چه زمانی کمپرسور تجاری رفت و برگشتی ترجیح داده می شود؟

از زمان قدیم، هنگامی که نیاز به تراکم گاز در صنعت ایجاد شد، انواع کمپرسور رفت و برگشتی (Reciprocating compressor) همواره یکی از گزینه‌های مورد نظر بوده‌اند. با این حال، با ظهور انواع دیگر کمپرسور ، به خصوص در 50 سال اخیر، استفاده از آنها بسیار کمتر از قبل شده است. کمپرسور رفت و برگشتی به راحتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که هر نوع از کمپرسورهای دیگر ممکن است برای یک کاربرد خاص مناسب‌تر باشد. مثلاً کمپرسور سانتریفیوژ معمولاً در توان‌های بالای 2 مگاوات، وزن مولکولی گاز بالای 10 و فشار خروجی گاز کمتر از 100 مگاپاسکال مورد استفاده می‌باشد و کمپرسور اسکرو در بازه توان بین 10 تا 500 کیلووات و فشار خروج کمتر از 30 بار ترجیح داده می‌شوند.کمپرسور رفت و برگشتی که به عنوان کمپرسور پیستونی نیز شناخته می شود و دارای طراحی جابجایی مثبت است. از یک پیستون برای فشرده سازی گاز مبرد و تحویل آن در فشار بالا استفاده می کند. در ارتباط با اولین کمپرسورهای تجاری، تا حد زیادی با کمپرسورهای اسکرو در بسیاری از کاربردهای بزرگتر جایگزین شده است.در ادامه ی این پست به نکات مهم در خصوص کمپرسور تجاری می پردازیم.

کمپرسور رفت و برگشتی چگونه کار می کند؟

در داخل کمپرسور رفت و برگشتی، سیلندرهای تراکمی می توانند از یک تا شش عدد  وجود داشته باشند.سیلندر ها  محصورسازی لازم را برای گاز فرآیند در طول فرآیند فشرده سازی فراهم می کنند.پیستون نیز در یک عمل رفت و برگشتی برای فشرده سازی گاز به حرکت در می آید. در یک کمپرسور رفت و برگشتی دو اثره، فشرده سازی در هر دو طرف پیستون در طول حرکت به عقب و حرکت پیشروی صورت می گیرد.سیلندرهای دو اثره ممکن است با یک میله پیستون در دو طرف پیستون طراحی شوند که به تعادل بار کمک می کند. رینگ های پیستون یکبار مصرف و نوارهای سوار به کاهش سایش قطعات گران قیمت کمک می کنند، اما سایش بیشتر از کمپرسورهای اسکرو باقی می ماند.

معایب کمپرسورهای رفت و برگشتی

کمپرسورهای رفت و برگشتی، عناصر اساسی در سیستم‌های خنک‌کننده هستند که در بسیاری از برنامه‌های صنعتی و تجاری استفاده می‌شوند. با این حال، این نوع کمپرسورها نیز ممکن است با برخی معایب مواجه شوند.کمپرسورهای پیستونی همچنان در کاربردهای صنعتی و تجاری جایگاه ویژه ای دارند. با این حال، آنها همچنین به دلیل معایب خاص معروف هستند. کمپرسورهای رفت و برگشتی امروزی بسیار کارآمدتر و قابل اعتمادتر از کمپرسورهای گذشته هستند، اما دانستن محدودیت های آنها مهم است.

 سایش مکانیکی کمپرسور

حرکت فشرده سازی پیستون منجر به سایش اجتناب ناپذیر می شود، حتی زمانی که دستگاه در سطوح مناسب نگهداری می شود. مهندسان عمر کمپرسورهای رفت و برگشتی مدرن را با تنظیم آلیاژهایی که پیستون ها از آن ساخته شده اند و به طور کلی سبک تر کردن آنها افزایش داده اند.کمپرسور اسکرو را می توان به عنوان پاسخی مستقیم به مشکلات یک واحد رفت و برگشتی در نظر گرفت. اینها از یک جفت روتور مارپیچی جفت شده استفاده می کنند که در یک تلورانس محکم طراحی شده اند. روتورها گاز را بدون تماس مستقیم فشرده می کنند و تا زمانی که روغن کاری شوند می توانند کارایی خود را حفظ کنند.

 لرزش کمپرسور رفت برگشتی

لرزش یک خطر مهم کمپرسور رفت و برگشتی است. این یکی دیگر از محصولات جانبی اجتناب ناپذیر عمل فشرده سازی است و باید در محدوده تحمل ها حفظ شود تا آسیبی که می تواند ایجاد کند کاهش یابد.هر بار که یک سیلندر باز یا بسته می شود، ضربان فشار از طریق لوله های واحد پخش می شود و به طور بالقوه منجر به ترک هایی می شود. سیلندرهای تک اثره، ضربان فشار را با سرعت 1xتولید می کنند، در حالی که سیلندرهای دو اثره آن را با سرعت 2xتولید می کنند.

 سر و صدای ناشی از پیستون های کمپرسور

عملکرد پیستون کمپرسور رفت و برگشتی ناگزیر از کمپرسورهای پیچی یا گریز از مرکز پر سر و صداتر است. این تنوع مکان هایی را که ممکن است بتوانید کمپرسور خود را راه اندازی کنید محدود می کند.

مزایای کمپرسور رفت و برگشتی

با وجود تمام معایب احتمالی، مزایای کمپرسور رفت و برگشتی را نباید فراموش کرد. در مورد تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت، برخی از محدودیت های یک کمپرسور رفت و برگشتی می تواند تحت شرایط خاصی مثبت باشد. مواردی که ممکن است کمپرسور شما را کم هزینه و در عین حال کارآمد تر کند به ذکر زیر می باشد.

استقرار کمپرسور کم هزینه 

در مقایسه با گزینه های جایگزین، کمپرسورهای رفت و برگشتی هزینه کمتری برای منبع و استقرار دارند. این امر می تواند در محیطی که به ناوگان بزرگی از کمپرسورها نیاز دارید، مهم باشد، زیرا هرکدام شاید بسیار ارزان تر از یک کمپرسور اسکرو قابل مقایسه باشد.هنگامی که بودجه بسیار مهم است، یک کمپرسور تجاری بازسازی شده را در نظر بگیرید. با یک کمپرسور بازسازی‌شده، می‌توانید از مزایای کمپرسور رفت و برگشتی که  میتوانید باتخفیف استفاده کنید و حدود10تا30درصد صرفه جویی کنید و دستگاه خود را هفته‌ها زودتر تحویل بگیرید.تا حد زیادی به لطف طراحی نسبتاً ساده آنها، یک کمپرسور تجاری رفت و برگشتی می تواند ردپای فشرده تری نسبت به کمپرسورهای اسکرو مشابه داشته باشد. اگر فضای محدودی دارید (یا گزینه های کمی برای پنهان کردن نویز و لرزش کمپرسور خود دارید) این می تواند بسیار مفید باشد.

بکارگیری کمپرسور رفت و برگشتی

زمانی که به نسبت تراکم بالا_ یعنی نسبت دبی به فشارمکش_درهرمرحله نیاز دارید بدون نیاز به  دبی بالا بهتر است از کمپرسور رفت و برگشتی استفاده کنید. چرخه های کاری کمتر و ساعات استفاده محدود در روز نیز نشان دهنده یک کمپرسور رفت و برگشتی است. اگر این کاربرد شما را توصیف می کند، ممکن است متوجه شوید که کمپرسور رفت و برگشتی با اندازه مناسب برای نیازهای شما مناسب است.شما می توانید در برابر مشکلات مکانیکی رایج در کمپرسورهای رفت و برگشتی با متعهد شدن به یک برنامه تعمیر و نگهداری دقیق عمل کنید مانند سایر کمپرسورها، واحدهای رفت و برگشتی نباید از کار بیفتند، مگر اینکه نظارت بر تعمیر و نگهداری یا مشکلی در محیط عملیاتی وجود داشته باشد.نگه داشتن قطعات یدکی مناسب به شما امکان می دهد تا زمان خرابی کمپرسور رفت و برگشتی خود را به حداقل برسانید. در شرایط اضطراری واقعی، صرف نظر از برند یا سبکی که استفاده می‌کنید، داشتن یک کمپرسور پشتیبان مفید است. اینجاست که عملکرد عالی و کاهش قیمت یک کمپرسور تجاری بازسازی شده می تواند یک نجات واقعی باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...