مدیریت زنجیره تامین سنتی در مقابل زنجیره تامین مدرن

 تمامی کسب و کارها برای به دست آوردن موفقیت و حفظ آن، نیازمند بهره‌گیری از الگوهای مناسبی مانند مدیریت زنجیره تامین، در راستای رسیدن به مزیت رقابتی و انتظارات مشتریان می باشند. مدیریت زنجیره تامین با تاکید بر افزایش کارایی و انعطاف پذیری کسب و کارها و  البته قابلیت واکنش سریع به تغییراتی که بازار رخ می دهد، از عوامل اصلی بقای کسب و کارها به محسوب می شود.زنجیره تامین یک شبکه جهانی است که تحویل محصولات و خدمات را در داخل و همچنین بین المللی تضمین می کند. یک زنجیره تامین با استفاده از یک ساختار  مشخص که شامل یک شبکه کار آمد و کانال اطلاعات مولد خام به مشتریان نهایی را تضمین می کند. زنجیره تامین اولیه هر  محصول شامل مواد خام ، تولید کننده ، توزیع کننده ، خرده فروش و مشتری است.

سه اصل در زنجیره تامین وجود دارد، تامین کننده، تولید کننده و مشتری که وظایف مختلفی را انجام می دهند:

  • تامین کننده مواد خام، خدمات، اجزا و انرژی را به تولید کننده (مانند پارچه) ارائه می کند.
  • تولید کننده با استفاده از اجزا یا خدمات ارائه شده توسط تامین کننده (مانند لباس) کالاهای نهایی را تولید می کند.
  • مشتری نهایی کسی است که محصول نهایی را پس از تولید و ارسال با موفقیت خریداری و دریافت می کند.

تکامل مدیریت زنجیره تامین

 مدیریت زنجیره تامین در آغاز قرن بیستم به عنوان یک سیستم شبکه کارآمد برای حمل و نقل محصولات غذایی فاسد شدنی مورد نیاز بود. مراحل مختلف توسعه زنجیره تامین عبارتند از : دوران ایجاد، عصر یکپارچه سازی، عصر جهانی شدن ، عصر تخصصی _فاز 1، عصر تخصصی شدن_فاز2، و در نهایت فاز 2/0 که فاز فعلی می باشد.

  مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین یعنی مدیریت جریان کالا ها و خدمات درست از عرضه کالا تا مصرف کننده نهایی، مرحله فعلی زنجیره تامین یعنی 2/0 شامل تامین کنندگان و مشتریان متعددی است و کاملا بر معاملات تجاری خودکار متکی است.مدیریت زنجیره تامین مدرن ، اکنون بخش مهمی از اکثر شرکت های حمل و نقل است. بنابراین، مدیریت زنجیره تامین با ارائه فناوری و خدمات مناسب، ارزش منحصر به فردی را به مشاغل کوچک، متوسط ​​و بزرگ ارائه می کند.

مدیریت زنجیره تامین سنتی چیست؟

شکل سنتی مدیریت زنجیره تامین شامل چندین مرحله ساده است. اجازه دهید دفتر یادداشت را به عنوان نمونه در نظر بگیریم تا به وضوح روند عملیاتی مدیریت زنجیره تامین سنتی را درک کنیم:

جمع آوری مواد اولیه: اولین مرحله شامل جمع آوری مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت محصول نهایی است. مواد خام مربوطه می تواند از یک نوع باشد یا ممکن است شامل چندین محصول دیگر باشد که از منابع مختلف جمع آوری می شوند.

جمع آوری مواد از تامین کنندگان: تولیدکنندگان باید تمام مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصول نهایی نهایی را تهیه کنند.

تولید: سازنده تمام فرآیندهای مورد نیاز برای تولید محصول نهایی را آغاز و تکمیل می کند. ممکن است رویه های مختلفی مانند ساخت کاغذ، صحافی کاغذ، پوشش کتاب و غیره باشد و ممکن است برای هر فرآیند از تجهیزات مختلفی استفاده شود. سپس این شرکت دفتر یادداشت ها را با هم در جعبه هایی بسته بندی کرده و  برای ارسال و تحویل آماده می کند.

توزیع بین خرده فروشان: فرآیندی است که در آن محصول نهایی یعنی دفتر یادداشت در این مثال  بین خرده‌فروشان توزیع می‌شود.

مصرف توسط مشتریان نهایی: آخرین مرحله خرید محصول نهایی توسط مشتری است.در این مثال، دفتر یادداشت ممکن است برای اهداف مختلف توسط افراد مختلف مورد استفاده گیرد

مواردی که ذکر شد روشی است که سیستم سنتی مدیریت زنجیره تامین کار می کند. امروزه با پیشرفت چشم گیر تکنولوژی، روش‌های سنتی با ایده‌ها و استراتژی‌های مدرن جایگزین شده‌اند. با پیشرفت تکنولوژی، مدیریت زنجیره تامین کاملا دیجیتالی شده است .

چه چیزی مدیریت زنجیره تامین سنتی را از مدیریت زنجیره تامین مدرن متمایز می کند؟

زنجیره تامین مدرن تفاوت های بسیاری با زنجیره تامین سنتی دارد و یکی از تفاوت های اصلی آن بحث هزینه است. در خصوص کاهش هزینه توجه به این نکته ضروری است که هزینه های پیش آمده در زنجیره تامین مانند  هزینه های مالیات‌، موانع سرمایه‌گذاری ، حقوق گمرکی و تعرفه ها، پاداش و حقوق پرسنل، قیمت زمین و فضا و هزینه های مختلف دیگری را مدیریت کنیم. مدیریت زنجیره تامین مدرن به هر سازمان تجاری اجازه می دهد تا ارزش ایجاد یک مشارکت را تجربه کند، در حالی که مدیریت زنجیره تامین سنتی به شرکت های فهرست شده اجازه می دهد تا یک مسیر واحد را دنبال کنند.سازمان‌هایی که تحت مدیریت زنجیره تامین مدرن فعالیت می‌کنند، محصولی را که توسط مشتری نهایی مصرف می‌شود، ایجاد و ارائه می‌کنند. در حالی که مدیریت زنجیره تامین سنتی چنین استراتژی هایی برای بهبود ارزش محصول نهایی ندارد.فناوری ها و استراتژی های مدرن در مدیریت زنجیره تامین مدرن گنجانده شده اند. در حالی که مدیریت زنجیره تامین سنتی از روش های قدیمی استفاده می کند. برای توضیح بیشتر می‌توان کتابی را در نظر گرفت که هنوز چاپ نشده است. سیستم سنتی شامل جمع آوری مواد اولیه، عرضه آنها به سازنده، ساخت کتاب، چاپ محتوا، بسته بندی، حمل و نقل و تحویل است. مدیریت زنجیره تامین مدرن با انتشار یک کتاب الکترونیکی تمام این فرآیند ها را کاهش می دهد.مدیریت زنجیره تامین مدرن امکان پیشرفت سریعتر را نسبت به مدیریت زنجیره تامین سنتی فراهم می کند.مدیریت زنجیره تامین مدرن شرکت ها را قادر می سازد تا از  سیستم های فناوری پیشرفته و یکپارچه برای اطمینان از گسترش سبد مشتریان اطمینان حاصل کنند که با زنجیره تامین سنتی اتفاق نمی افتد.

مدیریت زنجیره تامین مدرن همچنین از مدیریت لجستیک استفاده می کند که سیستمی است که جریان رو به جلو و معکوس کالا را برنامه ریزی، اجرا و کنترل می کند. این فرآیند موثر و کارآمد را تضمین می کند و همچنین تحویل ایمن کالا را تضمین می کند. برخلاف مدیریت زنجیره تامین مدرن، مدیریت زنجیره تامین سنتی از هیچ ابزاری مانند مدیریت لجستیک که امروزه توسط اکثر حمل و نقل در سراسر جهان استفاده می شود، استفاده نمی کند.

مدیریت زنجیره تامین مدرن بیشتر بر ایجاد مشارکت، ایجاد و همکاری متمرکز است. با بهبود روابط با تامین کنندگان ، شرکت ها می توانند اعتماد ایجاد  کنند که منجر به روابط بلند مدت می شود.این امر باعث افزایش صادرات و واردات کالا به نقاط دور دست نیز شده است



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...