ناسا می‌گوید تلسکوپ جیمز وب پس از نصب آسیبی ندیده است

این تلسکوپ فضایی 10 میلیارد دلاری اکنون قرار است در 22 دسامبر (1 دی 1400) به فضا پرتاب شود. تحقیقات ناسا به این نتیجه رسیده است که یک حادثه پردازشی که باعث لرزش کل تلسکوپ فضایی وب شد، آسیب محسوسی به رصدخانه وارد نکرد.

همانطور که ناسا در بیانیه ای توضیح داد: "تیم های مهندسی آزمایش های اضافی را انجام داده اند که تایید می کند تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای پرواز آماده است."

این یک آرامش بزرگ است. این به این معنی است که آماده‌سازی پرتاب می‌تواند طبق برنامه‌ ادامه یابد، و اکنون پرتاب برای چهارشنبه 22 دسامبر (1 دی 1400) در ساعت 7:20 صبح به وقت شرقی (4:30 بامدادPT ) برنامه‌ریزی شده است. پرتاب تلسکوپ فضایی نسل بعدی در ابتدا برای 18 دسامبر (27 آذر 1400) برنامه ریزی شده بود، اما یک حادثه نصب ترسناک در یک مرکز آماده سازی ماهواره در Kourou، Guiana فرانسه، منجر به تاخیر چهار روزه شد. پیمانکار خصوصی Arianespace پرتاب را برای ناسا مدیریت می کند.

تلسکوپ جیمز وب

این حادثه در حالی رخ داد که تکنسین‌ها در حال آماده شدن برای نصب تلسکوپ بر روی آداپتور پرتاب‌کننده بودند. ساختار فیزیکی که وب را به مرحله بالایی موشک Ariane 5 متصل می‌کند. به گفته ناسا، در حالی که این اتفاق می‌افتد، «رها شدن ناگهانی و برنامه‌ریزی نشده یک باند گیره که تلسکوپ جیمز وب را به آداپتور وسیله نقلیه نصب می‌کند، باعث ایجاد لرزش در سراسر رصدخانه شد».

این رویداد به اندازه‌ای نگران‌کننده بود که ناسا تصمیم گرفت یک هیئت بررسی ناهنجاری تشکیل دهد تا مشخص کند که آیا تلسکوپ در نتیجه لرزش آسیب دیده است یا خیر. تیم های مهندسی آزمایشات خود را در 24 نوامبر تکمیل کردند و هیچ مشکلی در رصدخانه پیدا نکردند. ناسا طی جلسه "consent to fuel"، تایید خود را اعلام کرد. سوخت رسانی به رصدخانه قرار است در 25 نوامبر آغاز شود، روندی که انتظار می رود حدود 10 روز طول بکشد.

تلسکوپ فضایی وب (Webb Space Telescope) یک پروژه بین المللی است که شامل ناسا، ESA و آژانس فضایی کانادا می شود. وب به عنوان پیچیده ترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی که تاکنون ساخته شده است، مشاهدات بی سابقه ای از منظومه شمسی، راه شیری و کیهان انجام خواهد داد. این پروژه با تأخیرهای متعدد و هزینه های بیش از حد خدشه دار شده است، اما به نظر می رسد که وب سرانجام در مسیر خروج مورد انتظار خود از زمین است. حداقل تا زمانی که اتفاق بد بعدی رخ دهد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...