قطعات مهم لیفتراک که معمولاً در حین تعمیر تعویض می شوند

لیفتراک برای هر کسب  و کار و صنایعی که در زمینه حمل بار و حمل و نقل مواد اهمیت دارد، بسیار ضروری می باشد. در حالی که آنها به خوبی ساخته شده اند، محکم و بادوام هستند، اما همچنان در استفاده از روزمره دچار فرسودگی می شوند. لیفتراک ها دارای قطعات و اجزای خاصی هستند که سریعتر فرسوده می شوند و نگهداری از آنها به شدت توصیه می شود.قطعات لیفتراک، تجهیزات و قسمت های اصلی یک لیفتراک هستند که به عنوان اجزای تشکیل دهنده دستگاه، مطابق با استانداردهای صنعت و از بهترین مواد ساخته می شوند.با توجه به اهمیت ایمنی در بارگیری و حمل و نقل کالا در صنایع مختلف، تمام اجزای تشکیل دهنده یک لیفتراک باید از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشند.این روزها لیفتراک نقش بسیار مهمی را در صنعت کشور ایفا می کند. زیرا بسیاری از کارخانه ها و انبارهای بزرگ به آن احتیاج دارند بنابراین اشنایی با قطعات مهم لیفتراک امری ضروری می باشد. درادامه این پست، به چهار قطعه لیفتراک را که معمولاً در هنگام تعمیر تعویض می شوند، به اشتراک می گذاریم.

1- چنگال

چنگال لیفتراک بخش مهمی از عملکرد کامیون است، زیرا برای بلند کردن آن طراحی شده است. سوء عملکرد آن می تواند منجر به تاخیر در تولید، جراحت، محصولات آسیب دیده و حتی مرگ شود. هرگونه علائم ساییدگی و پارگی، حتی ترک های کوچک روی چنگال ها نشان می دهد که نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. پس از مدتی استفاده یا برخورد با زمین یا دیوار، هرگونه ترک ناخوشایند روی نوک را بررسی کنید. پاشنه چنگال بیشترین سایش را در اثر تماس با زمین حفظ می کند، به همین دلیل است که شما باید زاویه کنونی را با مشخصات سازنده اندازه گیری و مقایسه کنید. حتی یک تفاوت کوچک می تواند ایمنی را به خطر بیندازد. به همین دلیل است که معمولاً چنگال ها در حین تعمیر تعویض می شوند.

لیفتراک

مواردی در خصوص تعویض چنگال

  • ساییدگی بیش از حد چنگال ها: ضخامت لیفتراک لیفتراک به مرور زمان به دلیل سایش معمولی کاهش می یابد. با این حال، هر گونه سایش بیش از 10 درصد کل ضخامت چنگال بیش از حد تلقی می شود. چنگال هایی که این میزان ساییدگی را نشان می دهند باید تعویض شوند.
  • شکستگی در اثر استرس یا برخورد: مطمئن شوید که چنگال ها را از نظر شکستگی و شکاف از نزدیک بررسی می کنید. پاشنه چنگال و قسمتهایی از چنگال نزدیک به دستگاه معمولاً بیشترین ساییدگی را دریافت می کنند. حتی شکاف ها و شکاف های کوچک نشانه این است که چنگال ها باید تعویض شوند.
  • آسیب به نوک چنگال: از آنجا که نوک چنگال معمولاً اولین قسمت چنگال است که با مواد تماس پیدا می کند، سایش بیش از حد یا آسیب به نوک نشانگر واضحی است که چنگال ها باید تعویض شوند.
  • هر گونه خم شدن یا سطحی ناهموار روی چنگال: تمام چنگال ها با زاویه 90 درجه از ساقه تا تیغه تحویل داده می شوند. در صورت مشاهده هرگونه خمیدگی یا ناهمواری روی تیغه یا ساقه، چنگال نیاز به تعویض دارد.
  • تفاوت در ارتفاع تیغه چنگال: تفاوت در ارتفاع هر تیغه چنگال باید در حدود سه درصد طول چنگال باقی بماند. بنابراین، اگر چنگال های مورد نظر 106 سانتی متر طول داشته باشند، تفاوت مجاز در ارتفاع چنگال حدود 3 سانتی متر خواهد بود. هرگونه تفاوت در ارتفاع چنگال فراتر از نشانه این است که هر دو چنگال باید تعویض شوند.
  • ساییدگی یا خراب شدن قلاب چنگال: ساییدگی قابل ملاحظه، خرد شدن، کشیدن و سایر ناهنجاری ها نشانه این است که قلاب چنگال باید تعویض شود. علاوه بر این، اگر سایش قلاب باعث ایجاد فاصله زیاد بین چنگال و کالسکه شود، قلاب ها باید تعویض شوند.
  • سایش یا آسیب به قفل موقعیت: اگر قفل موقعیت دیگر به دلیل فرسودگی قادر به قفل شدن کامل نیست باید بلافاصله تا زمان تعویض قطعه از کار برداشته شود. کارکردن بدون قفل موقعیت یابی کاملاً کاربردی یک خطر ایمنی و غیرقانونی است.

2- فیلتر روغن

فیلتر روغن لیفتراک برای عملکرد موتور بسیار مهم است زیرا روغن را تمیز نگه می دارد و موتور بدون مشکل کار می کند. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که موتور در اثر اصطکاک و گرمای ناشی از قطعات متحرک به سرعت خراب نمی شود. برای جلوگیری از خطای احتمالی عملکرد موتور لیفتراک در اثر روغن آلوده، فیلترهای روغن معمولاً در حین تعمیر لیفتراک تعویض می شوند.

3- زنجیر

همانند زنجیری که در موتورسیکلت پیدا می کنید، زنجیر دکل روی لیفتراک از صفحات و پین های پیوندی ساخته شده است. زنجیرهای لیفتراک به دکل متصل شده اند و دارای تعداد زیادی چسب و پیچ هستند. در حالی که زنجیرها به خوبی ساخته شده و با دوام هستند، ممکن است آسیب ببینند یا فرسوده شوند و در معرض خرابی قرار گیرند. به همین دلیل قبل از تأثیر بر عملکرد کامیون یا ایجاد تصادف، آنها باید تعویض شوند. پس از تعمیر و نگهداری، متخصصان لیفتراک سطح کشش را اندازه گیری می کنند، پس از آن می توانند زنجیرها را جایگزین کنند.

4- شمع

شمع ها همچنین اجزای مهمی در عملکرد موتور لیفتراک هستند زیرا وظیفه تأمین جرقه ای را دارند که باعث احتراق گاز در محفظه احتراق می شود. به دلیل شلیک مداوم در هنگام کار موتور، شمع های لیفتراک می توانند سریعتر از آنچه انتظار می رود بسوزند. عملکرد موتور لیفتراک که دارای سوئیچ های سوء است، خطر ایجاد صدمات عمده موتور و مشکلات عملکرد را به همراه دارد. به همین دلیل است که معمولاً در هنگام تعمیر لیفتراک تعویض می شوند.

زنجیر لیفتراک

5-دکل لیفتراک

همانطور که می دانید دکل، یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده لیفتراک است. دکل در حقیقت نقش اساسی را در بالا بردن و حمل بار ایفا می کند. دکل لیفتراک یک قطعه عمودی می باشد که برای بالا و پایین بردن بار استفاده می شود. از ریل های در هم تنیده ساخته شده که استحکام افقی شاخک ها را نیز فراهم می کند.دکل به صورت هیدرولیکی هدایت می شود و توسط یک یا چند سیلندرهای هیدرولیکی به صورت مستقیم و یا با استفاده از زنجیرهایی از سیلندر به صورت غیر مستقیم مدیریت می شود. دکل ممکن است در محور جلو و یا بر روی بدنه نصب شود. یک دکل Container به شاخک ها اجازه می دهد بدون افزایش ارتفاع کلی لیفتراک چند متر بلند شوند. زمانی که پالت ها داخل یک کانتینر یا زیر یک کف می باشد این مسأله حائز اهمیت می باشد.

اهمیت تعمیرات و نگهداری قطعات لیفتراک

علاوه بر قطعات لیفتراک که در این پست معرفی شدند، سایر قطعات این دستگاه های صنعتی نیز اهمیت زیادی دارند، به گونه ای که باید حتماً اصول و قواعد مربوط به نگهداری از آن ها رعایت شوند.لیفتراک ها عموماً در تمام صنایع کاربرد دارند اما انتخاب یکی از مدل های آن، طبق شرایط کاری هر کسب و کار انجام می شود.خرابی این قطعات هزینه های زیادی را بر دوش مدیر انبار می گذارد بنابراین هر یک از کارکنانی که مسئول جابجایی بار با لیفتراک هستند،باید به طور کامل آموزش ببینند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...