انواع مختلف ترموستات

ترموستات چیست؟

واژه ترموستات از ترکیب دو کلمه یونانی ترموس (به معنی گرما) و استاتوس (به معنی استاتیک) گرفته شده است. از این رو، ترموستات وسیله ای است که برای حفظ دمای ثابت در هر منطقه استفاده می شود.

ترموستات هر سیستم گرمایشی یا سرمایشی را در صورت نیاز روشن یا خاموش می کند. دمای محیط اطراف را حس می کند و می داند که آیا سیستم HVAC شما باید روشن یا خاموش شود تا دمای مورد نظر شما را حفظ کند.

***سردچال***

*برای بیشتر دیده شدن کسب و کار خود به SARDCHAL.COM بروید، عضو باشگاه مشتریان سردچال شوید و با ثبت آگهی، کسب و کار خود را به مشتریان و کسب و کارهای مرتبط معرفی کنید.*

ترموستات چگونه کار می کند؟

عملکرد ترموستات به مکانیکی یا دیجیتالی بودن آن بستگی دارد.

 ترموستات مکانیکی: با حرکت یک قطعه فلز برای قطع مدار کار می کند و جریان  جاری به سیستم HVAC را با استفاده از یک سیم پیچ یا نوار دو فلزی (بی متال) متوقف می کند. نوار فلزی هنگامی که دما بالاتر است منبسط می شود و زمانی که دما کمتر از تنظیم مورد نظر شما باشد منقبض می شود. این حساسیت به دما نوار فلزی به آن اجازه می دهد مدار را بسازد یا قطع کند.

ترموستات دیجیتال: حرکت نوار فلزی مورد نیاز نیست، زیرا دارای سنسورهای داخلی است که دمای محیط اطراف خود را تشخیص داده و مقاومت الکتریکی آن را افزایش یا کاهش می دهد. در نقطه ای که به یک سطح مقاومت مشخص می رسد، ترموستات سیگنالی را برای قطع برق به سیستم HVAC ارسال می کند.

انواع ترموستات

دو نوع اصلی ترموستات

دو نوع مختلف از ترموستات ها با توجه به ولتاژی که برای کار استفاده می کنند وجود دارد.

1. ترموستات ولتاژ خط

ترموستات ولتاژ خط، از نظر وسایل برقی، به این معنی است که دستگاه شما آماده است تا به پریز وصل شود و شما شروع به استفاده از آن کنید. سازگاری استاندارد برای اکثر وسایل برقی 120 یا 240 ولت است. به دلیل مصرف ولتاژ بالا، این ترموستات با ولتاژ بالا نیز شناخته می شود.

همچنین ترموستات های ولتاژ بالا همچنین دارای دو نوع هستند: ترموستات های دو سیم (تک قطبی) و چهار سیم (دو قطبی). تفاوت بین این دو در این است که ترموستات های ولتاژ خط چهار سیم می توانند خاموش شوند، در حالی که ترموستات های ولتاژ خط دو سیم فقط می توانند به پایین ترین تنظیم تبدیل شوند.

2. ترموستات ولتاژ پایین

این نوع ترموستات از ترانسفورماتور استفاده می کند که ولتاژ خط را بین 12 تا 24 ولت کاهش می دهد. این یک هیتر سیمی مستقیم و کنترل AC است و می تواند تقریباً هر نوع سیستمی از جمله بویلرها، هیترهای قرنیز، کوره ها، گرمای تابشی، تهویه مطبوع، پمپ های حرارتی را کنترل کند.

ترموستات های ولتاژ پایین اغلب با یک باتری کوچک کار می کنند که به دستگاه اجازه می دهد در صورت نیاز شارژ شود و برق را از خط اصلی قطع کند. به این فرآیند power-stealing می گویند.

انواع ویژگی های ترموستات w.r.t

گزینه های زیادی برای انتخاب نوع مناسب ترموستات برای خانه شما وجود دارد. بیایید نگاهی به ویژگی های آن ها بیندازیم تا بتوانید هنگام انتخاب یکی از آن ها انتخاب درستی داشته باشید.

1. ترموستات غیرقابل برنامه ریزی یا دستی

یک ترموستات غیرقابل برنامه ریزی یا اغلب به عنوان ترموستات دستی شناخته می شود، یک گزینه سنتی تر برای کنترل دما در هر منطقه است. ترموستات مکانیکی غیرقابل برنامه ریزی بیشتر دارای یک صفحه برای تغییر دما است. در مقابل، ترموستات الکترونیکی غیرقابل برنامه ریزی دارای دکمه ها و گاهی اوقات یک صفحه نمایش دیجیتال است که به شما امکان می دهد تنظیمات دیگر را تغییر دهید.

در مکان‌هایی که دمای بیرون زیاد تغییر نمی‌کند، ترموستات‌های غیرقابل برنامه‌ریزی گزینه خوبی هستند، زیرا برای اطمینان از محیطی راحت فقط به یک تنظیم دما نیاز دارید. ترموستات های غیرقابل برنامه ریزی نسبت به سایر انواع ترموستات هزینه اولیه پایینی دارند.

اگرچه آن ها ارزان‌تر و آسان‌تر برای استفاده هستند، اما تنظیم مکرر دما ممکن است پس از مدت زمان معینی ناخوشایند شود. با تعداد محدودی از ویژگی‌ها، ترموستات‌های دستی یا غیرقابل برنامه‌ریزی تنظیمات دما و انرژی کارامد را ارائه نمی‌دهند.

2. ترموستات قابل برنامه ریزی

یک ترموستات قابل برنامه ریزی به شما امکان می دهد برنامه هایی را برای کنترل سیستم های گرمایش و سرمایش خود تنظیم کنید. بسته به ساعاتی که در خانه خواهید بود یا نه، می توانید تنظیمات را با دماهای مختلف سفارشی کنید.

ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی دارای ویژگی‌های مختلفی هستند، از جمله برنامه‌نویسی با تلفن صوتی، برنامه‌نویسی لت لمسی، تنظیمات تعطیلات، و وضعیت فیلتر هوا، که به شما امکان می‌دهد بهترین تناسب را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

انواع ترموستات

آن ها در سه مدل، شامل 2-5 (یک تنظیم برای روزهای هفته و دیگری برای آخر هفته)، 1-1-5 (یک تنظیم برای روزهای هفته و تنظیمات جداگانه برای شنبه و یکشنبه) و 7 روز (تنظیم متفاوت برای هر روز هفته) ارائه می شوند.

عملکردهای متنوعی که انواع مختلف ترموستات های قابل برنامه ریزی ارائه می دهند دلیل محبوبیت روزافزون آن ها است. به گفته Energy Star، با تنظیم ترموستات خود بر روی دماهای مختلف در طول روز، می توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید و هزینه های گرمایش و سرمایش خود را کاهش دهید.

به عنوان مثال، اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دما در شب به شدت کاهش می یابد، با استفاده از یک ترموستات قابل برنامه ریزی، می توانید تنظیمات مختلف دما را برای روز و شب برنامه ریزی کنید. این فقط یک سناریو است. یک ترموستات قابل برنامه ریزی هر زمان که به راه حلی نیاز داشته باشید راه حل آسانی را ارائه می دهد.

ترموستات های قابل برنامه ریزی به کاهش مصرف انرژی، انجام تنظیمات خودکار و نظارت و کنترل از راه دور برای افزایش سطح راحتی شما کمک می کنند. با این حال، علاوه بر هزینه اولیه بالا، راه اندازی آن ها ممکن است زمان بر باشد و ممکن است کمی طول بکشد تا شما عملکردهای آن را به طور کامل درک کنید.

3. ترموستات یادگیری یا هوشمند

همانطور که از نام آن پیداست، ترموستات های یادگیری، ترموستات های قابل برنامه ریزی هستند که نیازی به مشارکت شما ندارند. آن ها نیازهای شما را در یک دوره معین یاد می گیرند و سپس بر اساس آن برنامه زمانی که شما از آن ها استفاده می کنید تنظیم می کنند.

ترموستات های هوشمند تنظیمات کم مصرفی را ارائه می دهند که می تواند به شما کمک کند علاوه بر گزارش های انرژی ماهانه، هزینه های گرمایش و سرمایش خود را کاهش دهید. برخلاف ترموستات های یادگیری، ترموستات های هوشمند توانایی یادگیری عادات شما را ندارند. این نوع ترموستات ها با اتصال به اینترنت کار می کنند و برای کنترل و نظارت بر روی تلفن هوشمند، تبلت یا لپ تاپ شما در دسترس هستند.

ترموستات هوشمند

ترموستات های یادگیری ساده ترین راه حل برای حل مشکلات دمایی خانه شما هستند. با این حال، اگر ترجیح می دهید کنترل را در دستان خود نگه دارید، ترموستات های هوشمند گزینه بهتری خواهند بود.

هزینه اولیه یادگیری و ترموستات هوشمند در مقایسه با انواع دیگر واقعاً بالا است. علاوه بر هزینه، اشکال دیگر این است که اگر خدمات شرکت کاهش یابد، کنترل سیستم گرمایش و سرمایش خود را از دست خواهید داد.

4. ترموستات ارتباطی

برخلاف ترموستات های غیر ارتباطی که برای اتصال به سیستم HVAC شما نیاز به سیم کشی زیادی دارد، ترموستات های ارتباطی به این نیاز ندارند.

یک ترموستات ارتباطی با جفت شدن با قسمت های مختلف سیستم گرمایش و سرمایش شما ارتباط برقرار می کند، مانند اتصال دو دستگاه بلوتوث به یکدیگر. در نتیجه، هر دو دستگاه قادر به ارسال سیگنال و ایجاد تغییرات مورد نظر از طریق ارتباط رفت و برگشت هستند.

این نوع ترموستات فقط با یک سیستم HVAC ارتباطی کار می کند که هزینه اولیه بسیار بالایی دارد. اما نکته مثبت این است که در درازمدت باعث صرفه جویی زیادی در پول شما می شود. به همین ترتیب، ترموستات‌های ارتباطی هزینه‌های برق شما را کاهش می‌دهند، زیرا قطعات می‌توانند در مورد قابلیت‌های خود ارتباط برقرار کنند و متناسب با آن روشن و خاموش شوند. نصب ترموستات های ارتباطی دشوار است و تعمیرات آن ها گران تر است.

5. ترموستات خروجی

این یک نوع ترموستات است که می تواند با دستگاه های گرمایشی یا سرمایشی قابل حمل و در حال حرکت استفاده شود و برای خانه ها و اداراتی که سیستم تهویه مطبوع نصب نشده اند، مناسب ترین است.

این ترموستات ها در میان افرادی که فضای زندگی کوچک دارند یا نمی خواهند مراحل نصب طولانی را طی کنند، محبوب هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که فقط دستگاه خود را به برق وصل کنید، دمای مورد نظر خود را انتخاب کنید، و بخاری/تهویه مطبوع شما به طور خودکار آن را روشن/خاموش می کند تا آن تنظیم را حفظ کند.

6. ترموستات ثبت اطلاعات

ترموستات های ثبت داده رکورد تنظیم دما را در یک دوره زمانی مشخص نگه می دارند. به طور کلی، این نوع ترموستات توسط تکنسین ها برای ردیابی هر نقطه گرم و سرد در خانه استفاده می شود. این نوع ترموستات ها بیشتر در صنایع غذایی استفاده می شوند زیرا برای نگهداری اقلام و ایمن نگه داشتن آن ها از باکتری ها و آلاینده ها باید به طور مداوم دما را حفظ کرد.

7. ترموستات مینی اسپلیت

اگر یک پمپ حرارتی مینی اسپلیت بدون کانال دارید، یک خبر خوب برای شما نیز داریم. کولرهای گازی مینی اسپلیت ترموستات های مخصوص به خود را در بازار دارند که به شما امکان می دهد AC غیر هوشمند خود را هوشمند کنید!

اکثر مینی اسپلیت ها دارای یک کنترل از راه دور مادون قرمز با عملکردهای محدود هستند. با این حال، اگر AC خود را با یک ترموستات مینی اسپلیت وصل کنید یا به عنوان یک کنترلر AC هوشمند شناخته می شود، می توانید خانه خود را با استفاده از تلفن هوشمند خود از هر کجا و در هر زمان تنظیم کنید.

با ویژگی‌های هوشمند مانند حالت Comfy Mode، geofencing و برنامه‌های هفتگی، می‌توانید دما یا حتی رطوبت را برای حفظ آب و هوای داخل خانه‌تان از قبل تنظیم کنید. بهترین بخش این است که می توانید به سادگی دستگاه را راه اندازی کرده و با استفاده از ریموت مادون قرمز آن را به AC خود متصل کنید.

ترموستات مینی اسپلیت

انتخاب ترموستات مناسب برای خانه

اولین قدم برای انتخاب ترموستات مناسب خانه، بررسی نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی نصب شده در خانه است. مرحله بعدی بررسی سازگاری سیستم خود با گزینه های موجود در بازار است. پس از آن، باید ویژگی های ترموستات ها را جستجو کرده و آن ها را با نیاز خود مقایسه کنید. یکی که بهترین مطابقت دارد همان چیزی است که باید دریافت کنید.

محل قرارگیری ترموستات

همانطور که ترموستات دما را از محیط اطراف خود می خواند و سپس تغییراتی را برای رسیدن به دمای دلخواه شما ایجاد می کند. بنابراین، قرار دادن آن در محل صحیح نقش مهمی ایفا می کند.

هنگام تصمیم گیری در مورد قرار دادن ترموستات خود، مطمئن شوید که آن را در جایی که نور خورشید مستقیماً به آن می رسد، نزدیک در یا پنجره، یا بالای دریچه های هوا قرار ندهید. اگر ترموستات خود را در هر یک از این قسمت ها قرار دهید، در این صورت خطر خوانش اشتباه وجود دارد.

بهترین مکان برای قرار دادن ترموستات خود به سمت مرکز خانه شما است. به این ترتیب، میانگین خواندن در سراسر خانه خود را دریافت خواهید کرد. گزینه دیگر این است که آن را در اتاقی قرار دهید که شما و اعضای خانواده تان بیشتر روز خود را در آن می گذرانید. سپس تنظیمات را از آن اتاق خاص می خواند تا راحت تر شود.

 محل قرارگیری ترموستات

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که ترموستات خود را تقریباً بین 52 تا 60 اینچ (1 تا 1.5متر) بالاتر از سطح زمین قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که میزان متوسط ​​​​خوانش را دارد.

سنسورهای دما

از آنجایی که دمای هر اتاق یکسان نیست. بنابراین، اندازه گیری دمای کل خانه برای یک دستگاه دشوار است. اینجاست که سنسورهای دما وارد می شوند که می توانند به طور جداگانه در اتاق های دیگر قرار گیرند. هنگامی که روشن می شود، ترموستات خوانش سنسور را نیز می خواند و آن ها را در مقدار نهایی جمع می کند. حتی می‌توانید حسگرهای انتخابی را بسته به اتاق‌هایی که بیشترین زمان را در آن سپری می‌کنید روشن/خاموش کنید.

برای حفظ سطح راحتی داخل خانه، کارایی سیستم HVAC شما بسیار مهم است. برای راندمان بالا، باید یک ترموستات کاربردی خوب داشته باشید. همانطور که اکنون می دانید که انواع مختلفی از ترموستات های خانگی در بازار موجود است، تنها چیزی که نیاز دارید این است که دانش اولیه در مورد نحوه کار آن ها برای انتخاب بهترین مناسب برای خانه خود داشته باشید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...