موتورها ودرایوها نکات و ابزارهایی برای مدیریت کارآمد قسمت 2

برخی از موضوعاتی که در قسمت کاربرد موتور به آنها خواهیم پرداخت، شرایط کار توصیه شده، انتخاب و اندازه مناسب موتورها هستند. در حالت ایده آل، شما به ولتاژ متعادل از دستگاه خود نیاز دارید. به عنوان مثال، اگر منبع تغذیه سه فاز 480-V را در محل خود دارید، این مراحل باید حداقل در 1 یا بهتر متعادل شوند. هرچه ولتاژ فاز به فاز شما از تعادل بیشتری برخوردار باشد، برای کارآیی موتورهای شما و قابلیت اطمینان طولانی مدت بیشتر مضر است. توجه داشته باشید که اکثر موتورهای ولتاژ پایین برای عملکرد 230-، 460- یا 575-V درجه بندی می شوند، حتی اگر سطوح معمولی توزیع ولتاژ پایین 240-480- یا حتی 600 ولت باشد.شاید در مورد تفاوت فکر کنید. اختلاف 10، 20، 25 ولت باعث افت ولتاژ خطوط توزیع در تأسیسات شما و سپس در داخل تأسیسات شما می شود. کمی ولتاژ بیش از حد در موتورهای موتور شما درست است. به طور کلی مشکل چندانی نیست. ولتاژ زیاد می تواند مشکل ساز باشد. اما چیزی که شما نمی خواهید داشته باشید فشار کم در موتورهای شماست.

موتور الکتریکی

عیب یابی موتور الکتریکی

اگر ولتاژ در پایانه های موتور شما کمتر از نام پلاک است، قطعاً می خواهید برای تعیین علت عیب یابی کنید. ثانیاً، موتورها باید با بار هم تراز شوند تا حداقل لرزش مکانیکی داشته باشند. این به طور معمول با تراز خوب شفت به دست می آید. ابزارهای مختلفی وجود دارد. داشتن یک ابزار تراز لیزری ممکن است یک افزودنی خوب برای جعبه ابزار شما باشد، به خصوص اگر تعداد زیادی موتور را نصب می کنید. در غیر این صورت، مطمئن شوید که ارائه دهنده خدمات از انواع ابزارهای تراز دقیق استفاده می کند.شما محیطی تمیز برای موتورها می خواهید. با توجه به برنامه همیشه این امکان پذیر نیست. اما به طور کلی، فقط مطمئن شوید که موتور عاری از آلودگی باشد. اگر موتور فن دارد، اگر دستگاه فن خنک است، فن را بدون انسداد نگه دارید تا هوا بتواند به درستی در طول موتور برای خنک شدن خوب حرکت کند. اگر در ناحیه ای با ذرات گرد و غبار زیاد هستید، هر چند وقت یکبار تیغه های فن را تمیز کنید. البته قبل از انجام چنین کارهایی مطمئن شوید که موتور شما خاموش است.  دمای محیط موتور مهم است. اگر پلاک نام موتور حداکثر دمای محیط را نشان می دهد، باید به آن اهمیت بدهید. اگر دمای محیط را به طور مداوم بالاتر از رتبه در پلاک نام موتور می بینید، به احتمال زیاد موتور باید برای آن کاربرد درجه بندی شود.

عیب یابی موتور الکتریکی

تماس با سازنده موتور برای راهنمایی عیب یابی آن

برای جزئیات بیشتر همیشه می توانید با سازنده موتور تماس بگیرید. یا اگر به طور مداوم موتور را در محیط بیش از حد بالا کار می کنید، ممکن است زودتر از موعد با موتور خراب برخورد کنید. و در نهایت، موتورها به طور مطلوب طراحی شده اند تا با بار نامی خود کار کنند. به عنوان مثال، اگر شما یک موتور 10 اسب بخاری دارید و آن را با قدرت پنج اسب بخار کار می کنید، بازده ضعیف و ضریب قدرت بسیار پایین خواهد بود.بهره وری ضعیف و ضریب توان پایین در دراز مدت برای شما هزینه خواهد داشت و بزرگنمایی موتور یک مشکل رایج در صنعت است. خریداران ، نه برای مخالفت، اما گاهی اوقات پرسنل خرید ممکن است معتقد باشند که در برنامه نیاز به موتور 15 اسب بخار است، به عنوان مثال، خرید موتور 20 اسب بخار ممکن است عمر موتور را بیشتر کند، اما معمولاً اینطور نیست.

گرما موتور الکتریکی

گرما موتورها را از بین می برد. اما این سوال مطرح می شود که چه چیزی باعث گرم شدن موتورها می شود؟ اینها شامل دمای بالای محیط، فن های مسدود شده، دریچه های خنک کننده مسدود شده، بارگذاری بیش از حد موتور بالاتر از بار نامی است. و البته، مسائل مربوط به کیفیت برق در پایانه های موتور.مسائل معمول کیفیت برق شامل ولتاژ نامتعادل، تک مرحله ای، افت در فاز یا بارهای غیر خطی نزدیک به هم است که منجر به اعوجاج ولتاژ و جریان می شود، که معمولاً در صنعت به عنوان هارمونیک معروف است.

 برخی از بهترین شیوه های عملکرد و نگهداری 

محدود کردن زمان خرابی با نگهداری مناسب موتور می تواند استرس را کاهش دهد. حتی اگر موتور در هنگام نصب به خوبی تراز شود، عوامل مختلف می توانند منجر به عدم هم ترازی در حین کار شوند. اگر موتور خود شروع به ایجاد صدای بلند یا عجیب کرد، آن را خاموش کنید، تراز را بررسی کنید. می توانید تراز موازی را با یک لبه مستقیم ساده تأیید کنید. برای بررسی ناهماهنگی زاویه ای، ممکن است به یک سنج تلسکوپی نیاز داشته باشید، که همه آن را در جعبه ابزار استاندارد خود ندارند. اما می توان آنها را خیلی سریع خرید یا سفارش داد.

گریس کاری

خرابی یاتاقان های موتور الکتریکی

خرابی یاتاقان اصلی ترین علت خرابی موتور است. یاتاقان های موتور را در فاصله توصیه شده سازنده چرب کنید و مطمئن شوید که از نوع مناسب و مقدار گریس توصیه شده استفاده می کنید. یاتاقانهای انتهای درایو و انتهای درایو را روغن کاری کنید. قبل از افزودن گریس از تمیز بودن لوله های گریس اطمینان حاصل کنید تا هیچ گونه آلودگی در چربی وارد نشود.مطمئن شوید که هیچگونه مواد زائد سرگردان داخل کف فن قرار نگیرند. و سپس برای برخی مشکلات الکتریکی، یک مولتی متر در اطراف خود نگه دارید تا ولتاژهای فاز به فاز خود را بررسی کنید. در صورت دسترسی به پایانه های موتور، ولتاژ تعادل را بررسی کنید.اگر موتور را روی یک کنتاکتور دارید، به احتمال زیاد، ترمینال های کنتاکتور را از نظر وجود کربن یا تجمع آلاینده ها به طور دوره ای بررسی کنید، به خصوص اگر این یک برنامه دوباره و دوباره خاموش باشد. به نوار نقاله یا مطبوعات فکر کنید. همچنین مراقب قوس دهی به کنتاکتور یا سوراخ شدن در طول زمان باشید. در صورت دسترسی به آمپر، می توانید آمپرمتر برای تأیید آمپر در خطوط موتور استفاده کنید. پس از اندازه گیری آمپر، می توانید آنها را با آمپر میزان بار کامل صفحه موتور مقایسه کنید. علاوه بر این، با خاموش شدن موتور، می توانید مقاومت سیم پیچ موتور را بررسی کنید. موتور باید دارای مقاومت فاز به فاز متوازن باشد. اگر موتور داغ است و شاید بخواهید مقاومت در برابر سیم پیچ را با مقادیر اصلی سازنده مقایسه کنید.

آمپرمتر

دلایل اصلی خرابی موتور الکتریکی

اگر مقاومت ها از تعادل خارج شده اند، ممکن است بخواهید آزمایش دی الکتریک را انجام دهید. و البته، با همه این موارد، فقط پرسنل آموزش دیده حرفه ای باید مراحل نگهداری و استفاده از هر یک از تجهیزات ذکر شده را تکمیل کنند.ابتدا در مورد شرایط مکانیکی ذکر شده صحبت می کنیم. حتی اگر موتور در هنگام نصب به خوبی تراز شود، عوامل مختلف می توانند منجر به عدم هم ترازی در حین کار شوند. اگر موتور خود شروع به ایجاد صدای بلند یا عجیب کرد، آن را خاموش کنید، تراز را بررسی کنید. می توانید تراز موازی را با یک لبه مستقیم ساده تأیید کنید. برای بررسی ناهماهنگی زاویه ای، ممکن است به یک سنج تلسکوپی نیاز داشته باشید، که همه آن را در جعبه ابزار استاندارد خود ندارند. اما می توان آنها را خیلی سریع خرید یا سفارش داد.دلایل اصلی خرابی موتور الکتریکی به ذکر زیر می باشد.

  • روغنکاری ناکافی
  • روغنکاری بیش از حد
  • گریس زیاد
  • گریس اشتباه
  • نامناسب بودن موازی یا زاویه ای
  • ارتعاش یا گرم شدن بیش از حد بلبرینگ


clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...