نگهداری گل‌های شاخه بریده در سردخانه مواد غذایی

سالن‌های سرد مخصوص نگهداری گل‌ها به گونه ای خاص طراحی شده‌اند تا با تنظیم دما و رطوبت در سطح مناسب باعث حفظ تازگی و زیبایی محصولات در طول زمان نگهداری شوند. کنترل صحیح جریان هوا به منظور حفظ گلبرگ‌های گل‌ها شاخه بریده در شرایط ایده‌ال در طول مدت نگهداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نگهداری گل در سردخانه

موارد مهم در ذخیره سازی گل‌های شاخه بریده در محیط سرخانه

1) ظرفیت کافی برای نصب تجهیزات خنک کننده برای فراهم کردن سریع دمای ایده‌ال نگهداری گل‌ها.
2) سطح رطوبت مناسب در حدی که علاوه بر جلوگیری از رشد قارچ‌های بیماری‌زا، باعث دهیدراته شدن گل‌ها نشود. 
3) توزیع هوا در اطراف هر گل به معنای واقعی کلمه باید مناسب باشد. بنابراین نباید در هزینه‌های تجهیزات خنک کننده، اندازه و تعداد آن‌ها صرفه جویی کرد.

شرایط سالن های سردخانه برای ذخیره سازی گل‌های شاخه بریده

کنترل دما یکی از عوامل اصلی حفط  کیفیت گل‌ها در مدت زمان ذخیره‌سازی است. بیشتر گل‌ها در دمای 0-2 درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند تا از خطر یخ زدگی جلوگیری شود و رطوبت نسبی بالا حدود 90-95٪ برای گل‌ها در سالن‌های سردخانه توصیه می‌شود.گل‌های شاخه بریده در صورتی که در بسته‌بندی های خشک، بدون آب، در ظروفی که مانع اتلاف رطوبت می‌شوند و در دمای 0-2 درجه سانتیگراد نگهداری شوند ماندگاری بهتر و طولانی‌تری خواهند داشت. لازم به ذکر است دمای کمتر از 0 درجه سانتیگراد آسیب‌های یخزدگی را به دنبال خواهد داشت.استفاده از آب با دمای 38-43 درجه سانتیگراد و نگهداری در دمای 4.4 درجه سانتیگراد باعث هیدراته شدن مجدد گل‌ها می شود و  میزان PH 3.5 بهترین حالت برای هیدراته شدن در یک دوره 14-18 ساعته می‌باشد.

سرد کردن گل های شاخه بریده پس از برداشت

سرد کردن سریع گل‌های شاخه بریده پس از برداشت بسیار مهم است. علاوه بر آن، به محض قطع ساقه، تأمین آب و تغذیه متوقف شده و پوسیدگی آغاز می‌شود. برای افزایش حداکثری ماندگاری گل‌ها، لازم است متابولیسم گل در اسرع وقت کاهش یابد. این امر با استفاده از خنک‌کننده‌های خلاء امکان‌پذیر است. خنک سازی در خلاء ظرف 15 دقیقه گرمای مزرعه را از گل خارج می کند.بعد از انجام این مرحله، می بایستی گل‌ها را خنک نگه دارید و از این رو بهتر است که آنها را در یک سالن سرد بصورت تفکیک شده و بسته‌ بندی شده نگهداری کرد. گلها تا لحظه انتقال از سردخانه در این سالن‌های سرد نگهداری می‌شوند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...