نگهداری گوجه فرنگی (صیفی جات) در سردخانه

درجه حرارت جهت نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه، بستگی به میزان رسیدگی آن دارد. گوجه فرنگی سبز یا نارس باید در حرارت 12 درجه سانتی گراد نگهداری شود در حالی که حرارت مناسب جهت نگهداری گوجه های رسیده 8 درجه سانتی گراد است. گوجه فرنگی نیز مانند خیار نسبت به سرما فوق العاده حساس است. در صورتیکه مدت زیادی در دمای پایین تر از 7 درجه نگهداری گردد موجب پیدایش عوارض ناشی از سرما در آن می شود که نشانه آن بروز رنگ ارغوانی روی گوجه فرنگی و نرم شدن آن است. در هنگام خروج از سردخانه، گوجه فرنگی را باید سریعا به مصرف رسانید.

اهمیت استفاده از سردخانه برای نگهداری گوجه‌ فرنگی، از ابتدا تا انتها برای حفظ کیفیت و افزایش طول عمر این میوه بی‌نظیر بسیار آشکار است. گوجه‌فرنگی، از جمله محصولاتی است که در برابر تغییرات دما بسیار حساس عمل می‌کند، و به دلیل تولید گاز اتیلن، شرایط تهویه مناسب در محیط نگهداری از آن بیش از پیش حیاتی می‌شود. در این پست، به بررسی جزئیاتی از اهمیت نگهداری گوجه‌فرنگی در سردخانه خواهیم پرداخت، از جمله انتخاب دمای مناسب برای این میوه حساس و توضیح شرایط نگهداری مناسب در سردخانه که برای حفظ کیفیت گوجه‌فرنگی بی‌نظیر اساسی است.

نگهداری گوجه فرنگی

اهمیت نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه

یکی از بهترین روش‌های حفظ و انبار کردن میوه‌ها و سبزیجات از جمله گوجه‌فرنگی، استفاده از سردخانه است.با استفاده از سردخانه، امکان نگهداری طولانی‌مدت و خارج از فصل محصولات کشاورزی فراهم می‌شود. گوجه‌فرنگی به عنوان یکی از محصولات کشاورزی پرمصرف، در تمامی فصول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.این محصول در فصل‌های گرم سال به میزان گسترده‌ای از زمین کشاورزی برداشت می‌شود. با توجه به اینکه برداشت این محصول بیش از نیاز بازار است، احتیاج به نگهداری طولانی‌مدت آن احساس می‌شود؛ به همین دلیل، از سردخانه‌های ویژه برای گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود.

نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه

یکی از اصلی‌ ترین چالش‌هایی که پس از خرید گوجه ‌فرنگی پیش می‌آید، نحوه نگهداری درست این میوه است. نگهداری صحیح مواد غذایی، به ویژه صیفی ‌جات مانند گوجه‌ فرنگی، در سردخانه ‌ها امری بسیار حیاتی است. اما برای داشتن یک نگهداری موثر، باید از سردخانه مناسب استفاده کرد. در اینجا دو نوع اصلی سردخانه را مورد بررسی قرار می‌دهیم: سردخانه‌های زیر صفر و سردخانه‌های بالای صفر. سردخانه ‌های زیر صفر برای مواد غذاییی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی مناسب هستند. این سردخانه‌ها دمایی تا منفی ۲۵ درجه سانتی‌گراد دارند که برای نگهداری این نوع مواد غذایی مطلوب است. سردخانه‌های بالای صفر که دمای داخلی آنها بالای صفر درجه است، مکان‌های مناسبی برای نگهداری میوه‌ها و صیفی‌جات مانند گوجه‌فرنگی هستند. دمای بالای صفر این سردخانه‌ها برای حفظ تازگی و کیفیت گوجه‌فرنگی اهمیت دارد. اما نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید، شرایط متفاوت نگهداری برای گوجه ‌فرنگی‌های مختلف است. برای گوجه‌فرنگی سبز، دمای حدود ۱۹ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بالا تا ۹۵ درصد مناسب است. اما اگر نیاز به تاخیر در رسیدگی آن دارید، می‌توانید دما را تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد کاهش دهید.

برای گوجه ‌فرنگی رسیده با رنگ صورتی و قرمز، دمای بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی‌ گراد و رطوبت ۹۲ درصد مورد نیاز است. این نوع گوجه ‌فرنگی باید بین ۳۰ تا ۳۸ روز در سردخانه نگهداری شود.همچنین، گوجه‌ گیلاسی رسیده نیز برای حفظ کیفیت، به دمای ۷ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۹۵ درصد نیاز دارد و می‌تواند تا ۱۰ روز در این شرایط ماند.با رعایت این نکات، می‌توانید از گوجه‌فرنگی‌هایتان با بهترین کیفیت و تازگی بهره‌مند شوید.

استفاده از گاز اتیلن در سردخانه

گاهی اوقات از گاز اتیلن برای رسانیدن بیشتر گوجه فرنگی سبز استفاده می شود. در اتاق های مخصوص رساندن، غلظتی معادل یک قسمت اتیلن به ازای 5000 قسمت هوا، روزانه به مدت 3 تا 4 روز معمولا دوره رسانیدن گوجه فرنگی را تا حدود 2 روز در 18 تا 20 درجه سانتی گراد کوتاهتر خواهد کرد. به محض قرمز شدن گوجه فرنگی عملیات رسانیدن به وسیله اتیلن باید قطع شود.

درجه حرات و مدت زمان نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه

 درجه حرات و مدت نگهداری بسته به مراحل رسیدن گوجه فرنگی از حالت نارس، سبز رسیده تا قرمز کاملا رسیده متفاوت می باشد، برای نگهداری گوجه فرنگی نارس و سبز رسیده دما و زمان نگهداری طولانی تر است و هرچه به سمت رسیدن و قرمز شدن آن نزدیک می شویم دمای نگهداری کم تر و مدت زمان نگهداری نیز کمتر می شود.درجه حرارت برای نوع نارس 1 تا 13 درجه سانتی گراد  و مدت زمان نگهداری 3 تا 5 هفته، در مورد گوجه فرنگی سبز رسیده 13 تا 14 درجه و 3 تا 4 هفته و برای گوجه فرنگی قرمز رسیده دمای 7 تا 10درجه سانتی گراد و تا  کمتر از یک هفته می باشد و رطوبت نسبی مناسب برای انواع گوجه فرنگی 80 تا 85 درصد می باشد.

 

درجه حرارت لازم برای مراحل مختلف رسیدن در گوجه فرنگی

انتخاب گوجه فرنگی با کیفیت برای نگهداری در سردخانه

از آنجایی که گوجه‌ فرنگی گاز اتیلن تولید می‌کند که تولید این گاز منجر به رسیدن آن می‌شود، باید در انتخاب محل برداشت تا سردخانه گوجه‌ فرنگی، به منظور انتخاب رنگ مناسب آن توجه کنید. به‌عنوان نمونه، گوجه‌فرنگی‌های صورتی و قرمز روشن، در 2 تا 3 روز به رنگ قرمز تیره درآمده و می‌رسند. بنابراین، اگر این مدت در حمل و نقل صرف شود، شرایط سردخانه مقصد باید با گوجه‌های قرمز رسیده متناسب باشد. علاوه بر فاصله محل برداشت تا سردخانه، گوجه‌فرنگی‌هایی که انتخاب می‌کنید باید سفت باشند و در صورت فشردن با انگشت، تغییر شکلی در آنها ایجاد نشود. همچنین، هنگام کشیدن انگشت روی سطح گوجه، نباید چروکیدگی ایجاد شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...