چرا نباید در سردخانه ها از نرم افزار انبار عادی استفاده کنیم؟

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چرا در سردخانه ها نمی توان از نرم افزار انبار استفاده کرد و یا نرم افزار انبار با نرم افزار سردخانه چه تفاوتی دارد؟ در این پست با ما همراه باشید .....هرچند که ماهیت سردخانه و انبار نگهداری کالاست و در هر دو انبارداری، بارگیری، تخلیه و کنترل موجودی صورت می گیرد، اما تفاوت زیادی میان سردخانه و انبار وجود دارد.ابتدا به تفاوت سردخانه و انبار می پردازیم. به کالاهایی که در سردخانه نگهداری می شوند به اصطلاح کالاهایی سردخانه گفته می شود. در واقع کالاهای سردخانه ای کالاهایی هستند که نیاز به نگهداری در دمای مناسب دارند تا فاسد نشوند و از بین نروند.

کالاهای سردخانه ای

در واقع کالاهای سردخانه ای کالاهایی هستند که نیاز به نگهداری در دمای مناسب دارند تا فاسد نشوند و از بین نروند. بنابراین محصولات غذایی مانند محصولات دامی نیاز به نگهداری در سردخانه دارند تا کیفیت خود را از دست ندهند این کالاها به ذکر زیر می باشند.

 محصولات کشاوزی 

  • انواع میوه
  • صیفی جات 
  • غلات

محصولات دامی

  •  فرآورده های خام دامی (گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، خاویار،......)
  •  فرآورده های عمل آوری شده دامی (همبرگر، ناگت، سوسیس و کالباس، ...)
  •  فرآورده های لبنی (شیر، ماست، پنیر، خامه، بستنی،...)
  •  آلایشات دامی (کله پاچه، دل، جگر، زبان،...)

کالاهای غیر خوراکی

  •  شاخه، پیاز ها و ریزوییدهای انواع گل ها
  • توتون و تنباکو

دارو و انواع محصولات دارویی

 انواع داروها

 انواع واکسن ها

پلاسمای خون

سردخانه

انواع سردخانه ها

- سردخانه های زیر صفر (نگهداری مواد منجمد)

- سردخانه های بالای صفر

کالاهای انباری کالاهایی هستند که دمای محیط در ماندگاری کالا تأثیر بسزایی ندارد. در واقع  می توان گفت نگهداری کالا در سردخانه نیازی به استفاده از تجهیزات و وسایل مخصوص جهت کنترل شرایط را ندارند مثل کاغذ، لباس، تجهیزات کامپیوتری،...

انبار

انواع انبارها

  • انبار کالاهای مواد اولیه
  • انبار کالاهای نیمه ساخته
  • انبار کالاهای ساخته شده
  • انبار کالاهای مصرفی
  • انبار کالاهای خریداری شده جهت فروش

در واقع در سردخانه دمای محیط و در انبار نوع کالا در دسته بندی آنها تأثیرگذار است که این مورد جزو اولین تفاوت میان انبار و سردخانه به شمار می رود.

تفاوت بین انبار و سردخانه

اولین تفاوت میان انبار و سردخانه را می توان محیط و دمای آنها بیان کرد که سبب می گردد برخی کالاها نیاز به نگهداری در سردخانه و برخی شرایط نگهداری در انبار را داشته باشند. اما همین اختلاف دمایی دلیل بوجود آمدن دومین اختلاف میان سردخانه و انبار می شود.چرا که اختلاف دما سبب ایجاد افت و اضافه بر روی کالاهای سردخانه می گردد.در ادامه به تفاوت های دیگر این دو می پردازیم.

تعریف افت و اضافه کالای سردخانه

کالاهای سردخانه ای مثل کیویی بعد از گذشت زمان دچار افت می شود یعنی آب داخل کیوی کم می شود که سبب کاهش وزن کیویی می گردد.همچنین نگهداری گوشت و مرغ زمانی که به صورت گرم وارد سردخانه شده ولی به صورت منجمد خارج می شود سبب اضافه شدن وزن گوشت و مرغ می گردد.این موارد در نرم افزارهای سردخانه تحت عنوان افت و اضافه محاسبه می گردد.زمانی که انبارها مورد شمارش قرار می گیرند، اگر اختلافاتی بین مقدار واقعی موجودی انبار و مقدار موجودی طبق اسناد و مدارک از جمله کارت انبار وجود داشته باشد باید تحت افت و اضافه ثبت گردد.هرگاه در این اختلاف موجودی واقعی بیش از مانده کارت مواد باشد اصطلاحاً اضافه انبار و هرگاه موجودی واقعی کمتر از مانده کارت انبار باشد کسری انبار گفته خواهد شد.پس در اینجا متوجه می شویم که بحث افت و اضافه کالا در سردخانه و انبار تعریف متفاوتی دارد و باید هر کدام به درستی ثبت و محاسبه گردد که این امر نیازمند استفاده از سیستم درست برای محاسبه این عملیات می باشد.

سردخانه

سورتینگ کالا

در سردخانه بالای صفر که عموما میوه ها را بر اساس سایز، وزن، کیفیت، و ... دسته بندی و یا در اصطلاح سورت می کنند. که گاها" این سورت کردن همراه با شستن و ضدعفونی کردن  و بسته بندی  نیز همراه است.در حالی که در انبارها منظور از سورت جداسازی و منظم کردن کارتن و بسته ها می باشد و عموما"در انبار مرسولات پستی و انبار قطعات خودرو رواج دارد.در برخی سردخانه ها فرآیند عمل آوری میوه را نیز انجام می دهد. این در حالی است که در انبارهای عموما" کالا به همان شکلی که وارد می شود، خارج می گردد و فرآیندی روی آن صورت نمی گیرد.پس در اینجا نیاز به یک سیستم سردخانه کاملا" ملموس می باشد که بتواند عملکرد درست سردخانه ها را ثبت و محاسبه کند و با نرم افزار انبار نمی توان این فرآیندها رو محاسبه کرد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...