چرا IQF بهترین انتخاب برای منجمد کردن میگو است؟

این شکل از انجماد سال‌ها ست که در بازار وجود داشته است، اما با پیشرفت‌های فریزر، فریزرهای IQF اکنون از اشکال جدید انجماد سریع استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که محصولی که در حال انجماد است نه تنها به طور کامل منجمد شده است، بلکه اطمینان حاصل می‌کند که محصول رطوبت، طعم و بافت مشابهی را حفظ می کند. همه این ها حفظ می شود زیرا محصول به صورت جداگانه به سرعت منجمد می شود. در ادامه این پست به توضیح جامع و ذکر مزایای این نوع انجماد می پردازیم.

انجماد سریع یا IQF چیست؟

انجماد سریع انفرادی (Individual Quick Freezing) یا IQF یک فرآیند انجماد است که توسط فریزرهای با وزش هوا انجام می شود. همانطور که از نام آن پیداست، IQF شکلی از انجماد است که در آن چندین محصول در یک منطقه منجمد می شوند، اما هر محصول به طور جداگانه در همان فضای محصولات دیگر منجمد می شود.

مزایای انجماد سریع انفرادی

وقتی صحبت از انجماد سریع محصولات روی پایه یک به یک به میان می‌آید، این نوعی از انجماد سریع انفرادی است که می‌توان آن را در فریزرهای تجاری مختلف یافت، به ویژه فریزرهای فلش که بر انجماد جداگانه همه محصولات به روشی سریع و کارآمد تمرکز می‌کنند. بر روی بافت، رطوبت و طعم محصول حتی پس از یخ زدن تاثیری نمی گذارد.حالت اولیه حفظ خواهد شد. این شکل از IQF انجماد سریع به صورت جداگانه به بهترین وجه با فریزر فلاش (فریزر وزش هوا) انجام می شود، زیرا فناوری منحصر به فرد انجماد فلاش آن امکان انجماد هر محصول و عدم کاهش سرعت انجماد را از طریق افزودن محصولات بیشتر به فریزر فراهم می کند. یکی از تکنیک های اصلی IQF شامل ردیف کردن دستی هر محصول به طور جداگانه در طول فرآیند انجماد است.

IQF

چرا IQF بهترین انتخاب برای منجمد کردن میگو است؟

در بیشتر نقاط جهان، غذاهای دریایی یک محصول لوکس به حساب می آیند. به همین دلیل تولیدکنندگان غذاهای دریایی به کیفیت محصول نهایی اهمیت زیادی می دهند که بعداً با قیمت نسبتاً بالایی به فروش می رسد. اگر در صنعت غذای منجمد فعالیت می کنید، باید بدانید که فرآورده های غذاهای دریایی برای فریز کردن و نگهداری آن ها بسیار چالش برانگیز است. برای اینکه محصول منجمد در تازه ترین حالت ممکن به دست مصرف کننده برسد، باید قبل از شروع فرآیند انجماد، غذاهای دریایی تازه باشند. تازگی غذاهای دریایی نیز ماندگاری و گواهی ایمنی غذا را تعیین می کند.پردازنده‌های غذا باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرند و مناسب‌ترین فناوری انجماد را برای تهیه بهترین غذاهای دریایی منجمد شناسایی کنند. فناوری انجماد انتخابی نیز باید برای استفاده در طیف وسیعی از محصولات مناسب باشد و به پردازنده‌ها اجازه دهد از تقاضای فصلی استفاده کنند. انواع مختلفی از روش های انجماد وجود دارد.

در دسته غذاهای دریایی، یکی از سخت ترین محصولات، میگو است. مشکلات زیادی رخ می دهد، به خصوص در هنگام تلاش برای استفاده از روش ذخیره سازی سرد برای منجمد کردن میگو، هر دو: میگوی منجمد خام و پخته ممکن است بوی نامطبوعی ایجاد کند. این امر به دلیل پایین نبودن دما در انبار اتفاق می‌افتد: هر چه دما بالاتر باشد، میگو سریع‌تر شروع به انتشار بوی نامطلوب می‌کند. با فناوری IQF می توان از این امر جلوگیری کرد و میگو را در دمای بسیار پایین تری منجمد کرد.

انجماد میگو

بسته بندی میگو پس از انجماد

یکی دیگر از مسائل مهمی که در هنگام انجماد میگو با استفاده از روش ذخیره سازی سرد رایج است این است که به دلیل چسبندگی آن، بلوک ها و توده هایی روی میگوی خام ایجاد می شوند. این فرآیند انجماد نیاز به لایه یخی یا بسته بندی خاصی دارد تا از میگوهای خام و پخته در برابر خطر از دست رفتن آب محافظت شود. به منظور رعایت الزامات ایمنی مواد غذایی، فرآیند لایه یخی میگوی منجمد باید به صورت دوره ای بازرسی و تجدید شود.

IQF

مدت زمان نگهداری میگو انبار

زمان بهینه انجماد عامل دیگری است که می تواند در انجماد سردخانه مشکل ایجاد کند. اگر میگو برای مدت ناکافی در انبار نگهداری شود، می تواند منجر به انجماد سطحی محصول شود. از طرف دیگر، اگر میگو برای مدت طولانی نگهداری شود، میگوی منجمد خشک شده و در فریزر می سوزد (سوختگی فریزری). خشکی آن می تواند کیفیت و بافت میگوی منجمد را به خطر بیندازد.فناوری مناسب‌تر برای تضمین کیفیت میگوی منجمد، فناوری IQF (انجماد سریع انفرادی) است. برخلاف انجماد سردخانه، که نیاز به توزین و بسته‌بندی میگوها در کارتن‌های چند لایه مومی با پوششی از مواد ضد آب دارد، فرآیند IQF شامل بارگیری جداگانه میگوهای بلانچ شده یا درجه‌بندی شده در صفحه انجماد فریزر IQF است. میگوها به سرعت در تونل انجماد منجمد می شوند و در نتیجه ظاهر طبیعی و میگوهای IQF به خوبی از هم جدا می شوند.

IQF

فرآیند منجمد سازی میگو

فرآیند IQF برای منجمد کردن میگو به طور غیر قابل مقایسه ای مناسب تر است و تعدادی از مزایا را ارائه می دهد. فناوری IQF میگوهای منجمد را به صورت جداگانه در زمان بسیار کمتری تحویل می دهد و همچنین بالاترین ظرفیت انجماد را در هر فوت مربع ارائه می دهد. چسبندگی میگو می تواند تمیز کردن تجهیزات را دشوار کند، که خطر آلودگی متقابل را افزایش می دهد. این مشکلی است که با استفاده از فناوری IQF ارائه دهندگان مبتکر به راحتی قابل حل است. یکی دیگر از مزایای فناوری IQF این است که ویژگی های طراحی پیشرفته آن به جلوگیری از توسعه باکتری ها و آلودگی بین دسته های مختلف محصولات کمک می کند و ایمنی مواد غذایی قابل اطمینان را تضمین می کند.

فناوری های IQF دوباره گزینه بهتری هستند. یکی از معایب اصلی انجماد سردخانه سطح بالای از دست دادن آب ماده غذایی است که با فناوری IQF، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در سردخانه انجماد از دست رفتن آب بین 5 تا 10 درصد متغیر است با استفاده از فناوری IQF، از دست رفتن آب را می توان به 0.3 تا 2 درصد کاهش داد. استفاده از لایه یخ به عنوان درمان اولیه باعث کاهش از دست رفتن آب می شود، حتی بیشتر، به تونل IQF اجازه می دهد تا به سرعت سطح میگو را منجمد کند تا رطوبت محصول در فرآیند انجماد از بین نرود.

IQF

سخن آخر

با افزایش تقاضای مصرف کنندگان در مورد کیفیت، پردازنده های میگو با چالشی برای ارائه میگوی منجمد بی نقص، با شاخک های سالم و رنگ طبیعی مواجه هستند. برای رضایت مشتری، واقعیت ها نشان می دهد که بهترین روش برای تولید میگو منجمد با کیفیت بالا، فناوری IQF است. استفاده از فناوری IQF مزایای بسیاری دارد. به طور مثال میگوهایی که با استفاده از IQF منجمد شده‌اند را می‌توان تنها در چند دقیقه رفع انجماد کرد یا حتی بهتر از آن، می‌توان آن‌ها را مستقیماً در حالت یخ زده پخت، در حالی که رفع انجماد توده های میگو در انجماد سردخانه می‌تواند تا 20 ساعت طول بکشد. از روش اسپری آب می توان برای آب کردن  بلوک ها و توده های میگو استفاده کرد که از یک جت آب با فشار بالا برای کمک به شکستن بلوک ها استفاده می کند. اما این روش با آسیب رساندن به میگو، کیفیت محصول را به خطر می اندازد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...