7 نکته در ارتباط با آموزش کار با ریچتراک

ریچتراک نوعی لیفتراک برقی است که به منظور جمع آوری و کنار گذاشتن موجودی طراحی شده است. ریچتراک ها در فضاهایی با راهروهای باریک که به شعاع چرخش کوچکی نیاز دارند مانند انبارها به خوبی کار می کند. ریچتراک ها دارای یک مجموعه چرخ در عقب هستند که در زیر صندلی راننده قرار دارند و دو پایه بیرونی که به توزیع بار کمک می‌ کنند. یکی از ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد ریچتراک ها این است که راننده هنگام کار با ریچتراک به پهلو می‌ نشیند. به دلیل طراحی پایه ها، ریچ تراک ها برای متعادل کردن بار نیازی به وزنه تعادل ندارند.

اگرچه آموزش خاصی برای اپراتورهای ریچتراک مورد نیاز است، در برخی از عملیات ، خطرات و چالش های خاص ریچتراک های حمل و نقل ممکن است به اشتباه درک شده و نادیده گرفته شوند. اغلب اپراتورها و سرپرستان تصور می کنند که یکسان یا مشابه هستند. در ادامه این پست هفت نکته ضروری برای آموزش ریچتراک ها برای کارفرمایان آورده شده است.

انواع ریچتراک

ریچتراک ها در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند، بنابراین مهارت ها و آموزش های متفاوتی برای عملکرد ایمن و کارآمد مورد نیاز است. بسیاری از کارفرمایان به اشتباه فکر می‌کنند که اپراتورهایی که برای کار با یک نوع ریچتراک های آموزش دیده‌اند، به‌طور خودکار واجد شرایط استفاده از همه آن‌ها هستند. با این حال، اپراتورها باید آموزش را برای به دست آوردن شایستگی و صلاحیت برای کار با دسته‌های ریچتراک های مختلف، مانند دسته‌های ریچتراک نشسته یا ایستاده، یا دسته‌های ریچتراک با ارتفاع بالابر بیشتر، تکمیل کنند.

2- بکارگیری ریچتراک در ارتفاع

سیستم‌های قفسه‌بندی در عملیات‌های ریچتراک با سیستم‌هایی که اپراتورهای لیفتراک تعادلی با آن مواجه می‌شوند متفاوت است. با افزایش ارتفاع قفسه‌بندی، خطر افزایش می‌یابد، بنابراین اپراتورها باید آموزش‌هایی را دریافت کنند که آنها را برای کار ایمن در ارتفاع، با دقت، کارایی و درک خطرات خاص ناشی از سیستم‌های قفسه‌بندی درایو رامجهز کنند.

3- کار کردن با ریچتراک در شیب

اگرچه معمول نیست و باید تا حد امکان از آن اجتناب شود، شیب‌ها می‌تواند بزرگترین خطر را برای عملیات ریچتراک ها داشته باشد. اپراتورها باید بر این اساس در مورد روش‌های ایمن مذاکره در شیب، با در نظر گرفتن سیستم‌های محرک و ترمز مخصوص ریچتراک ها آموزش ببینند.اپراتورهایی که به درستی آموزش دیده اند باید بتوانند خطرات مربوط به شیب را تشخیص دهند و شایستگی خود را در مواجه شدن شیب با ریچتراک باردار و بدون بار نشان دهند.

4-فناوری کمکی ریچتراک

 فناوری های کمکی مانند دوربین ها و صفحه نمایش های LCD به طور فزاینده ای رایج هستند. اگرچه این می تواند برای افزایش ایمنی و کارایی مفید باشد، اما هرگز نباید جای آموزش صحیح ریچتراک را بگیرد. دستگاه هایی که برای کمک به انباشتن و جداسازی انباشته طراحی شده اند باید فقط برای کمک استفاده شوند و به آنها اعتماد نکنید. اگر فناوری به دلایلی از کار بیفتد، اپراتور باید صلاحیت کارکرد ایمن بدون آن را داشته باشد.

5- پایداری و مرکز ثقل ریچتراک

پایداری و مرکز ثقل ریچتراک با لیفتراک های تعادلی متفاوت است زیرا آنها طوری طراحی شده اند که بیشتر از پایه های تثبیت کننده خود به سمت قفسه بندی حرکت کنند. برای جلوگیری از واژگونی بالقوه کشنده لیفتراک، اپراتورها باید آموزش ببینند که مرکز ثقل ریچتراک، ظرفیت بار، و اثراتی که وزن بار روی ریچتراک در ارتفاع یا با فاصله زیاد می گذارد را درک کنند.

6- فرمان و موقعیت عملیاتی ریچتراک

برخلاف لیفتراک تعادلی، بار روی یک ریچتراک در سمت راست اپراتور قرار می گیرد. مشاهده همه جانبه مهم است و باید به اپراتورهای ریچتراک ها  آموزش داده شود که در جهت حرکت نگاه کنند و از نقاط کور اضافی آگاه باشند. اینها می تواند ناشی از بار، موقعیت های عملیاتی و محافظ بالای سر باشد. هنگام حرکت با چنگال‌های جلو، دکل یک نقطه کور اضافی ایجاد می‌کند.

ریچتراک

 7- انواع مکانیسم های ریچتراک

در هر حرکت و عملیاتی باید مکانیسم دستی- اعم از دکل متحرک، پانتوگراف یا تلسکوپی در نظر گرفته شود. اپراتورها باید بدانند که چگونه همه این مکانیسم ها به طور متفاوت عمل می کنند. بعلاوه، انواع مختلف مکانیزم دسترسی با انواع مختلف عملیات مطابقت دارد. این امر باعث می شود که آموزش شغلی خاص و آموزش آشنایی پس از تکمیل آموزش های اولیه بسیار مهم باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...