تفاوت بین کولر گازی اینورتر و معمولی

وقتی صحبت از انتخاب بهترین کولر گازی می شود یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر بگیرید، نحوه انتخاب بین دو فناوری است: اینورتر و غیر اینورتر. شاید این سوال شما باشد که چگونه از بین این دو فناوری یک دستگاه تهویه مطبوع مناسب را انتخاب کنید. هر دو دستگاه از نظر عملکرد بسیار عالی هستند و عملکردهای مشابهی را در مورد خنک کردن فضا ارائه می دهند اما در نوع موتور کمپرسور که استفاده می کنند متفاوت می باشند. بیایید نگاهی به این دو بیندازیم و تفاوت تکنولوژیکی بین آنها را درک کنیم.

سردچال پلتفرم زنجیره تأمین: سایت سردچال با معرفی کسب و کارها و مشاغل، زنجیره تأمین را منسجم نگه می دارد. این سایت بستری برای فروش آنلاین کالا و خدمات نیز فراهم کرده است. برای بهره مندی از امکانات سردچال کافی است عضو باشگاه مشتریان شوید.

کولر گازی

کولر گازی اینورتر چیست؟

یک کولرگازی اینورتر دارای یک موتور کمپرسور با سرعت متغیر می باشد که جریان مبرد را در درون سیستم تنظیم می کند تا ظرفیت سرمایش و گرمایش آن را در صورت نیاز کنترل کند. سرعت موتور کمپرسور در واحد اینورتر مستقیماً با فرکانس منبع تغذیه متناسب است. یک موتور با فرکانس متغیر چرخه های مکرر استارت و توقف را حذف می کند و در نتیجه بازده انرژی واحد را در طولانی مدت افزایش می دهد.

کولر گازی غیر اینورتر چیست؟

کولرهای گازی معمولی دارای موتوری با سرعت ثابت هستند. برخلاف واحدهای اینورتر، آنها خاموش و روشن کار می کنند، به این معنی که کمپرسور به جای اینکه همیشه با سرعت کامل کار کند، به طور خودکار روشن و خاموش می شود. کمپرسور با رسیدن به دمای مورد نظر به صورت خودکار خاموش می گردد و با افزایش دما دوباره روشن می گردد. به دلیل دفعات زیاد خاموش و روشن شدن، کمپرسور همیشه با قدرت بالا کار می‌کند که موجب ایجاد صدای زیادی می شود و در نتیجه برق بیشتری مصرف می‌کند. 

تفاوت کولر گازی اینورتر و غیر اینورتر

فناوری

اینورتر به طور کلی وسیله ای برای تغییر نوع جریان از AC به DC یا بالعکس است. در واحدهای تهویه مطبوع، از یک اینورتر برای کنترل فرکانس منبع تغذیه موتور کمپرسور برای تنظیم میزان سرمایش/گرمایش دستگاه استفاده می گردد. یک دستگاه تهویه مطبوع اینورتر حاوی یک کمپرسور با سرعت متغیر است که دما را تنظیم می کند تا در صورت نیاز، سرمایش و گرمایش مناسب را فراهم کند. برعکس، یک کولر گازی معمولی دارای یک کمپرسور با سرعت ثابت است که در صورت لزوم روشن و خاموش می شود.

فن کولر گازی

عملکرد

یک کولر گازی اینورتر سرعت کمپرسور را برای کنترل جریان مبرد تنظیم می کند تا دمای محیط را در صورت نیاز تنظیم کند. هنگامی که دستگاه روشن می شود، کمپرسور داخل واحد در تمام مدت بدون شروع و توقف مکرر با سرعت کامل کار می کند. این امر قدرت سرمایش یا گرمایش دقیق را در صورت لزوم تضمین می کند. یک کولر گازی معمولی (غیر اینورتر) مقدار ثابتی برق را بر اساس دمای اتاق ارائه می دهد. به همین دلیل  با رسیدن اتاق به دمای مرد نظر کمپرسور خاموش می شود و با افزایش دما دوباره روشن می گردد.

تفاوت اصلی کولر گازی اینورتر و معمولی در نحوه عملکرد آنها در دمای اتاق است. سرمایش و گرمایش یک فرآیند خودکار در کولرگازی های اینورتر است زیرا سانسور(censor) داخل واحد منبع تغذیه را با توجه به دمای اتاق تنظیم می کند که به طور خودکار مصرف برق را کم می کند و در نتیجه نسبت به همتای غیر اینورتر خود از نظر انرژی کارآمدتر می شود. یک کولر گازی معمولی (غیر اینورتر) در هر زمان روشن و خاموش می شود تا دمای اتاق را در یک حد مشخص نگه دارد و این مشخصه آن را از نظر سازگاری با محیط زیست در درجه پاییت تری قرار می دهد.

سر و صدا

ظرفیت سرمایش/گرمایش کولر گازی اینورتر بسته به دمای اتاق و دمای بیرون متفاوت است. از آنجایی که کمپرسور داخل واحد به همان اندازه همتای غیر اینورتر خود خاموش و روشن نمی شود و همیشه در دمای متوسط ​​کار می کند، در عملکرد بسیار بی صداتر است. یک کولر گازی معمولی کارایی کمتری دارد زیرا به طور خودکار همیشه روشن و خاموش می گردد و صدای زیادتری نسبت به واحدهای اینورتر ایجاد می کند. به دلیل عملکردش کمی سخت‌تر کار می‌کند، بنابراین به نویز بیشتر کمک می‌کند.

هزینه

هزینه

عملکرد کم‌صداتر و روان‌تر و فناوری کارآمد در مصرف انرژی تنها به هزینه واحدهای تهویه مطبوع اینورتر می‌پردازد. آنها جدیدترین تکنولوژی مورد استفاده در یونیت های تهویه مطبوع در برابر انواع غیر اینورتر می باشند که سیستم های اینورتر را در هنگام قیمت گذاری کمی گران تر می کند. کولرهای گازی اینورتر کمی گرانتر از همتایان غیر اینورتر خود هستند که به طور قابل توجهی قیمت کمتری دارند. با این حال، نصب یک واحد AC غیر اینورتر احتمالاً بیشتر از هزینه یک AC اینورتر هزینه خواهد داشت.

نکته پایانی

کولرهای گازی معمولی ممکن است در مقایسه با واحدهای تهویه مطبوع اینورتر کمی ارزان‌تر  و قابل اعتماد تر باشند، اما  نگهداری و مدیریت آن‌ها گران‌تر است. یونیت های اینورتر جدیدترین تکنولوژی تهویه مطبوع هستند که برای کنترل سرعت کمپرسور از اینورترها استفاده می‌کنند و در نتیجه چرخه‌های روشن و خاموش پر تکرار را حذف می‌کنند که در نهایت موجب بالا رقتن راندمان و در نتیجه افزایش طول عمر اجزای واحدهایAC  اینورتر می‌شود. با وجود هزینه اولیه بالاتر اما به خاطر کمتر بودن مصرف برق سیستم های تهویه مطبوع  اینورتر به نسبت به صرفه ترند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...