عیب یابی مشکلات معمول و عمومی سردخانه

از آنجایی که سردخانه معمولاً برای ذخیره‌سازی مقادیر زیادی از محصولات یا کالاهایی که به دمای پایین نیاز دارند استفاده می‌شود، مهم است که آن را در شکل خود نگه دارید تا عملکرد روان و جلوگیری از مشکلات داشته باشید. در زیر لیستی از رایج ترین مشکلات سردخانه که ممکن است با آن مواجه شوید آمده است. چه چیزی باعث آنها می شود و چرا و چگونه بهترین آنها را حل کنید.

دیوارهای کپک زده

سطوح ناپایدار رطوبت همراه با دماهای سطحی متفاوت برای رشد کپک کاتالیزوری هستند. رشد کپک‌ها مشکلی رایج در سردخانه ها است، اما می‌توانید با اطمینان از خشک، تمیز و ضدعفونی بودن اتاق‌های سردخانه آن را برطرف کنید.کپک ‌ها احتمالاً با گذشت زمان دوباره رشد می‌کنند، بنابراین جدای از تمیز کردن، با نصب عایق کافی برای جلوگیری از تراکم، از بروز مجدد آن جلوگیری کنید.

دیوارهای پوسیده

عدم وجود مانع بخار یا نصب اشتباهی می تواند دلیل پوسیدگی دیوارهای انبار سردخانه شما باشد. نفوذ رطوبت به روکش چوب نیز یکی دیگر از دلایلی است که باید از آن آگاه بود. این مشکل را با استفاده از نوع دیگری از مواد برای عایق حل کنید یا سعی کنید دوباره عایق بندی کنید. از آنجایی که استفاده از مانع بخار همیشه قابل اعتماد نیست، یافتن راه هایی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل بهترین راه حل شما خواهد بود.

چکه ی سقف

یکی دیگر از دلایل گم شدن یا نصب ناکافی مانع بخار، چکه کردن سقف است. همچنین می تواند ناشی از عایق کاری و تهویه ضعیف باشد. از آنجایی که فقدان عایق و مانع بخار از دلایل رایج این مشکل هستند، ساده ترین راه حل، تامین عایق کافی و همچنین قرار دادن مانع بخار با توجه به جهت حرکت فشار بخار است.

دمای سردخانه

مشکلات دمای هوا

تغییرات دما در حین ذخیره سازی - این ممکن است به دلیل قرارگیری نامناسب یا غیر حساس بودن ترموستات ها و کیفیت پایین باشد که در نتیجه دمای متوسط ​​اتاق را درک نمی کنند. کویل های اواپراتور با اختلاف دمای زیاد نیز عاملی برای تغییرات دما و همچنین جریان نوسان دار هوا هستند.با نصب صحیح ترموستات ها یا استفاده از ترموستات های با کیفیت این مشکل را حل کنید. با چیدمان مجدد مخازن ذخیره‌سازی یا جابه‌جایی سریع کویل‌های اواپراتور یا نصب فن‌ها یا لوله‌های هوای اضافی، جریان هوا را بیشتر کنید. ممکن است یک بار دیگر به دلیل ترموستات های بی کیفیت باشد. با این حال، عایق بندی ناکافی در تابستان و همچنین تهویه ضعیف اتاق زیر شیروانی و سرد نشدن کافی باعث می شود هوای داخل گرمتر یا سردتر شود.راه حل های عملی شامل استفاده از ترموستات با کیفیت و نصب صحیح آنها می باشد. برای ظرفیت خنک کنندگی بیشتر، خنک کننده بیشتری نصب کنید. نصب لوله های هوا و همچنین افزایش ظرفیت فن یا داشتن فن های اضافی نیز بسته به مشکلی که باید حل کنید انجام می شود. بهترین راه حل برای این کار استفاده از یک مولد دود برای مکان یابی نقاط مرده هوا و بررسی اتصال کوتاه احتمالی هوا خواهد بود. نصب لوله های هوا، فن های اضافی، و تنظیم مجدد اتاق های ذخیره سازی نیز راه حل های قابل قبولی هستند که باید دنبال شوند.

سردخانه مواد غذایی

انتشار بوی بد

گازهایی مانند دی اکسید کربن و اتیلن معمولاً از محصولات پوسیده منتشر می شوند. این گازها در مقادیر بیش از حد می توانند باعث بوی بد اتاق های سردخانه شوند و برای تهویه مناسب نیاز به استفاده از یک اگزوز فن کوچک دارند. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که به دنبال یک محصول پوسیده بگردید و بلافاصله آن را دور بریزید تا اتاق سرد خود را از بوی بد خلاص کنید.

مشکلات برودتی در سردخانه

از دیگر مشکلاتی که ممکن است در سردخانه ها پیش اید پیش بیاید کار نکردن کمپرسور می باشد که به دلیل مشکلات الکتریکی و مکانیکی شامل پریدن یا سوختن فیوز، باز بودن رله اور لود، باز بودن کنترلرها مانند ترموستات و کلید فشار بالا یا پایین می باشد و برای عیب یابی برقی باید تک تک این موارد را بررسی نمایید.از دیگر مواردی که برای عیب یابی سردخانه نیاز است بدانید حالتی می باشد که کمپرسور روشن و بعد از مدت کوتاهی خاموش می شود که باید مواردی مانند افت ولتاژ، ایراد در خازن ها، داغ شدن بیش از حد کمپرسور، معیوب بودن قطعات مکانیکی کمپرسور مانند گریپاژ پیستون و بلبرینگ یا قطع شدن موتور توسط اورلود یا پرشر گاز بررسی شود.یکی دیگر از مشکلات رایج، کارکرد یکسره کمپرسور می باشد که دلیل آن می تواند تحمیل تولید بار سرمایی زیاد، یخ زدن کویل اواپراتور، خرابی ترموستات یا ضعیف بودن کمپرسور برای سیستم برودتی باشد.

بازگشت مبرد مایع به کمپرسور

کمپرسورهای سردخانه ای، اساساً جهت تراکم و افزایش دمای گاز، طراحی شده اند. از طرفی، گاز داغ و متراکم خروجی از کمپرسور، در اثر عبور از کندانسور، تبدیل به مایع می گردد. حال اگر این مبرد مایع، به داخل کمپرسور باز گردد، اختلالات شدیدی در کارکرد آن، به وجود خواهد آمد. دلایل اصلی این مشکل، می تواند وجود مبرد اضافی در سیستم، یخ زدگی اواپراتور یا معیوب بودن فن های آن، استفاده از شیر انبساط نامناسب و یا نادرست بودن تنظیمات آن، انتخاب نادرست لوله موئی و … باشد.

بوی نامطبوع

 این مشکل، ناشی از انتشار مقادیر زیادی گاز اتیلن و دی اکسید کربن، از میوه های فاسد شده داخل سردخانه می باشد. همچنین، عدم تأمین شرایط نگهداری مناسب برای محصولات مختلف، اعم از انواع گوشت، میوه جات، صیفی جات و … می تواند باعث فساد آنها و تولید بوی ناخوشایندی گردد. به همین دلیل، رعایت شرایط صحیح ذخیره از جمله دما، رطوبت، تهویه مطبوع و … در سالن نگهداری، بسیار حائز اهمیت است. بازرسی و نمونه گیری مرتب از محصولات، جهت شناسایی و تفکیک مواد فاسد یا بی کیفیت و همچنین، استفاده از فن های تهویه قوی و کافی، جهت تخلیه هوای کهنه و گازهای منتشر شده، نیز ضروری می باشد.

روشن و خاموش شدن کمپرسور

 ممکن است کمپرسور، مدت کوتاهی پس از روشن شدن، خاموش گردد. دلیل این مورد می تواند، سوختن فیوز، مشکل در خازن ها، افت ولتاژ، افزایش بیش از حد دمای کمپرسور به دلیل داغ بودن گاز برگشتی به آن، ایجاد مشکل در قطعات کمپرسور مانند بلبرینگ و گریپاژ پیستون، قطع کارکرد توسط اورلود (Overload) و یا های پرشر (High Pressure) باشد



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...