تجهیزات مورد نیاز جهت ورود کالا به سردخانه

ورود محصولات به انبار سردخانه باید به آرامی و یکنواخت انجام شود. موانع در هر مرحله از جریان کار می‌توانند ثانیه‌های با ارزشی را هدر دهند و باعث اتلاف وقت و بهره‌وری شوند. علاوه بر این در تأسیسات سردخانه دمای پایین هوا می‌تواند باعث خستگی کارگران در طول نوبت کاری آنها شود. کاهش میزان کار بدنی کارگران با استفاده از تجهیزات خاص در جلوگیری از این خطاهای پرهزینه بسیار مؤثر خواهد بود. در نحوه صحیح نگهداری محصولات در انبار سردخانه، حفظ دمای محصول و و اطمینان از تمیزی سطوح بسیار با اهمیت می‌باشد. در ادامه این پست به تجهیزاتی که برای نگهداری کالا در سردخانه نیاز است می پردازیم.

 

جدا کننده های سردخانه ای

تجهیزات مورد نیاز سردخانه

می‌توان تجهیزاتی که در ساختار و کارکرد سردخانه دخیل هستند را به دو بخش تقسیم کرد: تجهیزات داینامیک سردخانه و تجهیزات استاتیک سردخانه. کار بخش داینامیک سردخانه تولید برودت هوای سرد است و کار بخش استاتیک سردخانه این است که برودتی که توسط بخش تجهیزات داینامیک سردخانه تولید شده را حفظ نماید و از هدر رفت برودت هوای سرد جلوگیری کند.تجهیزات فراوانی برای حفظ دمای سردخانه و نگهداری محصولات غذایی پیش رو می باشد که در ادامه به معرفی و توضیح کامل هر یک از این تجهیزات می پردازیم.

ماشین آلات انبارداری جهت جا به جایی محصولات

می توان به عنوان یکی از کاربردی ترین و پرمصرف ترین تجهیزات انبارداری به ماشین آلات اشاره کرد. در پروسه لجستیک و در بخش عملیاتی آن زمانی که بارهای مختلف با وزن‌ها و ابعاد مختلف به انبار می‌رسد جهت تخلیه و انجام فرایند ورود کالاها، از انواع وسایل مورد نیاز انبار استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به انواع جرثقیل‌ها اشاره کرد.این جرثقیل‌ها که به عنوان ماشین آلات انبارداری مورد استفاده قرار می‌گیرند بر اساس کالاهایی که به انبار می‌رسند و ماهیت فعالیت انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.می توان بر اساس نوع کالاها، وزن و ابعاد می‌توان از جرثقیل‌ها در انواع گوناگونی استفاده کرد. از انواع این جرثقیل ها می توان به  جرثقیل‌های دستی، سقفی، کارگاهی، بازویی و ماشینی اشاره کرد.

 جداکننده‌ها

جلوگیری از تغییر دمای بیش از حد محصولات غذایی، یک نیاز منحصر به فرد در صنعت سردخانه می‌باشد. در ذخیره‌سازی محصولات لازم از برای اطمینان از کیفیت، جریان یکنواختی از هوای سرد از بین پالت‌ها و محصولات عبور کند. جداکننده‌ها با تقویت عبور آزادانه هوای سرد، راه حل مناسبی برای این موضوع هستند.تفاوت این جداکننده‌ها در مواد اولیه استفاده شده در آنهاست. شما دو انتخاب بین پلاستیک و آلومینیوم دارید که هرکدام مزایای خاص خودشان را دارند.جداکننده‌های پلاستیکی گزینه مناسبی برای کالاهای فاسدشدنی هستند، زیرا می‌توان به سرعت در فاصله زمانی بین استفاده، آنها را تمیز و ضدعفونی کرد. این جداکننده‌ها دارای طرح‌های مختلفی برای استفاده در موقعیت‌های گوناگون هستند. این طرح‌ها شامل: قالب‌های سبک جعبه تخم مرغی، مدل‌های تزریق شده با ترمو پلاستیک برای پایداری بیشتر طرح‌های باز برای برنامه‌های انجماد.

 

جدا کننده های رباتیک

 جداکننده‌های رباتیک

یکی از کارهایی که در سردخانه به نیروی انسانی زیادی احتیاج دارد، قرار دادن جداکننده‌ها بین بارهاست. بسته‌بندی، قراردادن جداکننده‌ها و دوباره جمع کردن بارها به وسیله نیروی انسانی کار پرزحمتی است. با خودکار کردن این فرایند بوسیله سیستم‌های رباتیکی مثل SR2-8 می‌توان سرعت کار را 30 پالت در هر ساعت افزایش داد. اگر می‌خواهید نیروی کار خود را کارآمدتر کنید، با خودکار کردن بعضی کارها مثل قرار دادن جداکننده‌ها می‌توانید باعث سهولت کار کارگران خود شوید.

جداکننده‌های چرخ دنده‌ای

برای سازماندهی مواد اولیه در انبار سردخانه میزهای بالابر می‌توانند تکنولوژی ایمنی محل کار شما را بهبود ببخشند. بجای نیروی انسانی برای قراردادن جداکننده‌ها یا پالت‌ها استفاده از میزهای بالابر می‌تواند باعث راحتی کار شود. برای انبارهایی که مواد غذایی و نوشیدنی نگهداری می‌کنند میزهای بالابر از جنس استیل ضدزنگ روشی ایمن برای جابجایی و بلند کردن بارها هستند. علاوه بر این میزهای بالابر دارای سطوح و اجزایی هستند که کارگران به راحتی می‌توانند آنها را ضدعفونی کنند.حفظ پاکیزگی سطوح و رسیدگی به شرایط بهداشتی در انبارهای مواد غذایی امری حیاتی محسوب می‌شود، اما این موضوع در تأسیساتی که با گوشت‌های تازه سر و کار دارند و یا مواد غذایی که می‌توانند باعث آلودگی سایر محصولات شوند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پالت برای نگهداری و حمل و نقل کالا

پالت‌ها از جمله دیگر تجهیزات انبارداری به حساب می‌آیند که برای نگهداری و حمل و جابه‌جایی کالاها کاربرد بسیار زیادی دارند. در واقع می‌توان گفت ظهور پالت انقلاب بزرگی در حوزه لجستیکی ایجاد کرد و دلیل عمده آن سهولت جابه‌جایی کالاها بدون اینکه به آنها آسیبی وارد شود می باشد.امروزه پالت‌ها مخصوصا پالت های پلاستیکی و باکس پالت جزء مهم و جدایی ناپذیر همه سامانه‌های لجستیکی و عملیاتی محسوب می‌شوند که نه تنها موجب تسریع در فرایند جابه‌جایی کالاها شده‌اند بلکه موجب نگهداری و حفاظت هر چه بیشتر محموله‌ها نیز هستند

 ایستگاه شستشو

هنگام انتخاب غذاهای منجمد و تجهیزات سردخانه، محصولات مورد استفاده باید مطابق با الزامات بهداشتی سختگیرانه دولتی باشند. قابلیت تمیز کردن مکرر محصولاتی مانند پالت‌ها، راهنمای خوبی برای انتخاب و خرید پالت و تجهیزات شستشو برای صنعت ذخیره سازی مواد غذایی می‌باشد. استفاده از ایستگاه‌های شستشو برای پالت‌ها و جداکننده‌ها و تجهیزات دیگر یک امر ضروری در نگهداری محصولات سردخانه‌ای است.ممکن است برای شستن سطوح و تجهیزات به گزینه‌های مختلفی نیاز داشته باشید، معمولا تجهیزات شستشو برای صنایع منجمد غذایی شامل موارد زیر است:

شستشودهنده‌های سینی و جداکننده‌ها

استفاده از جداکننده‌ها در محل نگهداری مواد غذایی منجمد ضروری است و برای حفظ ایمنی مواد غذایی منجمد به ایستگاه‌های شستشو نیاز دارید تا این جداکننده‌ها را بدون آسیب رساندن به آنها کاملا تمیز کنید. این شستشو دهنده‌ها، علاوه بر جداکننده‌ها می‌توانند برای سینی‌ها و لگن‌های گوشت و تجهیزات مسطح نیز بکار روند.

شستشو دهنده پالت‌ها

در انبار سردخانه اگر از پالت‌ها استفاده می‌کنید، باید تجهیزات را قبل از استفاده مجدد ضدعفونی کنید. شستشو دهنده پالت‌ها می‌توانند پالت‌ها، جداکننده‌ها، وسایل حمل و نقل و سایز ظروف را تمیز کنند.

خشک‌کن‌ های پالت

پالت‌های مرطوب می‌توانند باعث افت کیفیت محصولات و یا سبب رشد کپک‌های قارچی و یا محل تجمع باکتری‌ها باشند. خشک‌کن‌های پالت می‌توانند دمای هوا را تنظیم کنند و به شما این امکان را می‌دهند که در انرژی و زمان صرفه جویی کنید.

شستشودهنده‌های تحت فشار

فشار آب سرد و گرم آلودگی‌ها را از سطوح و تجهیزات سردخانه‌ها جدا می‌کند. داشتن چندین شستشودهنده تحت فشار این امکان را به کارگران می‌دهند تا همزمان با هم کار نظافت را انجام دهند و این امر زمان مورد نیاز برای انجام کارهای نظافتی را کاهش می‌دهد.

شستشو دهنده پالت‌ ها

قفسه بندی انبار

یکی دیگر از لوازم بسیار قابل توجه و مهم در انبارداری قفسه‌ها هستند. استفاده از قفسه‌ها عموما با هدف نگهداری کالاها و مرتب نگه داشتن انبار از یک سو، همینطور برنامه‌ریزی برای گردش انبار و خروج کالاها به ترتیب مشخص و دانستن جایگاه‌ هر کدام از محصولات بسیار شاخص است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...