نظارت بر سردخانه های زیر صفر

هنگامی که یک محصول منجمد در زنجیره تامین حرکت می کند،قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسد،ازسردخانه های مختلف عبور می کند.در بسیاری از موارد، محصولات منجمد برای مدت معینی در انبارها نگهداری می‌شوند و ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد تا به فروشگاه‌های خرده‌فروشی ارسال شوند.حتی کوچکترین تغییر در دمای سردخانه می تواند باعث آسیب به محصول شود. بنابراین نظارت بر ایمنی مواد غذایی و زنجیره تامین برای انبارهای ذخیره سازی منجمد بسیار مهم است.

نیاز نظارت بر انبارهای سردخانه زیر صفر

روش سنتی نگهداری از سردخانه شامل فرآیندی بود که در آن مدیران باید اطلاعات را به صورت دستی از دماسنج‌ها ثبت  می‌کردند. استفاده از آخرین فناوری به مدیران سردخانه کمک می کند تا به جای مصرف زمان برای رفع مشکلات،روی مناطق مشکل دار تمرکز کنند.با انجام این کار،نقش شغلی مدیر از جمع آوری داده ها به تجزیه و تحلیل آن تغییر می کند.اگر می‌پرسید که آیا نظارت بر زنجیره تامین سرد برای سردخانه شما مناسب است یا خیر، باید مزایا و معایب آن را بسنجید.. مقایسه هزینه نظارت بر زنجیره تامین سرد، با ضررهای احتمالی كه ممكن است متحمل شود، مهم است.با این حال، باید تعیین کنید که چگونه می خواهید انبار سردخانه زیر صفر را نظارت کنید. روش های مختلفی وجود دارد که می توان پیاده سازی کرد. در این پست به چند مورد از آن ها میپردازیم:

سنسورهای بی سیم و RFID

این دو فناوری محبوبی هستند که برای نظارت بر انبار سردخانه زیر صفر استفاده می شوند. حسگرهای RFID به گرفتن دمای انبار کمک می کنند و اطلاعات را در پایگاه داده مخابره و ذخیره می کند. پارامترهای مختلفی مانند ماندگاری و غیره را نیز می توان با کمک سنسورهای RFID محاسبه کرد.

دستگاه‌های WSN به سنسورهای بیشتری مجهز شده‌اند. با این حال، آنها در مقایسه با سنسورهای RFID گرانتر هستند. هر دو دستگاه WSN و RFID به یک دستگاه در هر پالت محدود می شوند، اما داده های جمع آوری شده بسیار قابل توجه است.

تخمین دما

برخی از مطالعات نشان داده اند که داده های جمع آوری شده از یک حسگر RFID می تواند محدود باشد. برای یک پالت که چندین بسته غذا دارد، یک سنسور RFID ممکن است نتواند نوسانات دمایی یک بسته غذا را تشخیص دهد.یک شبکه عصبی مصنوعی دمای بیرون بسته بندی مواد غذایی را جمع آوری می کند تا تخمینی از دمای داخل آن بدست آورد. نقطه ضعف اصلی این است که دستگاه نیاز به آموزش فشرده دارد، که در بسیاری از موارد می تواند لجستیک را مختل کند.

تصویربرداری حرارتی

با استفاده از تصویربرداری حرارتی می توان تعداد سنسورهای RFID یا WSN را کاهش داد. این فناوری، اگرچه کاملاً مؤثر است، اما نتایج می تواند بر اساس بسته بندی مورد استفاده یا سطح اندازه گیری شده متفاوت باشد.

CFD یا دینامیک سیالات محاسباتی

CFD یک فناوری است که برای تجزیه و تحلیل جریان هوا که در طول فرآیند خنک سازی رخ می دهد استفاده می شود. این فناوری به تعیین متغیرهای مختلف مانند توزیع پالت، تهویه مناسب مورد نیاز برای جعبه ها و موارد دیگر کمک می کند.

کنترل و مانیتورینگ دمای بی سیم

سردخانه ها را نیز می‌توان با استفاده از فناوری بی‌سیم کنترل کرد، جایی که اطلاعات بی‌درنگ از طریق یک وبسایت، ایمیل یا پیامک ارائه می‌شود. این امر تضمین می کند که دمای مناسب در سردخانه حفظ می شود و در صورت بروز مشکل هشدارهایی به موقع ارائه می دهد.

در حالی که هر فناوری مزایای خود را دارد، یافتن یک راه حل  برای نظارت بر سردخانه دشوار است. از آنجایی که زنجیره های تامین بر اساس نوع محصول و مکان متفاوت است، نیازهای نظارتی نیز تغییر می کند و می تواند به الزامات نظارتی آن صنعت نیز بستگی داشته باشد.

استفاده از ذخیره سازی چند دمایی

یکی از راه حل هایی که برای اکثر بخش ها مناسب است، ذخیره سازی در چند درجه حرارت است. یک سردخانه که این تسهیلات را ارائه می دهد، انبار بزرگی را  دارد که نه تنها به محصولات فاسد شدنی و لبنی محدود می شود، بلکه می توان از آن برای نگهداری مواد غذایی خشک، نوشیدنی ها و کالاهای مختلف دیگر استفاده کرد..نگهداری کل موجودی در یک انبار،نه تنها باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود،بلکه توزیع آسان کالا را نیز ممکن می سازد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...