روش نگهداری میوه به در سردخانه مواد غذایی

به، طی نگهداری مقاومت خوبی در مقابل آسیب‌های سردخانه‌ای از خود نشان می‌دهد. پیشنهاد می‌گردد دمای نگهداری مغز به 0.5- درجه سانتی‌گراد باشد. دمای نگهداری به، طبق استاندارد 5632 ملی ایران بین 0.5- درجه سانتی‌گراد  تا 0.5 درجه سانتی‌گراد است. رطوبت برای به بین 75 تا 80 درصد برای مدت 6 ماه نگهداری پیشنهاد می‌گردد. که این عدد نیز طیق نظر استاندارد، 5 درصد بالاتر است. نگهداری در رطوبت بالاتر توصیه نمی‌گردد چون پوست روی به، با الیاف مخصوص به خودش پوشیده شده است که اجازه خروج رطوبت را از داخل نمی‌دهد. در صورت تمایل به نگهدارب در رطوبت بالاتر باید دقت شود رطوبت روی پرزهای به، کندانس نشود و ایجاد شبنم نکند.

نگهداری  در رطوبت بین 7.5 تا 80 درصد باعث کاهش قابل توجهی در پوسیدگی قارچی می‌گردد.

 

 

میوه به نرخ تولید اتیلن نسبتاً بالایی دارد ولی حساسیت خود میوه به اتیلن تولیدی در حد زیادی نیست. اگر بخواهیم میوه روانه بازار شود و به مصرف برسد می‌توان دو روز در دمای بالای 15 درجه سانتی‌گراد با مقدار اتیلن 100 PPM فرایند رسیدن را تکمیل کرد.

قهوه‌ای شدن در سرما

تقریباً درصد اندکی از انواع به‌های ایران دچار این عارضه می‌شوند. میوه‌ای که دچار این عارضه شده است، اصولاً بافت نرم‌تری دارد و با فشار انگشتان روی سطح میوه به داخل فرو می‌رود. چندین عامل در ایجاد این عارضه موثر هستند. اگر قسمت خارجی گوشت به، قهوه‌ای شود در اثر نفوذ سرما به داخل میوه بوده و دچار عارضه آسیب سرمایی شده عارضه در صفر است. اکثر انواع به، دچار این عارضه در صفر درجه زیر صفر هم نمی‌شود مگر در گاهی ا اوقات که بستگی به نوع میوه، نوع خاک، تغذیه نامناسب با انواع کود شیمیایی و مقدار موجود املاح معدنی به خصوص کلسیم میوه دارد. بیش‌تر انواع به که به عنوان تالاری، حلوایی ، سیبی و ...شناخته می‌‌شوند و انواعی از آن که از شهرهای بروجرد، شیراز گاهاً سمیرم و لنجان است دچار این عارضه می‌شود. انواع به سالم که در اواخر فصل آذر که در سردخانه نگهداری شده بود در مقایسه با انواع قهوه‌ای شده و نرم شده از کلسیم بالاتر و درصد ازت کمتری برخوردار بود. این خود گواه بر تأثیر منفی تغذیه زیاد با کود NKP بوده است. میوه‌های قهوه‌ای شده تقریباً بزرگ‌تر از میوه‌های سالم بودند ولی از لحاظ چگالی کمتر بود.

به

قهوه‌ای شدن مغز به

سیاه شدن به اصولاً به دلیل عدم خروج گاز دی اکسید کربن است. میوه‌هایی که ابعاد بزرگتری دارند بیش‌تر دچار این عارضه می‌شوند. تهویه مناسب جهت ایجاد فشار منفی برای خروج دی اکسید کربن توصیه می‌شود.

پوسیدگی پنی سیلیوم

این نوع پوسیدگی در اثر هجوم قارچ پنی سیلیوم در باغ توسط هاگ‌های سطح خاک، وزش باد و آسیب‌های شاخه‌ای و صدمه هنگام چیدن از درخت روی میوه اتفاق می‌افتد. راه‌های کنترل آن بهبود شرایط بهداشتی و قارچکشی در باغ و همچنین سرد کردن سریع میوه و کنترل بهینه رطوبت در سردخانه می‌باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...