چک لیست نگهداری پیشگیرانه چیلرهای صنعتی

بسیاری از فرآیندهای صنعتی مقادیر قابل توجهی گرما تولید می کنند که باید در سریع ترین زمان ممکن دفع شود تا از آسیب به تجهیزات حساس و همچنین جلوگیری از نقص در کیفیت محصولات نهایی جلوگیری شود. چیلرهای صنعتی ماشینهای تبادل حرارتی هستند که اثر خنک کنندگی دارند و به خلاص شدن یک فرآیند یا ماشین از گرمای ناخواسته کمک می کنند. یک چیلر صنعتی می تواند خرید قابل توجهی باشد، بنابراین درک نحوه نگهداری آن برای فعال نگه داشتن آن تا زمانی که ممکن است حیاتی است.بسته به نوع چیلری که مد نظر شماست، ویژگی های کلیدی این لیست ممکن است کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال، نکات موجود در چک لیست تعمیر و نگهداری چیلر آب خنک لزوماً در مورد چیلرهای هوا خنک اعمال نمی شود. در ادامه چک لیستی کلی برای تعمیر و نگهداری دستگاه چیلر با مواردی که از چیلرهای هوا خنک و یا چیلرهای آب خنک استفاده می شود، ارائه شده است.

چک لیست تعمیر و نگهداری چیلر صنعتی

هر چقدر هم که این امر اساسی به نظر برسد، داشتن یک رکورد روزانه از شرایط کار، فشار و دما در واحد چیلر، همچنین سطوح سیال و سرعت جریان، می‌تواند به پیش‌بینی سریع احتمال آسیب آتی به دستگاه چیلر کمک کند. نگه داشتن یک برگه گزارش چیلر سودمند است زیرا می توان برنامه نگهداری پیشگیرانه چیلر را قبل از شروع آسیب های واقعی ساختار داد.

  •  بازرسی تمام ورودی ها و خروجی های آب برای نشتی باید به طور معمول انجام شود.
  •  تمام اجزای واحد کمپرسور از جمله بررسی سطوح روغن، نشتی، ارتعاشات، تغییرات دمای کارکرد باید بازرسی شوند.
  • کنتاکت های الکتریکی باید بازرسی و تمیز شوند.
  •  فیلتر خشک کن ها باید بررسی شوند و فیلترهای کثیف، قدیمی یا معیوب به طور کامل تعویض شوند.
     

کار اصلی چیلر صنعتی انتقال حرارت برای اعمال یک اثر خنک کننده متکی است. در مبدل های حرارتی پوسته و لوله و صفحه لحیم کاری شده، انسداد در جریان سیال خنک کننده از طریق لوله های کندانسور به طور قابل توجهی میزان کارآمدی یک چیلر را کاهش می دهد. با گذشت زمان، خوردگی می تواند در داخل لوله چیلر جمع شود و مانع از خارج شدن  گرمای تولید شده شود. بنابراین لازم است که نظافت منظم هر سه ماه یکبار یا حداقل سالیانه لوله های چیلر تمیزشود.

کاهش دمای آب کندانسور

کاهش دمای آب ورودی به کندانسور یک چیلر صنعتی باعث می شود راندمان کاری به میزان قابل توجهی بهبود بیابد، زیرا برای اعمال اثر خنک کنندگی کلی خود باید کمتر کار کند. اگرچه به عنوان روش استاندارد توصیه نمی شود، اما کاهش دمای آب عبوری از واحد کندانسور چیلر ممکن است به عنوان اقدامی برای غلبه بر موقت مشکلات سیم پیچ آن باشد.

بررسی حلقه های آب کندانسور 

اگرچه تمام واحدهایی که چیلرهای شات سرد تولید می‌کنند چیلرهای حلقه بسته هستند، برخی از کندانسورهای چیلر دارای حلقه‌های آب هستند که از منابع خنک‌کننده باز مانند برج‌های خنک‌کننده هوا استفاده می‌کنند. در نتیجه این قرار گرفتن در معرض محیطی، تمایل به آلوده شدن آب به رشد بیولوژیکی، خوردگی و مقیاس وجود دارد که می تواند بر انتقال کلی حرارت و راندمان چیلر تأثیر بگذارد. حلقه های آب سرد باید حداقل سالیانه بازرسی شوند و برای حذف آلاینده ها تصفیه شوند. به طور منظم صافی “Y” چیلر خود را بررسی کنید و برای محافظت بیشتر از فیلتر کارتریج داخلی استفاده کنید. نور باید از طریق سیم پیچ کندانسور برای تجمع کثیفی یا ذرات معلق در هوا قابل مشاهده باشد. با چراغ قوه به عمق سیم پیچ ها دقت کنید و در صورت کثیف بودن، در صورت نیاز تمیز کنید.همیشه قبل از تمیز کردن برق را قطع کنید و تمام قطعات الکتریکی را از آب و از ورود آب به خطوط لوله محافظت کنید. درپوش های چیلر را بردارید و از آب یا هوای فشرده برای دمیدن در سیم پیچ در جهت مخالف جریان هوا استفاده کنید. از هر گونه آسیب به باله های سیم پیچ مانند خم شدن باله های صاف خودداری کنید.

مانیتور نشت مبرد

سرعت خنک شدن یک چیلر به مقدار مبردی که در کمپرسور آن در گردش است بستگی دارد. ساقه‌های سوپاپ گاهی شل می‌لرزند و منجر به نشت مبرد می‌شوند. نشت مبرد از کمپرسور یا وارد شدن رطوبت به سیستم نیز می تواند بر ظرفیت خنک کنندگی چیلر تأثیر بگذارد.بررسی نشتی و حفظ سطح مناسب مبرد در واحد کمپرسور چیلر عملکرد مطلوب را تضمین می کند.حفاظت از اجزای سیستم در برابر یخ زدگی بسیار مهم است، زیرا یخ زدگی می تواند در اثر دمای محیط خارجی یا داخلی سیستم رخ دهد. اواپراتور (یا مبدل حرارتی دیگر) حساس ترین جزء در برابر یخ زدگی، حتی در حین کار معمولی است. سیال وارد شده به اواپراتور باید قابلیت عبور بدون تشکیل یخ را داشته باشد. تشکیل یخ به سرعت جریان را محدود می کند و باعث یخ زدگی بیشتر و در نهایت پارگی می شود.سیال سرد شده باید دارای نقطه انجماد باشد که بسیار کمتر از دمایی باشد که چیلر قادر به خنک کردن آن باشد.

حفظ نرخ جریان آب سرد در چیلر

سرعت جریان آب سرد باید حفظ شود تا عملکرد خنک کنندگی چیلر رضایت بخش باشد. چیلرها بین 2.5 تا 3 گالن در دقیقه(GPM)  در هر تن نیاز دارند تا تبادل حرارتی کارآمدی داشته باشند. شما معمولاً یک تبادل دمای 10 درجه فارنهایت با 2.5 GPM در هر تن و یک تبادل دمای 8 درجه فارنهایت با 3 GPM در هر تن خواهید دید.

بررسی روغن کمپرسور

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی روغن از واحد کمپرسور چیلر باید هر سال انجام شود و طبق توصیه های آزمایشگاه آنالیز تعویض شود. هنگام تعویض روغن، لازم است فیلترها تست شده و در صورت ایراد تعویض شوند. با این حال، تجزیه و تحلیل روغن فقط به عملیات و نگهداری چیلر گریز از مرکز محدود می شود. چیلرهای بدون اصطکاک یاتاقان مغناطیسی جدیدتر از روغن استفاده نمی کنند.

 بارزسی موتورهای چیلر

کالیبراسیون معمول سنسور، بازرسی کنترل ریزپردازنده، بررسی های ایمنی برای اتصالات الکتریکی، سیم کشی و تابلو، همگی توصیه می شود. به‌علاوه، بررسی‌های منظم موتور محرک برای عملکرد کامل چیلرها لازم است. موتورهای چیلر هنگام استفاده مقادیر قابل توجهی برق مصرف می کنند که هزینه های عملیاتی را افزایش می دهد. نصب درایوهای فرکانس متغیر (VFDs) باعث صرفه جویی در انرژی می شود زیرا تغییر سرعت موتور با راندمان موتور با بار مطابقت دارد و اتلاف انرژی را به حداقل می رساند. این VSD ها می توانند به چیلرها اجازه دهند حتی در ژنراتورهای برق اضطراری به طور عادی کار کنند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...