مبردهای رایج مورد استفاده در چیلرها

تمام سیستم های چیلر معمولی دارای واحدهای تبرید هستند که دمای مایع خنک کننده آنها را تغییر می دهد. این واحدها حاوی مواد شیمیایی در گردش با حالت‌های قابل تغییر هستند که اثرات تبادل حرارتی را که بر روی یک فرآیند صنعتی خاص اعمال می‌کنند تسهیل می‌کند. مبردهای مورد استفاده در این سیستم های چیلر به دلیل اثرات نامطلوب انواع مبرد قدیمی بر لایه ازن، به تدریج با جایگزین های جدیدتر و سازگار با محیط زیست جایگزین می شوند.

مبرد

خواص مبرد

مبردهای موجود در حال حاضر در مقایسه با یکدیگر دارای مزایا و معایب متعددی هستند. توجه به این نکته ضروری است که هیچ مبردی که در چیلرها استفاده می شود، تمام معیارهای مخلوط انجماد شیمیایی کامل را برآورده نمی کند.

از نظر تئوری، نوع ایده آل مبرد چیلر دارای تمام ویژگی های زیر است. توجه داشته باشید که بسیاری از این معیارها به برنامه منحصر به فرد شما بستگی دارد.

  • خواص ترمودینامیکی مناسب

یک مبرد ایده آل باید دارای ویژگی های حرارتی زیر باشد:

  • نقطه جوش درست زیر دمای مایع خنک کننده مورد نظر
  • گرمای تبخیر بالا
  • چگالی متوسط ​​به شکل مایع
  • چگالی بالا در حالت گازی
  • دمای بحرانی بالا
  • غیر خورنده

مبردهایی که باعث خوردگی اجزای مکانیکی سیستم های تبرید که از طریق آنها به گردش در می آیند بسیار مطلوب هستند زیرا هزینه تعمیر و نگهداری چیلرهای صنعتی را کاهش می دهند .

  • رتبه ایمنی بالا

بهترین مبرد باید غیر سمی و غیر قابل اشتعال باشد. علاوه بر این، باید حداقل اثرات نامطلوب بر لایه ازن داشته باشد و بر بار تغییرات آب و هوایی اضافه نکند.

چیلر

چه نوع مبردی در چیلرها استفاده می شود

بنابراین، بیشتر از چه نوع مبرد در چیلرها استفاده می شود؟ تصمیم گیری در مورد نوع مبرد مورد استفاده در یک واحد چیلر، به ترجیحات صنعتی، ملاحظات هزینه و نیاز به رعایت مقررات صنعتی، بهداشت شغلی و محیطی از جمله پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) بستگی دارد.

در زیر 11 مورد از رایج ترین مبردهای مورد استفاده در تاسیسات چیلر ذکر شده است.

1. آب

استفاده از آب به عنوان مبرد یک راه حل کم هزینه است که کاملا غیر سمی، به راحتی در دسترس و سازگار با محیط زیست است. با این حال، انتخاب مبرد مبتنی بر آب معایب قابل توجهی دارد از جمله:

دمای محیط به راحتی بر کارایی فرآیند خنک سازی تأثیر می گذارد

آب باعث خوردگی، آسیب به اجزای مبرد و افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری سریعتر از برخی جایگزین ها می شود

2.  R134A HFC

این یک مبرد هیدروفلوئوروکربن (HFC) و هالوآلکان است که معمولاً با نام نورفلوران یا فریون 134A شناخته می شود. به عنوان یک مبرد، دارای ویژگی های حرارتی کاملاً پایدار، سمیت کم و غیر خورنده و غیر قابل احتراق است. به طور گسترده در واحدهای تهویه مطبوع خودرو و همچنین واحدهای چیلر صنعتی استفاده می شود.

علاوه بر این، R134A HFCدارای حداقل پتانسیل تخریب لایه ازن با GWP  نزدیک به صفر است. با وجود اینکه نسبتاً ایمن و سازگار با محیط زیست در نظر گرفته می شود، برنامه هایی برای حذف تدریجی استفاده در ایالات متحده در حال انجام است.

3. (R744) CO2

استفاده از CO2 به عنوان مبرد مفید است زیرا غیر قابل اشتعال و سمی نیست. معایب این واقعیت است که یک سیستم بزرگ برای کنترل گاز مورد نیاز است و نشت یک خطر امنیتی قابل توجه است. همچنین هزینه های نصب و نگهداری مبرد R744 C02 می تواند بالا باشد.

مبرد

4. آمونیاک (R717)

آمونیاک (R717) نوعی مبرد است که متعلق به کلاس مواد شیمیایی بدون هالوژن است. این مبرد محبوب ترین مبرد مورد استفاده در تاسیسات چیلر است. دارای بالاترین درجه جذب گرما است که آن را برای استفاده در واحدهای چیلر کوچکتر و قابل حمل ایده آل می کند که نیاز به نیروگاه های خنک کننده بزرگ را خنثی می کند.

از دیگر مزایای استفاده از آمونیاک به عنوان مبرد چیلر، خواص حرارتی پایدار آن است. با این حال، باید با احتیاط رفتار کرد زیرا اثر سمی بر انسان دارد.

5. هیدروکلرو فلوئوروکربن ها HCFC-

اینها گروهی از مبردها هستند که از ترکیبات هیدروکلرو فلوئوروکربن تشکیل شده اند. آنها GWP بالایی دارند و بسیار سمی هستند. نمونه هایی از انواع مبرد چیلر در این گروه شامل R2، R123، R124 و R151 می باشد.

6. HCS

هیدروکربن ها مبرد دیگری هستند که در چیلرها برای مقاصد تبرید خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع رایج هیدروکربن های مبرد R600A (ایزوبوتن) و R290 (پروپان) هستند.

این نوع مبرد بسیار قابل اشتعال هستند، بنابراین نصب و راه اندازی تخصصی دقیق مورد نیاز است. پروپان بدون پتانسیل تخریب لایه ازن شناخته شده است، بنابراین برای استفاده در چیلرهای صنعتی سازگار با محیط زیست مناسب است.

7.  R407C

ترکیب هیدروفلوئوروکربن های دی فلورومتان (R32)، پنتا فلوئورو اتان (R125) و 1، 1، 1، 2- تترا فلوئورواتان (R134A) به ترتیب گرما، کاهش اشتعال و کاهش فشار را فراهم می کند. این مبرد به عنوان مناسب ترین جایگزین برای سیستم های مبرد R-22 پیشنهاد شده است که تا سال 2020 از مدار خارج می شود.

مبرد

8.  R404A

اگر یک مبرد با دمای پایین تا متوسط ​​برای فرآیند خنک‌سازی مورد نیاز است، باید R404A را در نظر گرفت. این یک ترکیب هیدروکربنی است که می تواند در محیط های تجاری مختلف مانند سوپرمارکت ها و اتاق های سرد استفاده شود.

9.  R410A

برای تهویه مطبوع عمومی، R410A  یک مخلوط زئوتروپیک از هیدروفلوئوروکربن‌ها است که می‌توان از آن استفاده کرد. این ماده اثرات مضری بر لایه ازن ندارد و با حذف تدریجی مبردهای  R22 محبوبیت بیشتری پیدا می کند.

10.  R448A

این یک ترکیب هیدروفلوئوروکربن غیر قابل اشتعال است که برای جایگزینی R22 و R404A در سیستم های تبرید خانگی و تجاری در نظر گرفته شده است. سمی است و نیاز به نگهداری، نصب و نگهداری دقیق دارد.

11.  R449A

 R449A  یک ترکیب هیدروفلوئوروکربن دیگر است که از نظر ترکیب مشابه R448A است. این به عنوان جایگزین مبرد R404A و  R507A در کاربردهای دمای پایین تا متوسط ​​در نظر گرفته شده است.

مزیت اصلی R449A این است که می توان آن را به راحتی در سیستم های چیلر قدیمی یا در مدل های جدیدتر نصب کرد. یک مزیت دیگر طبیعت دوستدار محیط زیست آن با GWP کم است.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...