عملکرد و نگهداری کمپرسور های اسکرو

کمپرسور اسکرو یکی از اجزای سیستم تبرید است. این کمپرسور دارای دو روتور نر و ماده است که با یکدیگر می‌چرخند. معمولاً روتور نر به موتور متصل است، مانند روتور محرک عمل می‌کند، در حالی که روتور ماده چرخانده می‌شود. با چرخش دو روتور، حجم در شیارهای آنها کاهش می‌یابد و در نتیجه مبرد را فشرده می‌کند. ما می‌توانیم روند عملیات را در مراحل زیر مشاهده کنیم:

- مرحله اول: درگاه ورودی کمپرسور مبرد را می‌گیرد.

- مرحله دوم: با رفتن خط آب بند در جهت ورود گاز فضای بین دندانه‌ها کاهش می‌یابد و فشرده سازی صورت می‌گیرد.

- مرحله سوم: فشرده سازی تا جایی ادامه می‌یابد که هر دو روتور در درگاه تخلیه قرار بگیرند. فشار در این مرحله زیاد است.

- مرحله چهارم: با وجود خط آب بند در مرحله تخلیه، فضای بین دندانه‌ها مبرد را تخلیه می‌کند.

کمپرسور اسکرو

انواع کمپرسورهای اسکرو و دلیل انتخاب آنها

جستجوی یک کمپرسور مناسب دلهره‌آور است زیرا نمی‌توان اصول کار کمپرسور پیچ را از یکدیگر متمایز کرد. جالب اینجاست که کمپرسورهای اسکرو از نوع تک پیچ  یا دو پیچ هستند.

کمپرسور تک پیچ: کمپرسور تک پیچ از دو روتور دروازه‌ای و یک روتور اصلی تشکیل شده است. روتور اصلی که همان روتور محرک است، با روتورهای دروازه‌ای گیر انداخته می‌شود تا فرایند فشرده سازی انجام شود.

کمپرسور دو پیچ: برخلاف کمپرسور تک پیچ دارای روتور شیاردار مارپیچی است. به عنوان دو دندانه درگیر، مایع در جهت محوری جریان می‌یابد. این کمپرسور در کاربردهای تجاری و صنعتی بسیار رایج است.

کمپرسور اسکرو به دو نوع کمپرسور خشک و کمپرسور روغنی نیز تقسیم می‌گردد. در کمپرسور خشک از هیچ روغنی استفاده نمی‌شود و از آن بیش‌تر در صنایع غذایی و دارویی استفاده می‌شود. به خاطر نداشتن روغن این کمپرسور هیچ آلودگی با خود به همراه ندارد. اما فقط تا فشار 3 بار را می‌تواند تحمل کند.

در کمپرسور روغنی روغن پیوسته در تمام بخش‌ها جاری می‌شود. به همین خاطر اصطکاک در آن به حداقل می‌رسد و تا فشارهای خیلی بالا را می‌تواند تحمل کند.

قطعات کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو یک ماشین جابجایی مثبت است که همراه با دو روتور لوبی مارپیچ که مش همان طور که در شکل نشان داده شده دو روتور در یک پوشش قرار گرفته اند. می‌توانیم قطعات را به صورت زیر دسته بندی کنیم:

1- روتور: دو روتور وجود دارد، نر و ماده. به طور معمول، روتور ماده از روتور نر بزرگتر است. همچنین رو تور نر توسط محرک اصلی حرکت می‌کند و در نتیجه روتور ماده را می‌چرخاند.

2- شیر مکش: این بخشی از کمپرسور است که کنترل گاز در آن انجام می‌شود. می‌توان آن را به صورت پنوماتیک یا الکتریکی کنترل کرد.

3- موتور الکتریکی: کمپرسور بسته به نوع طراحی، قدرت خود را از موتور الکتریکی یا هر حرکت دهنده اصلی دیگر تأمین می‌کند. همچنین می‌توانید انتظار داشته باشید که سیستم‌های انتقال قدرت مختلفی  را با تولید کنندگان و مدل‌های مختلف پیدا کنید.

4- بخش روغن:  این شامل مخزن روغن، فیلتر روغن و جداکننده روغن است. همان‌طور که می‌توانید از دسته بندی‌ها انتظار داشته باشید، کمپرسورهای اسکرو بسیاری از قطعات دقیق هستند. این شامل کوپلینگ، چرخ دنده، پیستون، محفظه و تسمه است. دیگر قسمت‌ها دیگر کمپرسور اسکرو عبارتند از: پورت تخلیه، جدا کننده روغن و سوپاپ‌های کشویی.

کمپرسور اسکرو

مزایای کمپرسور اسکرو

بسیاری از صنایع به دلیل سهولت در نگهداری، صرفه اقتصادی و سادگی از کمپرسور اسکرو استفاده می‌کنند. کمپرسور به خاطر خروجی ویژه بالا نسبت به اندازه کوچک دستگاه مورد ستایش قرار می‌گیرد. قطعات کمتر به معنای لرزش کمتر است و این دلیل دیگری برای استفاده از این کمپرسور است. اتلاف مبرد برای این محصول تقریباً وجود ندارد.

تعمیر و نگهداری کمپرسور اسکرو

وقتی صحبت از نگهداری کمپرسور اسکرو می‌شود، بدیهی است که تمرکز بر روی قطعات است. کمپرسور اسکرو فقط دارای 4 قطعه اصلی است: روغن، شیر مکش، فیلتر مکش هوا و موتور الکتریکی. این از نظر تعمیر و نگهداری یک امتیاز است، زیرا نیازهای کمی است. لرزش نیز می‌تواند یک مشکل باشد. اما این مشکل برای کمپرسور اسکرو حداقل است بنابراین از این هزینه جلوگیری می‌شود. حتی با وجود این ارتعاشات محدود، اطمینان از محکم بودن همه اتصال دهنده‌ها ضروری است. پیچ و مهره‌ها را به طور منظم بررسی کنید و در صورت شل بودن آنها را محکم کنید. قطعات متحرک داخلی نیاز به توجه دارد. به یاد داشته باشید که روغن کمپرسور عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهد، روان سازی، تمیز کردن و خنک کردن.  تغییر برنامه ریزی شده روغن مهم است زیرا بدون آن می‌توان به تجهیزات آسیب رساند. عنصر پیچ کمپرسور طوری طراحی شده است که حدود 40000 ساعت دوام دارد. با این حال، در صورت عدم رسیدگی به مسائل زیر، لرزش، گرم شدن بیش از حد، چگالش و روانکاری ضعیف، رسیدن به این طول عمر تضمینی نیست. برای جلوگیری از خرابی زودرس تجهیزات، نویز تحمل و نشت روغن را بررسی کنید. به طور کلی در اینجا چند فعالیت مهم نگهداری تجهیزات وجود دارد:

- بررسی نشتی آب و هوا

- بررسی هفتگی برای وضعیت روغن

- بازرسی و تمیز کردن هفتگی فیلتر ها

- برداشتن گرد و غبار از واحد خارجی

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...