عوامل کلیدی در عملکرد بلبرینگ

هنگام انتخاب یاتاقان ها برای پروژه خود، سه عامل کلیدی را باید در نظر بگیرید، که همچنین تابعی از بار حمل شده و محدودیت یا سرعت مورد نیاز است. اصطکاک، دما و روانکاری موجود در یک سیستم و محیط آن به طور مستقیم بر یاتاقان ها تأثیر می گذارد، بنابراین انتخاب بلبرینگی که عملکرد مناسب برای کاربرد شما را داشته باشد بسیار مهم است.

نکته سردچال: سایت سردچال آماده است تا به همه تولیدکنندگان برای معرفی و تبلیغ کسب و کارشان کمک کند. کسب و کارها با عضو شدن باشگاه مشتریان می توانند بدون صرف هزینه و زمان از امکانات داشتن یک سایت بهره مند شوند. اعضای باشگاه مشتریان می توانند آگهی و پست ثبت کنند یا اینکه محصولات خود را در فروشگاه آنلاین  سردچال به مشتریان ارائه دهند

بلبرینگ

چگونه اصطکاک، دما و روانکاری برای عملکرد کلی بلبرینگ مهم هستند؟

اصطکاک

اصطکاک منجر به سایش طیف وسیعی از قطعات می شود و یاتاقان ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اصطکاک می تواند مستقیماً خسارت  زیادی به سیستم ها و ماشین آلات وارد کند. به شرطی که یاتاقان‌ها در شرایط عادی کار کنند، رولبرینگ ها ضریب اصطکاک بسیار پایین‌تری نسبت به همتایان لغزنده خود دارند، به‌ویژه اصطکاک شروع.

درجه حرارت

دمای عملکرد ایده آل از یاتاقان های مختلف و از کاربردهای مختلف متفاوت است، بنابراین مهم است که یاتاقان هایی را انتخاب کنید که بتوانند دمای محیط کار شما را تحمل کنند. دمای کار یک یاتاقان به تعادل بین دو عامل بستگی دارد: مقدار گرمایی که یک یاتاقان تولید می کند و مقدار گرمایی که از آن یاتاقان خارج می شود.

بلبرینگ

در اکثر موارد، دمای بلبرینگ از این مسیر پیروی می کند:

  • دمای اطراف یک یاتاقان با شروع عملیات اولیه به شدت افزایش می یابد.
  • افزایش آهسته دما تا رسیدن به شرایط پایدار ادامه می یابد.
  • دما پس از این نقطه ثابت می ماند.

مدت زمانی که یک سیستم طول می کشد تا به حالت پایدار برسد بر اساس عوامل مختلفی متفاوت است، مانند:

  • ظرفیت حرارتی و قابلیت انتشار شفت و محفظه یاتاقان
  • مقدار گرمای واقعی تولید شده

روغن کاری

در مواقعی که دما برای مدت زمان بی حد و حصری در حال افزایش است، باید فرض شود که یک نقص در حال رخ دادن است. دمای غیر ثابت پرچم قرمز است و باید فورا ارزیابی شود.

رولبرینگ ها بدون روان کننده کافی نمی توانند به طور قابل اعتماد کار کنند، که به کاهش اصطکاک و کاهش سایش و پارگی کمک می کند. در برخی موارد، روان کننده به خنک کردن سیستم نیز کمک می کند.

هنگامی که اصطکاک به گرما تبدیل می شود، آن گرما باید از بین برود تا از خطر آسیب به یاتاقان جلوگیری شود. انتخاب روغن روان کننده مناسب می تواند به دفع بخشی از گرما کمک کند. روانکاری روغن با چرخش مجدد با ویژگی های خنک کننده اضافی اجرا شده می تواند یک روش خنک کننده موثر باشد. در حالی که گریس هیچ مزیتی در اتلاف گرما ندارد، اما همچنان محبوب ترین نوع روانکاری است. در نتیجه گریس انتخاب شده باید پارامترهای عملیاتی مناسب با کاربرد، چگالی NLGI، درجه حرارت و عمر مفید داشته باشد.

گریسکاری بلبرینگ

چگونه این سه متغیر با هم کار می کنند

مقاومت در برابر اصطکاک و گریس اغلب با هم کار می کنند تا دمای بلبرینگ را افزایش دهند. هنگامی که عملیات در ابتدا شروع می شود، مشاهده افزایش سریع دما در یاتاقان داخلی معمول است. در نهایت، گرما به تدریج به شفت و محفظه یاتاقان پخش می شود و اثرات خنک کننده روان کننده نیز به تثبیت دماها کمک می کند. باید توجه داشته باشید که چربی بیش از حد می تواند باعث "چرخش" و در نتیجه افزایش حرارت شود. قاعده رایج این است که یاتاقان ها باید 20 تا 30 درصد چربی داشته باشند. معمولاً این کار به معنای پر کردن فضای بین توپ ها در یک طرف بلبرینگ با گریس است.

هنگامی که دمای بالا به یک مسئله ثابت تبدیل می شود، می تواند منجر به کاهش فاصله یاتاقان و بدتر شدن دقت عملکرد و روان کننده شود. این عوامل منجر به کاهش طول عمر یک یاتاقان می شود، به همین دلیل است که در نظر گرفتن تأثیر افزایش دما در طول فرآیند انتخاب بلبرینگ بسیار مهم است. کاربران ممکن است گریس‌های «فنی» بالاتری را در نظر بگیرند که می‌توانند درجه‌بندی دمای بالاتر و عمر طولانی‌تری را ارائه دهند



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...