مینی چیلر یا چیلر مرکزی؟ کدام یک بهتر است؟

آیا باید برای هر دستگاه در یک کارخانه از یک چیلر پرتابل (مینی چیلر) استفاده کنید یا برای همه یک چیلر مرکزی؟

شاید این سوال شما نیز باشد. قبل از تصمیم گیری باید جنبه های زیر را در نظر بگیریم.

1. آیا همه ماشین ها به دمای خنک کننده یکسانی نیاز دارند؟ به عنوان مثال، ماشین A به آب 15 درجه سانتیگراد نیاز دارد، ماشین B به آب 20 درجه سانتیگراد نیاز دارد، در این حالت چیلر مرکزی انتخاب مناسبی برای شما نیست، زیرا آب را با دمای یکسان به نقاط مختلف استفاده می کند. اگرچه می توانید از برخی سیستم های کنترل برای تنظیم دمای آب عرضه شده استفاده کنید، اما در بیشتر موارد به راحتی چیلرهای پرتابل نیست.

2. آیا فضای کافی برای قرار دادن یک واحد چیلر در اطراف دستگاه شما وجود دارد؟ اگر فضای کارخانه شما محدود است، بهتر است از چیلر مرکزی استفاده کنید زیرا می توانید آن را دور از ماشین ها قرار دهید.

نکته سردچال: از اینجا می توانید آگهی های مرتبط با چیلر را مشاهده کنید.

مینی چیلر

دو جنبه فوق اولیه هستند. سپس اجازه دهید مزایا و معایب را بررسی کنیم.

1. تعمیر و نگهداری

برای تعمیر و نگهداری روزانه، چیلر مرکزی راحت تر خواهد بود زیرا فقط باید از یک واحد مراقبت کنید. از سوی دیگر، اگر از مینی چیلرها استفاده می کنید، باید مراقب تک تک واحدها باشید که بدیهی است که هزینه بیشتری برای نیروی انسانی دارد.

اما از جنبه ای دیگر اگر چیلر خراب شود چه؟ اگر از مینی چیلرها استفاده می کنید، یک واحد خراب بر کل برنامه تولید شما تأثیر زیادی ندارد. در حالی که از سیستم خنک کننده مرکزی استفاده می کنید، در صورت خرابی چیلر، تمام فرآیند تولید متکی به این سیستم خنک کننده خاموش می شود.

بنابراین مهم است که یک واحد پشتیبان در یک سیستم خنک کننده مرکزی داشته باشید.

2. هزینه های جاری

به طور معمول، بهتر است یک مخزن بزرگتر را در یک سیستم خنک کننده مرکزی قرار دهید، بنابراین چیلر نیازی به شروع و توقف دائمی نخواهد داشت. همانطور که می دانیم چیلر به طور خودکار با توجه به دمایی که تشخیص می دهد شروع و متوقف می شود، یک مخزن بزرگتر دمای آب را در محدوده پایدارتری نگه می دارد.

اما برای مینی چیلرها، مخزن آب داخلی به دلیل محدودیت ابعاد واحد، معمولاً اندازه کوچکی دارد. در برخی موارد آب برگشتی به راحتی دمای آب مخزن را بالا می برد که باعث شروع و توقف مکرر کمپرسور چیلر می شود.

با توجه با این که برای یک موتور، حداکثر مصرف برق در لحظه شروع به کار است. بنابراین یک سیستم خنک کننده مرکزی که به درستی کار می کند نسبت به مینی چیلرها کارآمدتر خواهد بود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...