انواع کولر گازی

کولر گازی  یا سیستم تهویه مطبوع  (air conditioner) گرما و رطوبت را از فضای داخلی یک فضا حذف می کنند. سیستم تهویه مطبوع هم در محیط های خانگی و هم در محیط های تجاری استفاده می شود. به این علت آن را کولر گازی می نامند که این خنک کننده از یک گاز خاص به عنوان مبرد استفاده می کند. آنها معمولاً برای ایجاد یک محیط داخلی راحت تر، معمولاً برای انسان ها استفاده می شوند. با این حال، گاهی اوقات، اتاق‌هایی که مملو از وسایل الکترونیکی تولیدکننده گرما هستند، مانند سرورهای رایانه، از دستگاه‌های تهویه مطبوع برای خنک کردن و رطوبت‌زدایی و برای نگهداری برخی محصولات ظریف مانند آثار هنری استفاده می‌کنند.

نکته سرچال: تعمیرکاران، تامین کنندگان و فروشندگان سیستم تهویه مطبوع می توانند با عضویت در باشگاه مشتریان سردچال کسب و کار خود را به دیگر تامین کنندگان و مشتریان معرفی کرده و یا حتی به فروش محصولات خود در فروشگاه سردچال بپردازند.

واحدهای تهویه مطبوع معمولاً از یک فن برای پخش هوای خنک در فضای اشغال شده استفاده می کنند. واحدهای AC مبتنی بر مبرد الکتریکی از یونیت های سایز اتاق خواب تا یونیت های عظیم نصب شده بر روی سقف برج‌های اداری که برای خنک کردن کل ساختمان استفاده می‌شوند، متفاوت است. AC ها معمولاً از چرخه تبرید استفاده می کنند، اما گاهی اوقات از تبخیر یا خنک کننده آزاد برای خنک کردن هوا استفاده می شود. سیستم های تهویه مطبوع همچنین می توانند از خشک کننده ها استفاده کنند که مواد شیمیایی هستند که رطوبت هوا را از بین می برند.

سیستم های تهویه مطبوع بخش ضروری ساختمان ها هستند که مخفف گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع است. در این پست به بررسی انواع سیستم تهویه مطبوع و کاربرد آنها می پردازیم.  

کولر گازی پرتابل

تهویه مطبوع قابل حمل

تهویه مطبوع قابل حمل یا پرتابل اغلب در اتاق های کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد که قوانین یا مقررات ساختمانی از نصب واحد پنجره جلوگیری می کند. آنها هوا را با یک کویل کندانسور موجود در داخل دستگاه خنک می کنند و هوای گرم را از طریق یک شیلنگ بزرگ اگزوز خارج می کنند. این شیلنگ از AC به یک کیت پنجره هوابند می رود و هوای خروجی را به بیرون می فرستد. کیت های پنجره به طور کلی همراه با یک تهویه مطبوع قابل حمل هستند.

کندانسور و فن اگزوز در یک محفظه قرار گرفته اند و صدای این واحدها را نسبت به سایر تهویه مطبوع خانگی بلندتر می کند. از مزایای کولرگازی پرتابل این است که نسبتاً سبک و معمولاً دارای چرخ هستند و جابه‌جایی آنها را بین اتاق‌ها آسان می‌کند و نصب آن‌ها نیز ساده است.

تهویه مطبوع مرکزی

سیستم های تهویه مطبوع مرکزی که به طور ساده تر به عنوان "تهویه مرکزی" نیز شناخته می شوند، برای خانه ها یا ساختمان های بزرگتر به عنوان  تهویه مطبوع مسکونی استفاده می شوند . آنها یک کمپرسور خنک کننده دارند که در خارج از خانه قرار دارد. این بخشی از سیستم است که هوا را خنک می کند. در کمپرسور خنک کننده، یک سیم پیچ پر از مبرد، هوا را خنک می کند، که سپس توسط یک فن در سراسر خانه از طریق مجاری دمیده می شود.

سیستم تهویه مطبوع مرکزی

سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی از کانال‌های منبع تغذیه و برگشت استفاده می‌کنند تا هوای خنک را از داخل ساختمان عبور دهند در حالی که هوای گرم از طریق سیستم برگشت به عقب منتقل می‌شود و از طریق یک سیستم اگزوز به بیرون از خانه رانده می‌شود. مزیت این سیستم این است که تنها قسمت پر سر و صدا بیرون از خانه است، اما نسبت به واحدهای پرتابل یا پنجره ای نیز گران تر هستند و نصب می تواند گران یا پیچیده باشد، به خصوص برای یک ساختمان قدیمی.

تهویه مطبوع بدون کانال

تهویه مطبوع بدون داکت که به عنوان کولر گازی سیستم اسپلیت بدون داکت یا مینی اسپلیت نیز شناخته می شود، در خانه هایی استفاده می شود که  سیستم کانالی ندارند . گاهی اوقات به آنها سیستم اسپلیت می گویند زیرا دارای دو یا چند قسمت هستند، واحد کندانسور که در فضای باز نصب می شود و واحدهای دمنده فشرده یا واحدهای تبخیری که معمولاً روی دیوارهای داخل خانه نصب می شوند. لوله ها این قطعات را به هم متصل می کنند و خطوط برق و مبرد را حمل می کنند.

مزیت تهویه مطبوع بدون کانال این است که می توانند اتاق های مختلف را در دماهای مختلف خنک کنند زیرا هر واحد دمنده جمع و جور مجهز به یک ترموستات جداگانه است. به همین دلیل، این سیستم ها نسبت به نصب یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی گران تر هستند.

اسپلیت بدون کانال

اسپلیت دیواری

دستگاه های تهویه مطبوع یونیت دیواری که به عنوان اسپیت دیواری نیز شناخته می شوند، هوای گرم را جذب کرده و در حالی که هوای خنک را به داخل اتاق می فرستند، از پشت دستگاه خارج می کنند. اسپلیت های دیواری نسبت به یونیت های پنجره ای نیاز به برنامه ریزی و نصب بیشتری دارند زیرا به صورت دائمی نصب می شوند و قابل جداسازی نیستند.

برای نصب یکی، یک سوراخ در دیوار بیرونی بریده می شود و یک آستین نصب می شود. یک آستین برای تحمل وزن کولر گازی ضروری است، زیرا خود دیوار به اندازه کافی محکم نیست. مزایای کولر گازی دیواری در مقایسه با کولر گازی پنجره ای این است که استفاده از پنجره از بین نمی رود و هوابندی بیشتری دارد و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

اسپلیت پنجره ای

کولر گازی پنجره ای

اسپلیت پنجره ای به خصوص در آپارتمان های قدیمی بسیار رایج است. آن‌ها در پنجره‌ها نصب می‌شوند، بیشتر واحد در بیرون است، و دارای یک سیستم اگزوز هستند که هوای گرم را از پشت و کناره‌ها بیرون می‌برد، در حالی که سیستم خنک‌کننده مبرد به داخل خانه اشاره می‌کندمعایب کولرگازی های پنجره ای این است که می توانند هر بار فقط یک اتاق را خنک کنند، اغلب صدای بلندی دارند و هنگامی که در پنجره نصب می شود، نمی توان از پنجره استفاده کرد. مزایا این است که آنها ارزان هستند و می توان آنها را در صورت لزوم بین اتاق ها جابجا کرد و در ماه های سردتر به طور کلی حذف کرد.

پمپ های حرارتی منبع هوا

پمپ های حرارتی منبع هوا از الکتریسیته برای حرکت هوای گرم و سرد در اطراف ساختمان به جای سوزاندن سوخت استفاده می کنند. در طول تابستان، سیستم های پمپ حرارتی هوای گرم را در داخل متمرکز کرده و به بیرون می فرستند. در هوای سرد، یک پمپ حرارتی هوای گرم غلیظ را از بیرون می آورد و با استفاده از کانال ها به داخل می رساند.

پمپ حرارتی

مهمترین مزیت سیستم پمپ حرارتی این است که نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع از نظر انرژی کارآمدتر است. با این حال، آنها در آب و هوای معتدل موثر هستند و در آب و هوای خشن تر به مکمل های HVAC دیگر نیاز دارند. نصب آنها نیز گران است، اما هزینه های اجرا و نگهداری آن کم است.

خلاصه

در این پست درک درستی از انواع مختلف کولر گازی ارائه شده است. سایت سردچال با معرفی کسب و کارها به جذب مشتری و ارائه اطلاعات لازم به مشتریان کسب و کارها کمک می کند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...