چک لیست ایمنی انبار چگونه باعث انبارگردانی کارامد می شود؟

انبارها، جزو صنایع تولیدی هستند. بخش قابل توجهی از کالا ها و محصولات صاحبان کسب‌ و کار در این مراکز ذخیره و نگهداری می‌شوند. علاوه بر این موضوع، انبارها برای سایر کسب  و کارها، نقش تامین‌ کننده کالا را نیز دارند. هرگونه آسیب به کالا، سایر بخش‌ها را هم به شدت متاثر می‌کند. به این علت، توجه به رعایت مسائل ایمنی و آمادگی داشتن، برای مدیریت بهتر شرایط غیرقابل پیش‌بینی انبارها، و ارائه کالا با همان کیفیت و سلامتی که وارد انبار شده است از مراحل مهم مدیریت انبار است. برخی از شرکت ها یا پلتفرم ها ممکن است محصولات را طی چند ساعت یا در همان روز تحویل مشتری دهند.آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه شرکت ها یا پلتفرم ها اینقدر سریع کالا را به دست شما می رسانند؟ زیرا آن ها انبار گردانی درستی دارند.

نمای کلی چک لیست

انبارها مکان هایی برای ذخیره سازی کالا ها و محصولات برای مدت زمان زیاد هستند.انبارداری عمدتاً توسط افرادی استفاده می شود که با لجستیک و زنجیره تامین مرتبط هستند.اکثر تولیدکنندگان، تجار، صادرکنندگان، واردکنندگان، عمده فروشان، مأموران گمرک و ... از انبار استفاده می کنند. می توان گفت که انبار به عنوان واسطه ای بین مبدأ این کالاها و محصولات و مقصد آنها استفاده می شود.مدیریت فرآیند انبارداری بسیار مهم است و باید با نهایت دقت انجام شود. فرآیند مدیریت انبارداری توسط خود مالک انبار انجام می شود. در ادامه به مزایای استفاده از انبارداری می پردازیم.استفاده از انبار مزایای زیادی دارد. برخی از آنها به شرح زیر است:

حمایت از تولید:  

انبارداری به حمایت از تولید کالاها و محصولات کمک می کند.

افزایش فرصت های بهره وری :

فرصت های موجود را می توان با استفاده از یک انبار گسترش داد. ضرب‌الاجل‌ها را می‌توان به نحو مؤثرتری رعایت کرد و این می‌تواند به افزایش بهره‌وری کمک کند.

بسته بندی و پردازش:

علاوه بر استفاده از انبار برای نگهداری کالا، مدیریت موجودی که شامل خدمات انتخاب کردن، بسته بندی و حمل و نقل انبار نیز می شود به راحتی انجام می شود.

تامین مالی:

در صورت استفاده از امکانات انبار، رسیدگی به امور مالی و مخارج آسان تر است. در صورت نیاز، می توان در مقابل امنیت کالاهای ذخیره شده در انبار وام گرفت. در کنار آن، تسهیلات که توسط دولت عرضه می شود نیز قابل استفاده است.

نگهداری ذخایر:

نگهداری ذخایر و رعایت مهلت های زمانی با استفاده از تسهیلات انبار بسیار آسان تر است.

دقت:

با مدیریت انبار، می توان تعداد کالاها و محصولات حمل و نقل یا نگهداری را مشخص کرد. این می تواند به اطمینان از معاملات صحیح بین تولید کننده و توزیع کنندگان یا خرده فروشان کمک کند.

کاهش نرخ بازگشت کالا:

ارسال محصول مناسب به مشتری مناسب در زمان مناسب با استفاده از خدمات انبارداری و توزیع بسیار آسان و کارآمد می شود. همچنین نرخ بازگشت کالای ارسالی را کاهش می دهد.

کاهش خطرات:

استفاده از انبار خطراتی مانند سرقت، آتش سوزی، آسیب به کالا و غیره را به حداقل می رساند.

خطرات بالقوه ای موثر در روند انبارداری 

اکنون که با مزایای لجستیک انبار آشنا شدیم، در ادامه به برخی از خطرات بالقوه ای که می تواند بر روند انبارداری تأثیر بگذارد می پردازیم. افراد مشغول به کار در انبار شامل کارفرمایان، سرپرستان و کارگران هستند. ایمنی آنها به اندازه ایمنی کالاهای ذخیره شده در انبار مهم است. اقدامات خاصی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از وقوع یک اتفاق ناگوار انجام دهید، اما قبل از آن، بیایید به خطرات بالقوه ای که می تواند ایمنی انبار را به خطر بندازند نگاهی بیاندازیم:

آتش‌سوزی:

آتش‌سوزی در فضای بسته و متراکم انبار می‌تواند به افرادی که در آنجا کار می‌کنند، کالاهای ذخیره‌شده و خود انبار آسیب بزرگی وارد کند.

سیل:

اگر انبار در منطقه ای مستعد سطح آب بالا یا بلایای طبیعی واقع شده باشد، این یک خطر رایج است. کالاهای ذخیره شده در معرض آسیب آب هستند و همچنین خود انبار نیز آسیب پذیر است.

نقض امنیت:

سرقت از یک منبع داخلی یا خارجی خطرات رایج برای امنیت انبار هستند.

جابجایی مواد خطرناک:

جابجایی صحیح و ایمن هر ماده خطرناک باید طبق قوانین و مقررات مربوط به آنها تضمین شود.

خسارت محصول:

در صورت بروز اشتباه در محاسبه می تواند ایجاد شود. ممکن است منجر به خراب شدن محصول شود.

خرابی تجهیزات:

در صورت بروز خرابی تجهیزات ممکن است ذخیره کردن کالاها و محصولات امکان پذیر نباشد. این ممکن است منجر به استفاده نادرست از فضای ذخیره سازی شود.

ایمنی کارکنان:

کار در انبارها می تواند خطرات احتمالی زیادی را برای کارکنان ایجاد کند. برای اطمینان از ایمنی آنها باید اقدامات مناسب انجام شود.

 چک لیست ایمنی

ایجاد یک چک لیست ایمنی می تواند به شما کمک کند تا تمام مواردی را که برای ایمن سازی یک انبار از هر نظر لازم است، پیگیری کنید. چک لیست باید دارای موارد زیر باشد.

بررسی های ایمنی عمومی: ایمنی عمومی شامل جنبه های مختلفی از محیط انبار است مانند:

  • آسیب های سطحی
  • انسدادها
  • پاکیزگی
  • تهویه
  • نورپردازی
  • اقدامات احتیاطی آتش سوزی
  • سیستم زهکشی
  • خروجی های علامت گذاری شده
  • برچسب گذاری مواد خطرناک

 

راهروها:

مطمئن شوید که راهروها به اندازه کافی پهن هستند و به وضوح مشخص شده اند.

قفسه های ذخیره سازی

مطمئن شوید که قفسه های ذخیره سازی عاری از هر گونه آسیبی هستند و کالاها به طور ایمن روی آنها چیده شده اند.

پله ها:

در صورت وجود پله در انبار، از یکنواخت بودن و نصب نرده ها در هر جایی که لازم است اطمینان حاصل کنید.

بارگیری اسکله:

وقتی نوبت به بارگیری اسکله می رسد، وسایل نقلیه را به دقت بررسی کنید. همچنین، مطمئن شوید که درهای اسکله در وضعیت مناسبی کار می کنند.

تجهیزات:

هنگام کار در مناطق خطرناک، مطمئن شوید که کارمندان یا کارگران از کلاه های سخت استفاده می کنند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که ابزار مورد استفاده توسط آنها به درستی بازرسی شده و در شرایط کار مناسب هستند.

خلاصه بازرسی:

پس از بررسی چک لیست فوق باید حکم نهایی صادر شود.

هدف اصلی از داشتن یک چک لیست ایمنی این است که اطمینان حاصل شود که تمام خطرات و خطرات احتمالی همراه با اقدامات فعلی که برای کنترل آنها انجام می شود، شناسایی شده اند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...