داک لولر چیست؟

داک لولر قطعه ای از تجهیزات بارگیری است که معمولاً یا بر روی سطح اسکله نصب می شود یا در گودالی در درب بارانداز قرار می گیرد که امکان حرکت وسایل نقلیه صنعتی مانند لیفتراک ها و ریچتراک ها و ... را بین ساختمان و وسیله نقلیه را فراهم می کند. داک لولر با مجموعه ای از ویژگی های ایمنی تست شده و قابلیت ادغام با پانل های کنترلی که ارتباط و آگاهی در اسکله را تضمین می کند، کارگران را ایمن نگه می دارد. علاوه بر این، داک لولرها امکان عملیات بارگیری و تخلیه سریع و ایمن را فراهم می کنند.داک لولر یک سطح شیب دار را برای پل زدن فاصله بین اسکله و کامیون تشکیل می دهد. باید بتواند حرکت بالا و پایین تریلر را در هنگام بارگیری و تخلیه جبران کند. یک داک لولر باید بارهای بسیار سنگین را تحمل کند، دامنه وسیعی از ارتفاعات کامیون را سرویس کند. داک لولر شامل یک رمپ و یک لبه است. سطح شیب دار در امتداد لبه عقب آن و لبه در جلوی سطح شیب دار لولا شده است.

برای استفاده از داک لولر ، سطح شیب دار به سمت بالا حرکت می کند. لب به سمت بیرون حرکت می کند. با لب کشیده، سطح شیب دار به پایین حرکت میکند تا لب روی کامیون قرار گیرد.دو نوع متداول داک لولرها، داک لولر های فرورفته و لبه دار هستند. یک داک لولر فرورفته در گودال تشکیل شده در سکوی بارگیری نصب می شود و به طور کلی حداقل 6 فوت طول دارد. داک لولر لبه دار معمولاً بر روی حاشیه سکوی بارگیری نصب می شود.

داک لولر

داک لولر های فرورفته

داک لولر  فرورفته یا گودال رایج ترین نوع داک لولر است زیرا دارای برد عملیاتی، محدوده بار و طول عمر بیشتری است. داک لولر اسکله اغلب در گودال هایی که زودتر از موعد در بتن شکل می گیرند نصب می شوند. اندازه گودال ها به گونه ای است که نیازهای دقیق داک لولر مورد استفاده را برآورده کند.محدوده استانداردی که یک داک لولر فرورفته می تواند استفاده کند 12 اینچ(30.48سانتیمتر) در بالا و12 اینچ(30.48 سانتیمتر)  زیر ارتفاع اسکله است. پیکربندی های ویژه داک لولر بسته به طول سطح شیب دار و عمق گودال می توانند تا 18اینچ(45.72 سانتیمتر) در بالا و پایین عمل کنند.داک لولرهای فرورفته با سیستم فعال‌سازی مکانیکی فنری یا با سیستم فعال‌سازی دکمه‌ای تغذیه می‌شوند. مدل‌های دکمه‌دار برقی کارکرد آسان‌تری دارند و توسط سیستم هوا یا هیدرولیک فعال می‌شوند. اگرچه هزینه اولیه یک داک لولر مکانیکی کمتر از یک داک لولر برقی است، هزینه عملیاتی بلند مدت برای یک داک لولر برقی می تواند کمتر باشد.

داک لولر مکانیکی

داک لولر های مکانیکی برای اکثر کاربردها مناسب هستند. داک لولر های مکانیکی به لوازم برقی و اتصالات گران قیمت نیاز ندارند. آنها حتی در هنگام قطع برق نیز کار خواهند کرد.داک لولر مکانیکی با فنر و سیستم پیوندی به سمت بالا حرکت می کند. توسط یک دستگاه نگهدارنده قابل رها شدن نگه داشته می شود. اوپراتور برای بالا بردن سطح شیب دار، زنجیر رهاسازی متصل به مکانیسم نگهدارنده را می کشد سپس روی سطح شیب دار قرار می گیرد تا با نیروی وارد شده تخت کامیون پایین بیاید. هنگامی که اوپراتور روی تخت کامیون قرار می‌گیرید، مکانیسم چرخ ضامن دار مجدداً درگیر می‌شود تا از بالا آمدن مجدد سطح شیبدار جلوگیری کند.یک داک لولر برای عملکرد مطمئن نیاز به نگهداری، روغن کاری و تنظیمات معمولی دارد.

سقوط آزاد مکانیکی

پایه های ایمنی مکانیکی مانع از سقوط سطح شیب دار بیش از 4 اینچ(10.16سانتی متر) زیر سطح اسکله می شوند. پایه ها باید به صورت دستی جمع شوند تا امکان سرویس دهی تریلر در زیر این سطح فراهم شود. اگرچه پایه های ایمنی امنیت را بهبود می بخشند، اما ایمنی را می توان با استفاده از داک لولر هیدرولیک با محافظ هیدرولیک سقوط آزاد بهبود بخشید.

گاردهای تمام برد

هنگامی که سطح شیب دار در موقعیت کاملاً برآمده قرار دارد، حفاظ های تمام برد انگشت پا، کناره های داک لولر را می بندند. محافظ های انگشت پا با برد کامل، در هنگام پایین آمدن، نقاط نیشگون را در کناره های سطح شیب دار از بین می برند. حفاظ های تمام برد پنجه استاندارد در داک لولر های هیدرولیک و هوادار هستند، در حالی که داک لولر های مکانیکی شامل حفاظ های پنجه ای هستند که محدوده کار داک لولر را با حفاظ های پنجه تمام برد به عنوان تجهیزات اختیاری پوشش می دهند.

داک لولر های برقی

واحدهای برقی در ابتدا گرانتر هستند، اما مزایای زیادی دارند.کارکردن با  داک لولرهای برقی آسان است و برای کار نیازی به  خم شدن و کشیدن زنجیر رها کننده توسط اوپراتور  ندارند. فعال سازی از طریق کنترل های دکمه فشار ثابت انجام می شود.داک لولر های برقی به دلیل انعطاف پذیری منبع تغذیه، ایمن تر از داک لولر های مکانیکی هستند. واحدهای برقی همچنین اتصال به سایر تجهیزات بارگیری را تسهیل می کنند.

هیدرولیک

یک داک لولر هیدرولیک دکمه ای توسط سیستم هیدرولیک که سطح شیب دار را بالا می برد تغذیه می شود. این طراحی بسیار قابل اعتماد است، اما نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری نسبت به طراحی با نیروی هوا دارد.

کیسه هوا

داک لولرها با نیروی هوا از سیستم هوای کم فشار و با حجم بالا برای بالا و پایین بردن سکو استفاده می کنند. یک دکمه تنها سیستم برق هوا را فعال می کند تا سطح تراز را بالا ببرد و لبه را باز کند. این طراحی ساده بسیار قابل اعتماد تنها به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد.

داک لولر

بازگشت خودکار

بازگشت خودکار یک ویژگی ایمنی در واحدهای هیدرولیک است که به طور خودکار تراز داک لولر ها را به هنگام خروج کامیون به موقعیت ذخیره شده خود باز می گرداند. این ویژگی مهم است زیرا داک لولر  های برقی دارای جهت گیری رو به پایین هستند. انرژی دهی سیستم هیدرولیک باعث می شود که داک لولر های هیدرولیک به سمت بالا حرکت کنند.داک لولر توسط وزن و نیروی گرانش به سمت پایین حرکت می کند. داک لولر برقی در موقعیت برآمده خود پایین می آید مگر اینکه توسط فشار، تخت کامیون یا وسیله دیگری مانند پایه تعمیر و    نگهداری پشتیبانی شود. اگر یک داک لولر دارای بازگشت خودکار نباشد، هنگامی که کامیون دور می شود، سطح شیب دار و لبه تسطیح اسکله روی تکیه گاه پایین داک لولر می ایستد. این باعث شیب خطرناک به سمت کف می شود. اگر داک لولر دارای بازگشت خودکار باشد، داک لولر به طور خودکار به موقعیت ذخیره شده باز می گردد.

گاوصندوق هیدرولیک

حفاظت ایمنی هیدرولیک از پایین آمدن تسطیح اسکله جلوگیری می کند تا وسیله نقلیه بارگیری از اسکله خارج نشود.  زمانی که وسیله نقلیه بارگیری روی سطح شیب دار قرار دارد و کامیون دور می شود،فیوز سرعت روی پایه سیلندر هیدرولیک، سیلندر را قفل می کند و رمپ را در محل خود محدود می کند.

ویژگی های اینترلاک

داک لولر های برقی را می توان به سایر قطعات بارگیری تجهیزات بارگیری مانند مهارهای کامیون و درهای بالای سر متصل کرد. قفل کردن تجهیزات اسکله بارگیری ایمنی را افزایش می دهد. زمانی که اسکله به یک تکیه گاه وسیله نقلیه قفل می شود، داک لولر تنها در صورتی می تواند کار کند که تریلر مهار شده باشد. اگر تریلر را نتوان مهار کرد، یک سوئیچ نادیده گرفتن اجازه عملکرد مستقل را می دهد



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...