مشخصات ساختمان سردخانه و انبار نگهداری کالا

در طراحی ساختمان سردخانه باید نکته‌های زیر را مورد توجه قرار داد 
1-سقف: شیب سقف انبار نباید خیلی زیاد باشد به طوری که اختلاف ارتفاع زیادی را در کنار و وسط انبار ایجاد کند. همچنین استفاده از سقف‌ های خرپایی برای انبار مناسب نیست زیرا قسمتی از فضا به این طریق از بین می‌رود.سقف سردخانه بهتر است شیب‌دار باشد تا هنگام بالا رفتن دما، آب حاصل از ذوب یخ روی محصولات چکه نکند. به علاوه سقف شیب‌دار امکان کابل‌ کشی، کانال‌ کشی و سایر تاسیسات داخلی را آسان‌تر می‌کند.

مشخصات ساختمان انبار و سردخانه

2-کف: باید به صورتی باشد که بتواند 2000 کیلوگرم در هر مترمربع را تحمل کند. بهتر است کف با بتن مسلح یا قطعات پیش‌ساخته بتن مسلح، آجر سفالی یا بتن توخالی ساخته شود. روی این قطعات با یک لایه قیرگونی یا ورق پلی‌اتیلن پوشانیده و با یک لایه ده سانتیمتری بتن مسیر کف‌سازی می‌شود. برای آسان‌تر شدن نظافت باید محل اتصال کف با دیوار منحنی باشد. برای جلوگیری از خوردگی کف بر اثر شوینده‌ها، اسیدها و... باید از لعاب سیلیسی یا انواع کاشی‌ها و کف‌پوش‌های مقاوم استفاده شود.

3-دیوار: حداقل ضخامت مناسب برای دیوار آجری 25 سانتیمتر و برای دیوار سنگی 40 سانتیمتر است. دیوار سردخانه از قسمت بیرون سردخانه به سمت داخل آن از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

1) لایه‌ی سیمانی
2) عایق رطوبتی
3) عایق گرمایی
4) روکش سطح داخلی

4-سکو: استفاده از سکو های تخلیه و بارگیری برای انجام هر چه بهتر عملیات تخلیه و بارگیری می‌باشد.

5-درها و پنجره‌ها: هر انبار و سردخانه دارای یک یا دو درب ورودی با ابعاد 2.5 در 2.5 متر می‌باشد. بهتر است برای ورود و خروج تجهیزات درب‌های کشویی در نظر گرفته شود. برای جلوگیری ازافت دمای انبار و سردخانه می‌توان از راهرویی استفاده کرد که در داشته باشد یا از پرده هوا استفاده کرد و در اصلی در داخل آن باز و بسته شود. این راهروها به اندازه‌ای هستند که تجهیزات جابجایی از جمله آسانسور در آن قابلیت گردش داشته باشند.

حداقل سطح نورگیر پنجره‌ها باید یک مترمربع برای مساحت 40 مترمربع کف انبار باشد. درب سردخانه باید با حجم آن، نوع کالایی که نگهداری می‌شود و روش جابجایی متناسب باشد.

6- عایق‌بندی: برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی دیوارها، سقف و کف سردخانه باید عایق‌ بندی شود. امروزه بیشتر از صفحه‌های نفوذ ناپذیر در برابر بخار و عایق گرمایی پیش‌ساخته استفاده می‌شود به این دلیل که به راحتی به هم وصل می‌شوند و در هنگام ساختن اسکلت ساختمان خیلی راحت می‌توان نصبشان کرد. البته این صفحات گران و اشتعال پذیرند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...