نگهداری آلبالو و گیلاس در سردخانه مواد غذایی

امروزه نگهداری محصولات گوناگون در سردخانه امری ضروری محسوب می شود. چرا که امکان مصرف آن ها در طول سال، تنها از این راه ممکن می باشد. آلبالو و گیلاس جزو دسته میوه هایی می باشند که علاوه بر مصرف به شکل میوه، در بعضی از مواد غذایی و به صورت مربا نیز مورد مصرف قرار می گیرند. بنابراین از این جهت مصارف بسیار گسترده ای دارند. علاوه براین آشنایی با نحوه نگهداری آلبالو و گیلاس در سردخانه امری ضروری است و در صورت رعایت نکردن چنین نکاتی ممکن است با چالش های بسیاری مواجه می شوید.در تحت شرایط مناسب می توان آلبالو و گیلاس را برای مدت 3 هفته  نگهداری نمود، البته بعد از مدت نگهداری، میوه مزه و عطر و طعم خود را از دست داده، ظاهر آن تغییر می کند. در ادامه ی این پست به نکات مهم نگهداری این میوه ها در سردخانه بالای صفری می پردازیم. 

نگهداری گیلاس در سردخانه

سردخانه نگهداری گیلاس

اما گیلاس میوه ای گوشتی و هسته دار است. این میوه که حدود ۸۰ درصد آن را آب تشکیل می دهد، دارای مقداری ناچیز کربوهیدرات و پروتئین است. از این جهت ارزش غذایی بالایی داشته و مصرف آن به همه افراد توصیه می گردد. ترکیه، آمریکا، ایران، ایتالیا و اسپانیا از عمده تولیدکنندگان میوه گیلاس در جهان هستند. این میوه در کشورمان ایران در شهرهای مشهد، همدان، اصفهان، ارومیه، لواسانات و… کشت می شود و انواع گوناگونی نیز دارد. دمای ایده آل برای نگهداری گیلاس شیرین در سردخانه بین ۰ تا ۱ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی مناسب برای آن حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد است. در این شرایط می توانید به مدت ۲ هفته بدون هیچ آسیبی این میوه را در سردخانه ذخیره نمایید.

 دمای مورد نیاز جهت نگهداری گیلاس در سردخانه

 گیلاس از میوه‏ هایی است که نگهداری آن زیاد نمیباشد و برای اینکه بتوان آنرا بصورت میوه تازه عرضه کرد حرارت محل نگاهداری باید بین صفر و بعلاوه یک درجه سانتیگراد حفظ شود. بهنگام نگاهداری در سرد خانه گیلاس نوسانات شدید درجه حرارت را تحمل نمی‏کند ولی یک تا دو درجه نوسان قابل قبول است بشرط اینکه نوسان بطرف زیر صفر نباشد زیرا گیلاس با در نظر گرفتن میزان آب و قند در دو یا سه درجه زیر صفر منجمد میگردد و به آن آسیب غیرقابل جبران وارد می‏شود .درجه حرارت مورد توصیه برای نگاهداری گیلاس نوع پیوندی و نوع مشهدی تفاوت چندانی ندارد جز آنکه درصد آب محتوی گیلاس مشهدی بیش از نوع پیوندی باشد که در اینصورت منجمد میگردد .با رعایت شرایط صحیح و با انبارنمودن محصول از هر جهت سالم و یکنواخت و از یک رقم جعبه ‏های آستردار گیلاس بر حسب میزان رسیدگی بین یک تا چهار هفته قابل نگهداری میباشد .گیلاس پیوندی و مشهدی از میوه هائی هستند که بصورت منجمد نیز در صنایع غذایی مصرف میشوند .اما انجماد آنها باید موقعی صورت گیرد که قبلا شسته دم و هسته آن جدا شده باشد برای حفظ رنگ گیلاس باید از شکر در موقع بسته بندی استفاده شود زیرا گیلاس بدون پوشش شکر دارای رنگ کدر خواهد شد . انجماد گیلاس باید با وسائل انجماد سریع انجام شود .

نگهداری آلبالو در سردخانه

سردخانه نگهداری آلبالو

آلبالو میوه ای قرمز و نسبتا ترش مزه دارد و بومی ناحیه جنوب غربی آسیا و اروپا است. اغلب میوه آلبالو و گیلاس را در یک دسته قرار می دهند. با این تفاوت که میوه گیلاس که امروزه ما می شناسیم خودرو است و آلبالو اصلاح نژاد شده است. همانطور که می دانید آلبالو منبع غنی کلسیم، فسفر و آهن محسوب می شود. به همین دلیل مصرف آن به افرادی که کم خونی یا کمبود آهن دارند، شدیداً توصیه می شود. کشور ایران در کنار روسیه، اکراین، ترکیه و لهستان، سهم زیادی در کشت آلبالو دارد. بهتر است این میوه به صورت تازه مصرف شود. اما برای زمانی که از باغ ها جمع آوری می شود تا به دست مصرف کنندگان برسد، لازم است در شرایط بهینه‌ای ذخیره و نگهداری شود. دمای ایده آل برای نگهداری آلبالو در سردخانه بین ۰ تا ۱ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی مناسب برای آن حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد است. در این شرایط می توانید به مدت یک هفته بدون هیچ آسیبی این میوه را در سردخانه نگهداری نمایید. به خاطر داشته باشید که گیلاس خشک شده را برای مدت زمان بیشتری می توان نگهداری نمود.

درجه حرارت و رطوبت نسبی

درجه برودت مناسب برای نگهداری آلبالو و گیلاس 1- تا صفر درجه سانتی گراد می باشد. گیلاس را می توان در برودت های پایین تر برای مدت بیشتری نگهداری نمود ولی در عوض به مقدار زیادی از کیفیت و طعم آن کاسته خواهد شد. ولی آلبالو در 1- درجه سانتی گراد نیز کیفیت و مزه اش از دست نمی رود.در صورتیکه آلبالو و گیلاس را بلافاصله بعد از برداشت و قبل از برداشت و قبل از قراردادن در سردخانه با آب خنک سرد نمایند مفید خواهد بود، بهتر است میوه را صبح زود جمع آوری نمود به هر حال برای نگهداری گیلاس چه کوتاه مدت و چه طولانی مدت باید باید در مدتی کمتر از 24 ساعت درجه حرارت آن پایین آورده شود و معادل درجه حرارت سردخانه باشد. این عمل را می توان در اتاق پیش سرد کردن سردخانه انجام داد. بهترین رطوبت نسبی 90 تا 95 درصد است. در صورت وجود کلیه شرایط مساعد اگر برای نگهداری گیلاس از جعبه های آستر دار پلی اتیلن که کاملا در برابر نفوذ هوا مقاوم است استفاده شود، امکان نگهداری آن یک هفته افزایش می یابد. مدت نگهداری بین یک تا 4 هفته می باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...