چرا روغن کمپرسور تبرید خراب می شود و چگونه روغن اضافه کنیم؟

چرا روغن کمپرسور تبرید خراب می شود؟ روغن روان کننده مورد استفاده در کمپرسورهای تبرید می تواند سطح اصطکاک را روان کند،گرمای اصطکاک را کاهش دهد و از سایش موتور کمپرسور جلوگیری کند. علاوه بر این، پر کردن قسمت آب بندی با روغن می تواند عملکرد آن را تضمین کند و از نشت مبرد جلوگیری کند.در ادامه این پست به مواردی که روغن کمپرسور تبرید را خراب می کنند می پردازیم و در اخر راهکاری برای افزودن روغن می دهیم.

روغن کمپرسور

چرا روغن کمپرسور تبرید خراب می شود؟

راه­ اندازی در حالت مخلوط مبرد و روغن، در حالت فلودد ممکن است اصلی­ ترین عامل خرابی کمپرسورها باشد. راه اندازی کمپرسور در این حالت زمانی رخ می­ دهد که مایع مبرد در کارتر کمپرسور کندانس شود­. این اتفاق در زمان خاموشی کمپرسور بروز می کند. و با سرد بودن کمپرسور و افزایش فشار کارتر کمپرسور­، مبرد کندانس شده و به زیر سطح روغن می­ رود و در زمان راه­ اندازی و با کاهش فشار­، مبرد به جوش می­ آید. و مخلوط شدن روغن و مبرد اتفاق می افتد.در ادامه دلایلی برای خراب شدن روغن کمپرسور تبرید آورده شده است.

دلایل خراب شدن روغن کمپرسور تبرید

روغن کمپرسور در دمای بالا اکسید می شود. هنگامی که دمای اگزوز کمپرسور بالا باشد، ویسکوزیته روغن کاهش می‌یابد و بر عملکرد روغن کاری آن تأثیر می‌گذارد و ممکن است روغن اکسید شود.به ویژه در محیط دمای بالا، روغن کمپرسور با پایداری حرارتی ضعیف، کربن آزاد را در اطراف سوپاپ اگزوز تجزیه می‌کند و در نتیجه سوپاپ شل بسته می‌شود و ضریب انتقال گاز کمپرسور را کاهش می‌دهد.کیفیت روغن کمپرسور با ریخته گری شن و ماسه و بقایای فلزی کاهش می یابد. علاوه بر این، واشر آب بندی بی کیفیت و حلقه لاستیکی آب بندی نیز می تواند پیری روغن را تشدید کند.اگر انواع مختلفی از روغن کمپرسور را با خواص مختلف افزودنی های آنتی اکسیدانی مخلوط کنید، ممکن است تغییرات شیمیایی ایجاد کند، رسوب ایجاد کند، عملکرد روانکاری کمپرسور را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد و حتی تشکیل فیلم روغن را از بین ببرد.

مخلوط شدن روغن و مبرد

همانطور که می دانید بخار مبرد شروع به مخلوط شدن با روغن در قسمت سرد سیستم می کند. که در این مورد کمپرسور است­، اگر بخار مبرد شروع به کندانس در کمپرسور کند، به آرامی در کارتر کمپرسور باعث رقیق شدن روغن می­ شود­.مایع مبرد شروع به اشباع شدن و خروج از فاز مایع بودن می­ کند­. زمانی که کمپرسور روشن می ­شود­، فشار درون کمپرسور به سرعت کاهش می یابد­. در این حالت مایع مبرد به حالت انفجاری قصد جداشدن از روغن و به جوش آمدن دارد و نتیجه این اتفاق فوم شدن (کف کردن) روغن است­. این مشکل زمانی بروز می­ کند که کف تولید شده در کارتر جهت روغن­کاری قطعات مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرد­.

 هیتر کار­تر کمپر­سور­

اگر کمپرسور خاموش باشد، در این حالت مبرد با روغن مخلوط شده و فشار گیج بالا می رود­. در این حالت و مخلوط شدن روغن و مبرد­، مخلوط مورد نظر به تمام قطعات که نیاز به روغن­کاری دارند پمپ می شود و در این فوم سفید رنگ توانایی روغن­کاری قطعات را نداشته و به سرعت باعث شروع خوردگی قطعات به دلیل نقص در روغن­کاری می­ شود همچنین این پدیده باعث بوجود آمدن ضربات هیدرولیکی قوی در پیستون و افزایش آمپر مصرفی کمپر­سور می­ شود­.

روغن کمپرسور

خاموشی های بلند مدت

 هیتر یا گرمکن کارتر کمپرسور با گرم کردن روغن به 10 در­جه سانتی­گراد بالاتر از دمای محیط از مخلوط شدن روغن و مبرد جلو­گیری می­ کند­. در بادهای سرد محیط­­، ممکن است کمپرسور نیاز به گرمکن روغن داشته باشد.­ که به صورت کمر­بند به دور کار­تر بسته می ­شود.و برای جلوگیری از کاهش دمای کمپر­سور در هوای سرد محیط می ­توان کمپر­سور را عایق کرد­. خاموشی­ های طولانی مدت نیز باعث بوجود آمدن چنین مشکلی می­ شود. به ویژه در طول شب و روز­های تعطیل که چیلر تراکمی خاموش است. و بار گرمایی به حداقل ممکن می­ رسد. به ویژه فصول بینا­بین (بهار و پائیز) و در مواردی که کار­برد زمستانه نیز مورد نیاز است­، این مشکل بیشتر بروز می­ کند­.

 روغن با کیفیت را از خراب شده تشخیص دهید

در تئوری، برای تشخیص اینکه آیا روغن کمپرسور خراب می شود، می توانید یک آزمایش انجام دهید. در عمل نیز می توانید به سادگی از روی رنگ و بوی روغن قضاوت کنید که آیا می توان از روغن سردخانه به طور مداوم استفاده کرد.اگر روغن کمپرسور خراب شده باشد، رنگ آن تیره تر می شود. روغن را روی کاغذ سفید بریزید، اگر قسمت مرکزی قطره روغن سیاه نباشد به این معنی است که روغن کمپرسور هنوز کیفیت خوبی دارد. اگر نقطه سیاهی در مرکز ریزش روغن وجود داشته باشد، به این معنی است که روغن کمپرسور خراب شده است.وقتی آب در روغن باشد شفافیت روغن پایین می آید و سبز تیره می شود. این روش شناسایی زمانی که آب و ناخالصی های زیادی در روغن کمپرسور مخلوط می شود به خوبی کار می کند.با این حال، ارزیابی کیفیت روغن بسیار دقیق ضروری نیست. برای در نظر گرفتن مسئله اقتصادی و اطمینان از عملکرد خوب کمپرسور، تا زمانی که رنگ روغن به وضوح تیره تر است، یا مدت زمان استفاده به زمان تعیین شده تعویض روغن می رسد، باید روغن کمپرسور را بلافاصله تعویض کنید.

روغن کمپرسور

نحوه اضافه کردن روغن کمپرسور

هنگامی که کمپرسور برای تعمیر نیاز به جداسازی دارد یا کیفیت روغن کمپرسور ضعیف می شود و نیاز به تعویض دارد، می توانید مراحل زیر را برای انجام کار دنبال کنید.میل سوپاپ مکش و تخلیه کمپرسور را به سمت بالا بچرخانید تا کمپرسور از سیستم جدا شود. به دلیل خرابی کمپرسور یا کیفیت پایین روغن تبرید، کمپرسور نمی تواند به طور عادی کار کند، بنابراین مبرد موجود در میل لنگ نمی تواند به منطقه پرفشار تخلیه شود.پلاگین تخلیه روغن موتور را در قسمت پایین میل لنگ ببندید تا روغن کمپرسور و گاز مبرد تخلیه شود. اگر میل لنگ کثیف است، میل لنگ کمپرسور را تمیز کنید.روغن کمپرسور در میل لنگ تمام شده است و کمپرسور نمی تواند راه اندازی شود و روغن کمپرسور جدید را مکش کند. لازم است یک پمپ خلاء خارجی برای جارو کردن میل لنگ وصل کنید و سپس از فشار خلاء برای مکش روغن کمپرسور استفاده کنید.شما باید یک لوله پرکننده فلوئور را به یکی از سه شیر شامل سوراخ بای پس شیر مکش، شیر سه طرفه روغن یا شیر مخصوص پرکننده روغن وصل کنید. لوله پرکننده فلوئور نیز به یک شیر سنج تعمیر و نگهداری متصل می شود که از طریق لوله پرکننده فلوئور دیگری به پمپ خلاء متصل می شود.شیر تعمیر شده را باز کنید و پمپ وکیوم را چند دقیقه روشن کنید. هنگامی که در میل لنگ خلاء است، باید شیر تعمیر شده را ببندید و پمپ وکیوم را خارج کنید. پس از فرو بردن لوله پر از فلوئور در روغن کمپرسور، باید شیر تعمیر شده را باز کنید و روغن یخچال به داخل میل لنگ مکیده می شود.هنگامی که روغن به حداکثر سطح روغن رسید، باید سوخت گیری را متوقف کنید. لوله پر از فلوئور مورد استفاده برای مکش روغن را به پمپ خلاء وصل کنید. پس از پمپ کردن وکیوم، باید شیر تعمیر شده را ببندید و پمپ وکیوم متوقف می شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...