تعرفه نگهداری کالا در سردخانه در سال 1400

 سردخانه ها با ذخیره و نگهداری کالای سردخانه ای مانند یک بانک به تولید کنندگان و کشاورزان خدمت می کنند. همچنین حفظ سلامت محصولات با کنترل دما و رطوبت مناسب بر عهده ی سردخانه می باشد. سردخانه همچنین مسئول حفاظت از سرمایه و مال تولید کنندگان از سرقت می باشد و همه ی این مسائل برای سردخانه داران هزینه بر هستند. تعرفه  نگهداری کالاها  در سردخانه با توجه به شرایط مختلف از جمله آب و هوای منطقه، شرایط موجود بازار توسط وزارت بازرگانی تعیین می گردد. از آنجایی که هر کالا در برای نگهداری شرایط مخصوص به خود را دارد تعرفه ها یکسان نمی باشند. در جدول زیر تعرفه نگهداری کالا در سردخانه در سال 1400 آورده شده است.

تعرفه نگهداری کالا در سردخانه

ردیف

کالا

قیمت (ریال)

1

پنیر و کره

15,167

2

گوشت لاشه، ماهی فله، و مرغ کارتنی

17,635

3

گوشت کارتنی و ماهی کارتنی

16,657

4

خرما، رب و کالاهای مشابه

18,684

5

کیوی، انار، مرکبات، انگور، سیب درختی و کالاهای مشابه (در جعبه پلاستیکی و باکس پالت، طبقه فلزی و با رعایت تمامی استانداردهای لازم )

27,747

6

کیوی، انار، مرکبات، انگور و سیب درختی (در جعبه پلاستیکی بدون باکس پالت فلزی)

23,586

7

سیب درختی در جعبه و یا باکس چوبی

19,664

8

موز و آناناس

30,336

9

تخم مرغ

25,279

10

سیب زمینی و پیاز

17,194

11

بستنی و شیرینی های تر

30,336

 

نرخ نگهداری کالا در سردخانه

1. برای قراردادهای حجمی نرخ تعرفه به ازای هر متر مکعب  در روز معادل چهار هزار و سیصد و سی و دو ریال (۴۳۳۲ ریال) تعیین می شود.

2. نرخ نگهداری برخی از کالاها که در جدول بالا به آنها اشاره نشده است و خدماتی مثل عمل آوری موز با توافق طرفین معلوم می گردد.

3. قیمت ها ی ارائه شده میزان حداکثری می باشد و سردخانه ها می توانند نرخ کمتری دریافت کنند.

4. اعلام نرخ به صورت سلیقه ای خلاف قانون است. و دریافت و پرداخت ها باید طبق تعرفه باشد.

5. در شهر ها و مناطق گرمسیر  مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها در شرایط به خصوص و در صورت تشخیص می توانند حداکثر 10% به نرخ  های تعرفه تعیین شده اضافه نمایند. (در مناطق گرمسیر سردنگه داشتن محیط سردخانه مستلزم کار بیش تر سیستم تبرید می باشد و هزینه برق و انرژی بیش تری را درپی دارد.)

6. برای محاسبه قیمت نگهداری کالا نباید زمان ورود و خروج کالا لحاظ شود، بلکه ملاک فقط تعداد روزهای نگهداری کالا در انبار سردخانه می باشد.

7. نرخ های ذکر شده در جدول فقط برای نگهداری کالا در سردخانه می باشد و هزینه حمل و نقل و کامیون و بارگیری و غیره با توافق طرفین قرارداد مشخص می شود.

مزایای نگهداری کالا در سردخانه

سردخانه موثرترین فضا برای جابجایی انبوه کالاهای فاسد شدنی به ویژه میوه ها و سبزیجات بین تولید و بازاریابی است. برای نگهداری چنین کالاهایی در حالت تازه با کنترل گازهای مختلف، حفظ دما و رطوبت کافی در سیستم ذخیره سازی استفاده می شود. ذخیره سازی سرد در صنایع غذایی و بخش های مختلف دیگر مانند داروسازی، بیوتکنولوژی و زمینه های پزشکی کاربرد دارد. در دنیایی که با جهانی شدن احاطه شده است، مصرف محصولات و کالاهای مختلف به شدت افزایش یافته است. مزایای زیادی برای نگهداری کالاها در سردخانه وجود دارد، و برخی از آنها به تفصیل در زیر بیان شده است.

سردخانه

1.افزایش ماندگاری میوه ها و سبزیجات

همانطور که از نام آن پیداست، روشی است که در آن کالاهای فاسد شدنی در دمای پایین تر از حد متوسط ​​نگهداری می شوند و این کار به روش های مختلفی انجام می شود. تبرید انبار، ذخیره اتمسفر کنترل شده وجود دارد که در آن گازهای مختلف مانند اکسیژن، دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، نیتروژن از طریق دستگاه های دقیق و ابزارهای خاص تنظیم می شود تا محصول پس از برداشت تا حد امکان تازه بماند. ذخیره سازی اتمسفر کنترل شده با کاهش سطح اکسیژن انجام می شود که به کاهش تنفس در میان میوه ها و سبزیجات و افزایش دی اکسید کربن کمک می کند. رطوبت نقش مهمی ایفا می کند و اکثر سیستم های تبرید دارای تنظیماتی برای حفظ کنترل دمای کافی هستند. میوه‌های فصلی که فقط در چند ماه تولید می‌شوند، به لطف فناوری ذخیره‌سازی سرد، عمر بیشتری دارند. 

2. کنترل دما

امکانات ذخیره سازی سرد در مورد ترجیحات گزینه های زیادی را در اختیار مشتری قرار می دهد. ذخیره سازی سرد کنترل های دما را به راحتی در دسترس ارائه می دهد که می تواند برای انواع مختلف محصولات مانند میوه ها، سبزیجات، داروها و غیره استفاده شود. سیستم های سردخانه را می توان سفارشی کرد و با کنترل های دما که می توان از راه دور نظارت و تغییر داد نصب کرد. با توجه به نیاز محصول مشتری، کنترل های دما را می توان بر این اساس تنظیم کرد. 

سردخانه

3. مقرون به صرفه

یکی از مهمترین مزایای سردخانه فله این است که باعث صرفه جویی زیادی در هزینه مشتری می شود. برای صنایع غذایی، نگرانی اصلی در مورد مقرون به صرفه بودن و طول عمر محصول است. از آنجایی که سردخانه ها فساد محصول را به حداقل می رساند، در هزینه های زیادی صرفه جویی می کنند. اخیراً پیشرفت‌های زیادی در فناوری ذخیره‌سازی سرد صورت گرفته است و یکی از آنها ذخیره‌سازی کنترل‌شده با گاز است که فشار را تا 0.8 بار پایین نگه می‌دارد که باعث صرفه‌جویی زیادی در مصرف انرژی می‌شود.

4. حمل و نقل محصولات

سردخانه های قابل حمل یک مزیت بزرگ برای تمام صنایعی است که نیاز دارند محصولات خود را در دمای پایین نگهداری و حمل کنند. طیور، محصولات لبنی، مواد غذایی منجمد و غیره باید از انبارها به فروشگاه‌های توزیع و خرده‌فروشی منتقل شوند و این کار در دمای معمولی امکان‌پذیر نیست. حتی یک تغییر جزئی دما می تواند باعث خراب شدن و غیرقابل فروش شدن چنین محصولاتی شود. این واحدهای سردخانه قابل حمل همچنین برای حمل و نقل مواد شیمیایی بسیار واکنش پذیر که در غیر این صورت حمل و نقل غیرممکن بود استفاده می شود. حمل و نقل ایمن چنین موادی بدون این فناوری امکان پذیر نبود. 

5. فضا را آزاد می کند

مدیریت محصولات عمده فروشی می تواند یک چالش طاقت فرسا باشد، اما در مورد کالاهای فاسد شدنی که به دما حساس هستند، این امر حتی بیشتر است. نگهداری کالاهای فاسد شدنی در خرده فروشی ها چالش برانگیز است زیرا فضای زیادی را در یک فروشگاه اشغال می کند. افزودن سیستم های تبرید در خرده فروشی یا سایر مناطق کوچکتر زمین بسیار بیشتری را اشغال می کند که در دراز مدت مقرون به صرفه نیست. از این رو، انبارهای سردخانه یک راه حل یک مرحله ای برای نگهداری تمام محصولات غذایی فله قبل از رفتن به فروشگاه های خرده فروشی است. ذخیره همه آن کالاها در یک مکان به تجمیع موجودی کمک می کند و پیگیری خرید و فروش را امکان پذیرتر می کند. همچنین تنظیم دما و اتمسفر در سردخانه نسبت به خرده فروشی ها آسان تر است.

6. ذخیره سازی مواد شیمیایی

در صنایع شیمیایی، بسیاری از مواد مستعد واکنش های فرار هستند و باید در دمای ثابت نگهداری شوند. در بسیاری از واکنش های شیمیایی، حلال ها مورد استفاده قرار می گیرند و تنها زمانی که در دمای پایین متراکم شوند، قابل ذخیره هستند. مزایای دیگر عبارتند از امکان نگهداری برخی از ترکیبات مانند مواد منفجره و لاستیک طبیعی برای مدت طولانی در دمای پایین. در غیر این صورت ممکن است چنین ترکیباتی در دمای اتاق تجزیه یا تبخیر شوند.

ذخیره سازی سرد برای صنایع غذایی یک موهبت بوده و باعث شده است که مواد غذایی اضافی پس از برداشت به گونه ای مورد استفاده قرار گیرد که در غیر این صورت امکان پذیر نبود. صنایع غذایی و بسیاری از زمینه‌های دیگر از فناوری تبرید در مقیاس بزرگ بهره‌مند شده‌اند و امکان دسترسی به مزایا را در سراسر کشورها فراهم کرده‌اند. محصولات خام، غذاهای فرآوری شده و گوشت تنها چند نمونه از مواد غذایی موجود در طول سال به دلیل نگهداری در سرد هستند.

این فرآیند دسترسی آسان را امکان پذیر کرده است و گزینه های زیادی از مواد غذایی را ارائه می دهد که آن را برای سهامداران در تولید، بازاریابی و توزیع محصولات کشاورزی و کسب و کار کشاورزی سودآور کرده است. به دلیل پیشرفت پیوند اعضا و استفاده از سردخانه در پزشکی، جان مردم نجات یافته است. 

توسعه یک  زنجیره تامین مناسب که شامل یک سیستم ذخیره سازی سرد می شود، می تواند تا میزان قابل توجهی در سال صرفه جویی کند و از هدر رفتن تن ها محصولات غذایی ارگانیک جلوگیری کند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...