بخار آب در سیستم با روغن مبرد، مبرد و مواد آلی در دماهای بالا در طول فشرده سازی کمپرسور واکنش داده و در نتیجه باعث آسیب سیم پیچ موتور، خوردگی فلز و تشکیل رسوبات لجن می شود.

بخار آب + اسید + روغن = رسوبات لجن

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...