انواع پوشش سقف شیبدار- مزایا و معایب

در یک سازه سقف یکی از مهم ترین قسمت‌ها می‌باشد. ورق‌های پوشش سقف علاوه بر ارزش بصری سقف را در برابر عناصر خارجی حفظ می‌کند و اگر به طور صحیح نصب شود، از افزایش نشت و آسیب احتمالی برای افزایش عمر سقف شما کمک می‌کند. در این پست می‌خواهیم درباره انواع مختلف ورق‌های بام صحبت کنیم تا با توجه به انتظاری که دارید ببینید چه گزینه‌هایی برای انتخاب دارید.

1- ورقه‌های موج دار

این نوع ورق دارای چین‌های پشت سر هم است که به آن شکل موجی یکنواختی می‌دهد و به سقف حالتی یکپارچه می‌دهد. این گزینه برای افرادی که به دنبال مواد سازگار با محیط زیست هستند مناسب است. این به دلیل دوام اثبات شده (در مقایسه با نمونه‌های تخت) به طور گسترده‌ای برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. این نوع ورقه برای گاراژها، سوله‌ها، ایوان‌ها و غیره ایده‌آل است. در اینجا چهار نوع ورق بام موج دار را به شما معرفی کرده‌ایم:

ورق فولاد گالوانیزه

 این یک ورق فولاد کربنی است که با روی تولید می‌شود و می‌توان آن را بصورت خام یا رنگی استفاده کرد.

پوشش سقف

ورق‌های رنگ شده پلی‌استر

این معمولاً به دلیل طول عمر متوسط برای سازه‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه گزینه ارزان‌تری است اما باید هر پنج یا ده سال یکبار تعمیر شود.

پلاستیکول پی وی سی

یک ورق فولادی است که با یک رنگ آغازگر تصفیه می‌شود. سپس پد وی سی در بالای آن نورد می‌شود. ورق‌های پلاستیکی روکش PVC به دوام مشهور هستند و به راحتی محو و خراشیده نمی‌شوند. پیش بینی می‌شود تا 30 سال عمر کند. همچنین مقاوم در برابر هوا و سبک وزن است.

قیر

یک ورق سقف موج دار ساخته شده از قیر ضد آب است. دوام و عمر بالایی دارد.

پوشش ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یکی از پرطرفدارترین انواع پوشش سقف در سوله ها و سردخانه ها می‌باشد. ساختار آن طوری است که مواد عایق بین دو لایه ورق فلزی قرار می‌گیرد. این پانل‌ها  عایق صدا، رطوبت و حرارت هستند و نصب و راه اندازی آنها آسان است . به همین دلیل زمان و هزینه اجرای کمی دارند.

پوشش سقف

2- ورق فلز

ورق‌های فلزی، از نظر ترکیب شبیه ورقه‌های موج دار است. با این حال به میزان قابل توجهی منحنی آن کمتر است و از فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ، یا آلومینیوم ساخته شده است. ورق‌های سقف فلزی دارای یک لایه محافظ ساخته شده از روی هستند. همچنین با لایه دیگری از اسید کرومیک تقویت شده‌اند تا از زنگ زدگی آن جلوگیری کند.

پوشش سقف

3- پلی کربنات

این نوع ورق‌های بام به دلیل عملکرد امیدوارکننده اغلب در ساختمان‌های بزرگ تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلی کربنات در برابر آتش مقاوم است. اگرچه این نوع ورق از دوام بیش‌تری نسبت به سایر موارد برخوردار است، اما تمایل به ترک خوردگی دارند.ورق‌های بام پلی کربنات ساخته شده از رزین پلی پروپیلن با ضربه بالا، سبک، بسیار با دوام و برش آسان هستند. با خنثی بودن PH این ورق‌های سقف توانایی مقاومت در برابر دمای متضاد را دارند و در عین حال ثبات را حفظ می‌کنند. حتی مواد شیمیایی خشن نیز تأثیری در آنها ندارد. یکی دیگر از مزایای پلی کربنات این است که می‌تواند به عوان عایق عمل کند و مانع از نفوذ سرما و گرما شود.

این نوع پوشش سقف انواع مختلفی مانند محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش، بازدارنده‌های خورنده و ضد استاتیک دارد. به غیر از این، انواع مختلفی از رنگ‌های قابل تنظیم نیز وجود دارد.

 پلی کربنات

4- پلاستیک

پوشش پلاستیکی سقف ممکن است کمترین دوام را در بین انتخاب‌هایی که شما دارید داشته باشد اما مزایای خاص خود را دارد. بیش‌تر مردم از مواد پلاستیکی برای سازه‌های کوچکتر و موقتی استفاده می‌کنند. دوام آن به نوع پلاستیکی که برای ورق استفاده می‌شود بستگی دارد. هرچه ماده مقاوم‌تر باشد، هزینه بیش‌تری نیز خواهد داشت. نکته خوب در مورد این مدل این است که هزینه آن بسیار ارزانتر از سقف‌های سنگی است.

نتیجه

برای ساخت سقف به غیر از مواد سنتی مثل زونا، کاشی ، نمد و غیره، گزینه دیگری نیز در قالب انواع ورق‌های بام وجود دارد. همیشه می‌توانید به این لیست مراجعه کنید تا ببینید چه گزینه ‌ای برای شما مناسب تر است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...