چالش‌های زنجیره تامین و زنجیره سرد پس از شیوع ویروس کرونا

بیماری همه‌گیر کرونا (COVID-19) کاستی‌های زیادی را در زنجیره سرد مواد غذایی در جهان نشان داده است. پس از همه‌گیری کرونا، برای به حداکثر رساندن دسترسی به غذا و کاهش ضایعات، سرمایه‌گذاری در زنجیره سرد ضروری است. از این رو افزایش انعطاف پذیری و همچنین یک زنجیره تامین دیجیتال و مبتنی بر داده بسیار حایز اهمیت می‌باشد.به دنبال اجرای  طرح محدودیت های کرونایی توسط دولت‌ها در اروپا، میزان تقاضا برای ذخیره‌سازی مواد غذایی در سردخانه‌ها به اوج خود رسید. در واقع، تعطیلی رستوران‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات غذایی، تامین‌کنندگان سبزیجات و گوشت را مجبور به ذخیره محصولات فروخته نشده در حالی که به دنبال خریداران جدید بودند، کرد. تا ژوئن سال 2020 ،بیش از 90٪ از تجهیزات سردخانه در اروپا پر بود.

 علاوه بر این، مصرف‌کنندگان از رستوران‌ها به فروشگاه‌های مواد غذایی روی آورده‌اند. در فرانسه، فروش محصولات منجمد از اواسط مارس تا اواخر مارس 60 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. در ایالات متحده، خرید آنلاین مواد غذایی در مارس 2020 دو برابر شد. یک نظرسنجی از سازمان سرشماری ایالات متحده نشان می‌دهد که 46٪ از مصرف‌کنندگان قصد دارند پس از همه‌گیری کرونا، خرید آنلاین از جمله مواد غذایی فاسد شدنی را ادامه دهند. روی آوردن مصرف کننده از رستوران‌ها و مراکز ارائه‌دهنده خدمات غذایی به فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌های مواد غذایی نیاز فوری به انعطاف پذیری در زنجیره سرد مواد غذایی را نشان داده است. تا کنون، زنجیره سرد مواد غذایی با عدم سازگاری بین ارائه‌دهندگان و پلتفرم‌های مختلف تقریباً منقطع شده است.یک زنجیره سرد کارآمدتر می تواند سالانه 950 میلیون نفر را تغذیه کند. در حال حاضر ، 13٪ از کل مواد غذایی تولید شده در جهان به دلیل کمبود سردخانه‌ها و تجهیزات ذخیره سازی مواد غذایی، بیشتر در کشورهای در حال توسعه از بین می‌رود.

تاثیرات کرونا در زنجیره تامین

 شیوع ویروس کرونا تغییرات گسترده ای را در عادات مصرف کنندگان ایجاد نموده که این امر منجر به بروز اختلالاتی در تمامی زنجیره های تأمین شده است. بی شک بیماری همه گیر کووید۱۹ تأثیرات عمده ای بر بخش های لجستیک و صنعتی داشته است، که این تأثیرات بسیار فراتر از کشور چین رفته اند: در کشور امریکا، عدم تأمین اقلام وارداتی از این کشور آسیایی، میلیون ها تولیدکننده را بر آن داشته است تا تولید خود را متوقف کرده و فراخور برنامه های آتی خود، به دنبال جایگزین هایی در سایر بازارها باشند.

در گمرک، ویروس کرونا، موانع بسیار بزرگی را برای واردات و صادرات ایجاد کرده است. از آنجا که بنادر و فرودگاه های اصلی در چین و اروپا بسته شده اند، صادراتی که در طی شیوع این ویروس همه گیر به مقصد خود رسیده اند، با قرنطینه در گمرک مواجه شده اند. همه این شرایط، منجر به ضرر های قابل توجهی برای زنجیره تامین  شده است، که این ضرر ها ، بیشتر ناشی از پیش پرداخت هزینه های انعقاد قرارداد، انبارداری، بیمه یا مرجوع شدن کالاها بوده اند.

لجستیک

 چالش های لجستیک ناشی از ویروس کرونا

این ویروس همه گیر، چه با افزایش بیش از حد عملیات و چه به دلیل متوقف شدن آن ها، غالبا در حیطه های زیر به زنجیره تأمین آسیب رسانده است:

  • تأمین مواد اولیه
  • دسترسی به نیروی کار
  • حمل و نقل
  • الگوهای خرید
  • ظرفیت عملیاتی و موجودی انبار 

علی رغم شرایط بحرانی که پیش رو است، مهارت هایی  وجود دارند که شرکت ها برای مقابله با هر بحران می توانند یاد بگیرند؛ مانند تنظیم استراتژی های تداوم کسب و کار برای شناسایی ریسک های پیش رو، ارزیابی تأثیر این ریسک ها بر امور مالی و تنظیم کردن برنامه هایی برای مواجهه با هر نوع رخدادی.

همچنین پیشنهاد می شود کل عملیات، از تأمین کالا گرفته تا توزیع آن، تجزیه و تحلیل موضوعاتی از قبیل روابط با تأمین کنندگان، قابلیت ردیابی پذیری و قراردادهای پیش بینی شده با شرکت های لجستیک شخص ثالث، مورد بررسی قرار گیرند.

نقش شرکت های لجستیک شخص ثالث

به طور ویژه در صنعت لجستیک، به کارکنانی نیاز داریم که دریافت، بسته بندی و تحویل سفارشات را به نحو احسن انجام دهند. این موقعیت برای تأمین کنندگان لجستیک، فرصت مناسبیی برای عملیاتی کردن زنجیره های تأمین مشتریان می باشد. برای مثال در بخش نگهداری دارو، اطمینان حاصل کردن از اینکه دارو و تجهیزات، فورا به بیمارستان ها و برای بیمارانی که به آن ها نیاز دارند، منتقل می شوند بسیار مهم است، زیرا  داروهایی که به موقع تهیه می شوند، جان افراد بیمار را نجات می دهند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...