چالش‌های حمل و نقل در صنایع غذایی و سردخانه

صنایع غذایی و لبنیات به تأمین روان و به موقع مواد اولیه بستگی دارد. از آنجا که مواد مورد نیاز صنایع غذایی از مکان‌های مختلف جغرافیایی تهیه می‌شوند، حمل و نقل و تدارکات نقش مهمی در تضمین موفقیت صنعت دارند. به دلیل عمر کوتاه مواد اولیه ومحصولات نهایی، صنایع غذایی و لبنی با چالشهای منحصر به فردی مواجه هستند که در هیچ صنعت دیگری یافت نمی‌شود.

تحویل سریع برای جلوگیری از خرابی

بسیاری از مواد اولیه به سرعت خراب میشوند. به عنوان مثال، سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و خیار و میوه‌هایی مانند موز و انگور حتی اگر در تأسیسات تحت کنترل آب و هوا نگه‌داری شوند دوام زیادی ندارند. بنابراین، باید سریع تحویل داده شوند. اکثر غذاهای فراوری شده تاریخ انقضا دارند و پس از آن نمی‌توان آن‌ها را مصرف کرد. غذاهایی مانند پیتزا، نان و فراورده های شیر که به خصوص در طی چند روز ممکن است بد شوند حساس هستند.

حفظ کیفیت

از بین همه‌ی صنایع، صنایع غذایی و لبنی یکی از صنایعی است که هرگز نمی‌تواند از نظر کیفیت مصالحه کند. زیرا وقتی کالایی نامرغوب است، نیازی نیست که از طرف یک متخصص غیر استاندارد باشد. همان طور که کیفیت غذا به تولید کننده بستگی دارد، تدارکات نیز به همان اندازه در حفظ این کیفیت نقش مهمی دارند. مواد غذایی و لبنیات هنگام حمل و نقل باید در شرایط اقلیمی خاصی نگه‌داری شوند و در صورت عدم رعایت این استانداردها می‌توانند به سرعت کیفیت را بدتر کنند.

حمل و نقل

خطر آلودگی

از آنجا که غذاها آماده‌ی جذب انواع مختلف آلودگی از جمله باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند، به سرعت می‌توانند آلوده شوند. به دلیل اینکه آلودگی مواد غذایی یک خطر جدی برای برای سلامتی است که حتی می‌تواند منجر به مرگ مصرف‌کننده شود، اطمینان از رعایت استانداردهای بالای بهداشت و نظافت یکی از اصلی‌ترین موارد حمل و نقل و تدارکات صنایع غذایی است. مشاغل باید از بهترین روش‌های ایمنی پیروی کنند و کارکنان آموزش‌دیده در زمینه ایمنی مواد غذایی را استخدام کنند. بدون چنین ملاحظه‌ای این صنعت می‌تواند به سرعت مشتری‌های خود را از دست بدهد و از کار خارج شود.

خطر شکستگی و آسیب

به دلیل نرم و لطیف بودن، مواد غذایی و لبنی در هنگام حمل و نقل خطرشکستگی و آسیب‌دیدگی بالایی دارند. به عنوان مثال، تخم مرغ و مخروط بستنی ممکن است در اثر ضربه جزئی شکسته شوند، و آن‌ها را کاملاَ بی‌فایده می‌کند.شکستگی و خسارات ناشی از حمل و نقل هر ساله خسارات زیادی به صنایع غذایی وارد می‌کند. بنابراین باید در حین بسته‌بندی، بارگیری، تخلیه و حمل و نقل مراقبت ویژه‌ای صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که خسارت و شکستگی ایجاد نشود.

تسهیلات کنترل شده آب و هوا

از آنجا هر دو غذای خام و آماده می‌توانند به سرعت در محیط بیرون بد شوند، لازم است قبل، حین و بعد از حمل و نقل در مکان های کنترل شده آب و هوا نگهداری شوند. به منظور حفظ طراوت، جلوگیری از آلودگی و حفظ کیفیت، هر محصول غذایی باید در دمای مطلوب نگهداری شود. اکثر غذاها از دمای 1 تا 4- درجه سانتی‌گراد کاملاَ خوب می‌مانند، اما در دمای بالاتر از 44 درجه سانتی‌گراد به سرعت خراب می‌شوند. اطمینان از امکانات کنترل شده آب و هوا، بخشی جدایی ناپذیر از حمل و نقل و ملاحظه تدارکات صنایع غذایی و لبنی است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...