راهنمای انبارداری در سردخانه

ما همیشه برای نگهداری دارو به سردخانه نیاز داشته‌ایم، اما این واقعیت در طول ساخت واکسن کووید-19 به سرفصل‌های خبرها تبدیل شد.همواره نگرانی هایی در مورد نحوه حمل و نقل و سپس نگهداری آن وجود داشت، زیرا باید در دمای -70 درجه سانتیگراد نگهداری شود.بیشتر نگرانی ها معطوف به این بود که داروخانه ها، جراحی ها و مراکز واکسیناسیون چگونه با نگهداری حجم زیادی از واکسن در دمای مورد نیاز مقابله می کنند. این یک روند بی سابقه برای زمان های بی سابقه بود.خوشبختانه، سردخانه شبانه روزی را می توان در دمای عملیاتی کمی بالاتر برای مواد غذایی و دارویی سرد و منجمد نگه داشت. با این حال، این هنوز چالش های روزانه را در فرآیند انبار و زنجیره تامین آنها ایجاد می کند.

چرا به سردخانه نیاز داریم؟

انبار سرد ذخیره سازی سرد پدیده جدیدی نیست. ما مدت‌ها قبل از اختراع یخچال‌ها و فریزرها، مواد غذایی را در دمای سرد نگهداری می‌کردیم، و درک می‌کردیم که با سرد نگه داشتن محصولات، ماندگاری بیشتری داشته و کیفیت (و ایمنی آن) حفظ می‌شود.ذخیره سازی سرد در مقیاس صنعتی فرآیندی پیچیده و با تکنولوژی بالا است که اغلب با سطوح بالایی از اتوماسیون همراه است. باید اینگونه باشد. در سال 2018، ارزش بازار جهانی مواد غذایی منجمد 260.8 میلیارد دلار آمریکا بود. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2026 با 40 درصد رشد به ارزش پیش‌بینی شده 366.3 میلیارد دلار برسد و این فقط غذای منجمد است. به آن مواد غذایی سرد شده، محصولات دارویی و سایر کالاهایی که نیاز به نگهداری سرد یا سرد دارند اضافه کنید، ایده ای از مقیاس بزرگ زنجیره تامین سرد منجمد خواهید داشت، که در آن ذخیره سازی بخش اساسی را تشکیل می دهد.

انبار سردخانه

دو عنصر اصلی برای یک انبار سرد وجود دارد: خود انبار و تجهیزات داخل آن، مانند قفسه بندی. گزینه سومی وجود دارد که هر دو را ترکیب می کند - ساختمان های دارای قفسه، که در آن قفسه ها بخشی از ساختار یکپارچه انبار هستند. همه باید نقش خود را در نگه داشتن مرکز در دمای ثابت ایفا کنند.

انبار سرد انبار سردخانه به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود که توسط دما تعیین می شود:

  • سردخانه بالای صفر، با دمای کنترل شده در 0 تا 10 درجه سانتیگراد.
  • سردخانه زیر صفر ، با دمای کنترل شده 30- تا 0 درجه سانتیگراد.

 

هر کدام هدف متفاوتی دارند. هدف یک انبار سردخانه بالای صفر  نگهداری محصول (معمولاً مواد غذایی) در دمای مطلوب، جلوگیری از فساد آن و افزایش عمر آن است.در مقابل، یک انبار سردخانه زیر صفر باید محصول را در دمای ثابت نگه دارد تا اطمینان حاصل شود که خطر آسیب یا تغییر در یکپارچگی آن وجود ندارد.انتخاب بین سردخانه بالای صفر یا زیر صفر  بر اساس نوع محصولاتی که قرار است نگهداری شوند خواهد بود.با تعهد دولت‌ها به صفر کردن کربن خالص تا سال 2050 در همه بخش‌ها، این امر چالش خاصی را برای انبارهای سردخانه‌ای که امروزه ساخته می‌شوند، ایجاد می‌کند.

چالش ها و راه حل های ذخیره سازی سرد

نگهداری کالا در انبار سردخانه چالش هایی را به همراه دارد که باید به آنها توجه شود، از جمله:

  • هنگام در نظر گرفتن هزینه انرژی مورد نیاز برای حفظ سرما، ذخیره سازی سرد گزینه گران تری نسبت به ذخیره سازی در دمای محیط است.
  • کارمندان در دماهای زیر صفر چگونه کار خواهند کرد؟
  • چگونه دما می تواند ثابت باشد، نه فقط در حین ذخیره سازی، بلکه در نقطه ای که کالا دریافت یا ارسال می شود.

 

بسیاری از این چالش ها را می توان با انتخاب دقیق تجهیزات - مانند قفسه و نوار نقاله - که استفاده از فضا را بهینه می کند و خدمات کارآمد را تضمین می کند، برطرف کرد. اتوماسیون و نیمه اتوماسیون نیز هزینه های سربار را از نظر هزینه های نیروی کار کاهش می دهد.

قفسه بندی پالت سیار

راه حل های محبوب ذخیره سازی مواد غذایی در سردخانه شامل قفسه بندی پالت سیار است که با داشتن تنها یک راهرو عملیاتی، فضای کف را به حداکثر می رساند. این می تواند 40٪ فضای کف را از قفسه بندی پالت معمولی صرفه جویی کند و ظرفیت ذخیره سازی کلی را تا 80٪ افزایش دهد.

قفسه بندی درایو

گزینه دیگر قفسه‌بندی درایو است که امکان ذخیره‌سازی مقادیر زیادی را فراهم می‌کند و باز هم تا 90 درصد از فضا استفاده موثرتری می‌کند. برای نگهداری کالاهای سرد و سرد ایده آل است.تمرکز زیاد بر پایداری به این معنی است که سرمایه‌گذاری در توسعه وسایل نقلیه AGV در محیط‌های سردخانه افزایش می‌یابد تا انبارها تا حد امکان کارآمد شوند. اتخاذ یک سیستم شاتل پالت نیروی انسانی و نیاز به لیفتراک ها را کاهش می دهد و برای انبارداری با سطوح SKU پایین مناسب است و به یک سیستم ذخیره سازی کارآمد و در عین حال فشرده نیاز دارد.برای انبارهای سردخانه با گردش محصول بالا، راه حل های جریان پالت امکان دسترسی سریع را فراهم می کند و تا 60٪ فضای جریان کمتری را استفاده می کند.

انبار سردخانه عوامل دیگر برای موفقیت در ذخیره سازی سرد

ملاحظات زیادی فراتر از خود انبار و تجهیزات مورد نیاز وجود دارد.به عنوان مثال، ورودی و خروجی هایی که کالاها دریافت و ارسال می شوند باید تا دمای مناسب خنک شوند. داشتن یک سیستم قفل هوای ایمن، با دو در که هرگز به طور همزمان باز نمی شود، رایج است، که به جلوگیری از خروج سرما یا تراکم یا تجمع یخ کمک می کند.تهویه خوب برای حفظ دمای ثابت در سراسر آن ضروری است و دوباره به جلوگیری از یخ یا تراکم کمک می کند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...