اهمیت ایمنی چیلر

در جهان امروزی از سیستم‌های تهویه مطبوع مانند چیلرها تقریباً در محیطی از جمله کارخانه‌های بزرگ صنعتی استفاده می شود. اما به همان اندازه که این سیستم‌ها در بهبود آسایش و راحتی مفید واقع شدند، در صورت عملکرد اشتباه و رعایت نکردن ایمنی می توانند به یک خطر جدی نیز تبدیل شوند. بنابراین موضوع ایمنی در چیلر ها امری حیاتی می باشد و برای استفاده درست از این سیستم تهویه مطبوع می بایستی نکاتی را رعایت نمایید. مانند هر نوع دیگر از تجهیزات صنعتی، چیلرهانیاز دارند که اپراتورها اقدامات احتیاطی لازم را برای حفظ ایمنی انجام دهند. نادیده گرفتن خطرات احتمالی که چیلرها می توانند ایجاد کنند ممکن است منجر به حوادث صنعتی مانند نشت مبرد یا انفجار شود که می تواند باعث آسیب به کارگران شود.برای جلوگیری از این حوادث، تمام واحدهای چیلر باید با پارامترهای ایمنی خاصی کار کنند.

خطرات ناشی از عدم رعایت ایمنی چیلر

چیلرهای صنعتی از مبردهایی استفاده می کنند که در کانال های بسته به گردش در می آیند تا خنک شوند. حفظ یکپارچگی این سیستم های مبرد مستلزم رعایت دقیق پروتکل های ایمنی و نگهداری است.برخی از انواع مبرد چیلر می‌توانند خطرات زیست‌محیطی جدی برای کارگران اطراف ایجاد کنند، در صورتی که دانش کافی از ویژگی‌های ایمنی چیلر که گردش مبرد را در صورت نشتی قطع می‌کند، نداشته باشند. سوئیچ ها نیز به ایمنی چیلر با جلوگیری از بروز خطرات صنعتی در حین کار کمک می‌کند. اپراتورها باید با تمام این سوئیچ ها آشنا شوند تا از یک فرآیند کارآمد و ایمن اطمینان حاصل کنند. در زیر برخی از ویژگی های ایمنی کلیدی که واحدهای چیلر صنعتی استاندارد از آن برخوردار هستند، ذکر شده است.

ایمنی ترموستات

 ترموستات ابزاری کاربردیست که برای تنظیم دمای محیط داخلی ساختمان استفاده می شود. ترموستات بعنوان یک تنظیم کننده دما در انواع تجهیزات گرمایشی و تهویه مطبوع (انواع پکیچ ها، چیلرها، هواساز ها و غیره)، دیگر  بکار می رود. همانگونه که از نام لاتین این ابزار پیداست، ترموستات (Thermostat) واژه ای از ترکیب دو کلمه Thermo که به معنای دما و Stat (تغییر شکل داده کلمه Staid) به معنی ثابت، متوقف و بدون تغییر، تشکیل شده است؛ این ابزار با ساختاری ساده در شکل های متفاوتی ساخته شده و باعث ثبات دمای مطبوع در محیط می گردد. یکی از ویژگی های ایمنی مهم در چیلرهای صنعتی، ایمنی ترموستات است. این دستگاه تغییرات نامطلوب دما را در مدار مبرد تشخیص می دهند. هنگامی که شرایط حرارتی نامطلوب در واحد تبرید چیلر ایجاد می شود، سنسور ایمنی ترموستات آن را تشخیص داده و گردش مایع خنک کننده را قطع می کند.  وقتی سنسور حرارتی ایمنی قطع میشود نیاز به تنظیم مجدد دستی توسط یک تکنسین دارد. با این حال، اپراتورها باید به طور دقیق علت خرابی را تعیین کنند تا از آسیب بیشتر به سیستم خنک کننده فرآیند جلوگیری کنند.

ایمنی انجماد

چیلرهای صنعتی مجهز به سنسورهای دمای پایین هستند. دستگاه های ایمنی انجماد سطوح حرارتی پایین را تشخیص داده و برای جلوگیری از یخ زدن مبرد خاموش می شوند. تنظیم مجدد خودکار زمانی اتفاق می افتد که دمای سیال چیلر به سطح نرمال بازگردد. یکی از ابزار های کاربردی در اندازه گیری دما در اکثر  صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، ترموکوپل ها و یا حسگرهای مقاومت دمایی که با نامRTD شناخته می شوند، است. این ابزار یک سنسور دما می باشند که برای اندازه گیری دمای مایعات با شناور شدن در آنها و در خصوص جامدات با اتصال به آنها دما را اندازه گیری می نماید.

سوئیچ جریان مایع

یکی دیگر از ویژگی های ایمنی یک سیستم چیلر معمولی سوئیچ جریان مایع است. این مکانیسم مقدار کاهش حجم سیال ورودی به اواپراتور را تشخیص می دهد و به طور خودکار جریان را قطع می کند. هنگامی که مقدار مایع به حالت عادی بازگردد، سوئیچ تنظیم مجدد می شود.سوئیچ جریان یا فلو سوئیچ ها در تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی، سیستم های پمپ، سیستم های آتش سوزی، سیستم های تصفیه آب، سیستم کلرینگ استخر و سیستم های خنک کننده نیز مورد استفاده قرار می گیرند. سوئیچ جریان مایع ارسال کننده سیگنال به دستگاه دیگر می باشد و نشان دهنده جریان به پمپ برای خاموش و روشن شدن است. از کاربردهای معمول آن می‌توان به حفاظت از چیلرها، حفاظت از مدار خنک کننده و آژیرهایی برای جریان‌های بالا و یا پایین اشاره نمود.

ویژگی های ایمنی کمپرسور

واحدهای کمپرسور بخش کلیدی سیستم های تبرید و دستگاه های چیلر هستند. این دستگاه های کمپرسور مبردهایی را که تحت یک محدوده فشار کاملاً تنظیم شده در گردش هستند، کنترل می کنند. افزایش یا کاهش ناگهانی سطح فشار در یک واحد کمپرسور می تواند باعث آسیب قابل توجهی به واحد خنک کننده شود و اپراتورها را در معرض نشت مواد شیمیایی سمی قرار دهد.برای اطمینان از حفظ فشار کمپرسور در محدوده ایمن، اکثر واحدها با سه ویژگی ایمنی تولید می شوند:

  • فشار بالا قطع شده است
  • فشار کم قطع شده است
  • فشار کم روغن قطع شده است

ایمنی کمپرسور فشار کم

دستگاه های برش فشار کم به محافظت از کمپرسورهای واحد چیلر در برابر فشار نامطلوب کمک می کند و در عین حال از ورود هوا به سیستم در مواردی که خلاء ایجاد می شود جلوگیری می کند. بعلاوه، واحدهای ایمنی فشار کم، محفظه های یخچال را هنگامی که مانعی بر سر راه برگشت گاز با کاهش متناظر فشار سیستم وجود دارد، خاموش می کنند. سوئیچ های ایمنی فشار کم پس از نرمال شدن فشار کمپرسور به طور خودکار عملکرد چیلر را بازیابی می کنند.

ایمنی کمپرسور فشار بالا

سطوح فشار بالا در واحد کمپرسور چیلر را می توان به دلایل مختلفی از جمله از بین رفتن آب خنک کننده، دمای محیطی بالا و انسداد خط تخلیه گاز نسبت داد. برای محافظت از کمپرسور در برابر اثرات مخرب فشارهای بالا، یک قطع کننده به طور خودکار آن را شناسایی و خاموش می کند.بر اساس طراحی، قطع کننده های فشار بالا باید به صورت دستی تنظیم شوند. کمپرسور ایمنی فشار بالااین اطمینان را به اپراتورها می دهد که دلیل خاموش شدن کمپرسور را قبل از راه اندازی مجدد سیستم بررسی کنند.

ایمنی کمپرسور فشار کم روغن

روغنی که برای جلوگیری از اصطکاک در یاتاقان های کمپرسور استفاده می شود معمولاً توسط یک پمپ روغن متصل تحت فشار قرار می گیرد.این ایمنی مکانیزم پمپاژ معیوب میزان روغن رسیدن به یاتاقان ها را کاهش می دهد و در نتیجه یاتاقان ها را در معرض سایش سریع قرار می دهد. استفاده از یک بریدگی ایمنی کم کمپرسور باعث خاموش شدن کمپرسور پس از تشخیص افت فشار روغن استفاده  شده به آن می شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...