معرفی انواع باسکول

اصطلاح باسکول یا ترازو در معنای اندازه گیری به وسایلی اطلاق می شود که برای تعیین جرم یک جسم با اندازه گیری وزن آن و تبدیل آن مقدار نیرو به معادل جرم آن طراحی شده اند.به طور کلی، بیشتر مقیاس‌ها بر اساس این اصل عمل می‌کنند که یک جرم معین نیروی گرانشی روی زمین از خود نشان می‌دهد، و بزرگی آن نیرو را می‌توان تخمین زد و سپس با استفاده از ابزار مکانیکی یا الکترونیکی برای انجام ترجمه، اندازه‌گیری جرم آن جسم را کالیبره کرد. باسکول ها در همه جا در کاربردهای تجاری، صنعتی و مسکونی استفاده می شوند و ممکن است تقریباً به صورت زیر دسته بندی شوند:

  • باسکول رومیزی و فشرده
  • باسکول مواد فله
  • باسکول عرشه، چرخ و ریلی
  • کف، کامیون بالابر، و باسکول نوار نقاله
  • باسکول جرثقیلی

باسکول

دسته بندی باسکول ها

اصطلاح مرتبط با ترازو کلمه باسکول است. در برخی زمینه‌ها، ترازوها به‌عنوان شکلی از ابزار اندازه‌گیری شناخته می‌شوند که برای استفاده در تأسیسات آزمایشگاهی و تحقیقات علمی طراحی شده‌اند، جایی که دقت اندازه‌گیری بسیار بیشتری مورد نیاز است. با این حال، مواردی وجود دارد که اصطلاحات باسکول و ترازو به جای یکدیگر برای اشاره به یک دستگاه استفاده می شوند. علاوه براین باسکول‌ها در صنایع مختلفی مانند نفت و گاز، صنایع حمل و نقل ریلی و دریایی، برق و انرژی، و صنایع شیمیایی نیز بکار گرفته می شوند. چنین صنایعی برای کنترل و اندازه گیری مقدار بار، تجهیزات و مواد خود به باسکول‌ها نیاز دارند تا با ایمنی و بهره وری به فعالیت های خود ادامه دهند. در ادامه با انواع باسکول ها آشنا می شویم.

باسکول رومیزی

ترازوهای رومیزی وسایل مکانیکی یا الکترومکانیکی هستند که بر روی میز یا سطوح مسطح مشابه برای توزین، شمارش یا مقایسه وزن اقلام مختلف استفاده می شوند. ترازوهای رومیزی و کانترتاپ اغلب در کاربردهای تجاری استفاده می شوند. بسته به نوع شاخص وزن بر روی یک عنوان خوانده شده شماره گیری، یک صفحه نمایش دیجیتال ، و یا با یک سری از نشانه گذاری بر روی بدن مقیاس و ممکن است خواندن در بیش از یک واحد اندازه گیری کند. آنها همچنین ممکن است برق متناوب ، باتری  یا دستی یا مکانیکی کار کنند. این دسته از ترازوها نیز شامل ترازوهایی می شود که برای اکثر افراد آشنا هستند مانند ترازو پستی ،ترازو قصابی،ب اسکول و مقیاس های غذایی .

باسکول مواد فله

باسکول مواد فله

باسکول مواد فله ابزارهای مکانیکی یا الکترومکانیکی هستند که برای اندازه‌گیری جرم یا وزن مواد حجیم مانند دانه‌ها یا شن استفاده می‌شوند. ترازوی مواد فله عمدتاً در ساخت و ساز و کشاورزی برای اندازه گیری شن و ماسه، زغال سنگ، یا خوراک مانند برنج یا غلات استفاده می شود. از این باسکول می توان برای دسته بندی مواد و همچنین برای ترکیب، تناسب و غیره استفاده کرد. انواع این باسکول شامل تعلیق ، مخزن، وزن سنجی یا قیف می باشد. بسته به نوع نشانگر، وزن بر روی یک صفحه نمایش دیجیتال یا روی صفحه نمایش خوانده می شود و ممکن است در بیش از یک واحد اندازه گیری ارائه شود.

باسکول ریلی

باسکول های عرشه، چرخی و ریلی

ترازوهای عرشه، چرخی و ریلی ابزارهای اندازه گیری هستند که برای اندازه گیری وزن یا جرم اجسام بزرگتر و سنگین تر استفاده می شوند. ترازوهای عرشه یا تخت، چرخ و ریلی عمدتاً در کاربردهای تجاری برای اندازه گیری اقلام بزرگ و سنگین مانند کامیون ها و واگن ها استفاده می شوند. ترازوهای عرشه دارای سطوح بزرگی هستند که به آنها عرشه می گویند، برای نگهداری وسایلی مانند حیوانات بزرگ، تجهیزات ساختمانی و غیره. باسکول چرخی (باسکول قابل حمل) دارای سطوح کوچکتری هستند و برای تعیین بارگیری هر چرخ وسیله نقلیه استفاده می شوند. ترازوهای ریلی مخصوص توزین واگن های راه آهن هستند  باسکول  کامیون کش در کنار بزرگراه ها یافت می شوند تا وسیله ای برای تعیین وزن کامیون و در نتیجه تعیین عوارض یا تعرفه مناسب برای حمل و نقل کالا فراهم کنند. همچنین برای وزن کردن کامیون ها قبل و بعد از دریافت یا رها کردن بار مواد فله استفاده می شود. بسته به نوع نشانگر، وزن بر روی یک صفحه نمایش دیجیتال یا روی صفحه نمایش خوانده می شود و ممکن است در بیش از یک واحد اندازه گیری ارائه شود.

باسکول بالابر

باسکول کف و باسکول نوار نقاله

باسکول های کف، بالابر و نوار نقاله دستگاه های اندازه گیری وزن یا جرم مواد یا محصول در کاربردها و شیوه های مختلف هستند. ترازوهای کف، بالابر و نوار نقاله عمدتاً در کاربردهای تجاری استفاده می شوند اما کاربردهای دیگری نیز دارند. انواع و اندازه های زیادی برای کاربردهای عمومی و همچنین برای مصارف خاص موجود است. باسکول های کف یا فلور معمولاً روی زمین قرار می گیرند و برای اندازه گیری وزن وسایل قرار داده شده روی آنها از جمله افراد، بسته ها و غیره استفاده می شود. نمونه های آشنا شامل ترازو دیجیتالی خانگی و ترازو چمدان واقع در گیشه های فرودگاه است.باسکول لیفتراک با لیفتراک ها برای تعیین وزن بار روی شاخک ها استفاده می شوند.باسکول نوار نقاله با سیستم های نوار نقاله برای اندازه گیری مواد جابجا شده توسط نوار نقاله استفاده می شود. نوع نشانگر ممکن است یک صفحه نمایش دیجیتال یا یک صفحه باشد و ممکن است در بیش از یک واحد اندازه گیری ارائه شود.

باسکول جرثقیلی

باسکول جرثقیلی

ترازوهای جرثقیلی ابزارهای اندازه گیری هستند که آویزان هستند و از سبدها یا تشت های آویزانی تشکیل شده اند که وسایلی که قرار است وزن شوند در آنها قرار می گیرند و نشانگرهایی برای نمایش وزن ها. ترازوهای آویزان عمدتاً در کاربردهای خرده فروشی برای اندازه گیری وزن اقلام مختلف استفاده می شوند. کاربردهای معمولی عبارتند از سوپرمارکت ها ، انبارها ، کارخانه ها و غیره. اندازه ها و ظرفیت های بار زیادی بسته به کاربرد موجود است. نسخه های بزرگتر ترازوهای آویزان با جرثقیل ها برای تعیین بار استفاده می شوند.

سخن پایانی

 اگر اطلاعات کافی در مورد باسکول‌ها وشرکت‌های سازنده آنها ندارید به هیچ عنوان توصیه‌ای برای راهنمایی خرید باسکول نمی شود. قیمت باسکول های صنعتی نسبت به نوع و مدل آن با یکدیگر متفاوت می باشد.باسکول های گوناگونی از برندهای ایرانی و خارجی در بازار موجود می باشد که گزینه‌های شما را برای داشتن انتخابی مطلوب بیشتر می کند. اما این مورد را در نظر داشته باشید که قیمت باسکول صنعتی ایرانی به منظور رابطه مستقیم نداشتن با نوسانات ارز و وارداتی نبودن آن مناسب تر، معقول تر و ارزان تر از قیمت باسکول صنعتی خارجی می باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...