نحوه تشخیص خرابی شیر انبساط ترموستاتیک

شیر انبساط ترمواستاتیک نوعی دستگاه اندازه گیری است. وظیفه این دستگاه اندازه گیری ایجاد افت فشار از خط مایع به داخل اواپراتور است که منجر به جوشیدن مبرد (تغییر از مایع به بخار) از طریق کویل اواپراتور می شود. این "جوشیدن" در دمای پایین گرما را از فضا یا محصولی که در حال خنک شدن است جذب می کند.هماطور که می دانید شیر انبساط یکی از چهار بخش اصلی سیکل تبرید تراکمی ( کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط) می باشد؛ وظیفه‌ی کاهش فشار مبرد را در سیکل تبرید دارد و به واسطه‌ی آن، دما در اواپراتور کاهش می‌یابد. سیکل یا چرخه‌ی تبرید یک فرآیند خنک‌سازی است که در آن سیالی مانند هوا یا آب به وسیله  مبرد سرد یا گرم شده و برای سرمایش و گرمایش محیط استفاده می‌شود.به دلیل این‌که شیر انبساط کولرگازی در عملکرد صحیح آن نقش مهمی دارد، هر گونه آسیب یا خرابیِ احتمالی مشکلات بسیاری در فرآیند سرمایش یا گرمایش کولرگازی ایجاد کرده و کاهش شدید کارآیی آن را در پی خواهد داشت. در ادامه به راهکار هایی برای تشخیص خرابی شیر انبساط می پردازیم.

شیر انبساط

یک شیر انبساط ترمواستاتیک چگونه کار می کند؟

یک شیر انبساط دما و (معمولاً) فشار را در انتهای کویل اواپراتور با یک بالب و لوله ای به نام اکولایزر خارجی اندازه گیری می کند. لامپ دما را اندازه گیری می کند و نیروی بازشدن را فراهم می کند، اکولایزر فشار را اندازه گیری می کند و نیروی بسته شدن را فراهم می کند. همچنین فنری وجود دارد که ممکن است کشش قابل تنظیمی داشته باشد که نیروی بسته شدن اضافی را فراهم می کند. هنگامی که به درستی کار می کنند، این نیروها به تعادل دست می یابند و سوپر هیت اواپراتور را تا حد تعیین شده در انتهای اواپراتور حفظ می کنند. وظیفه شیر انبساط ترمواستاتیک حفظ حرارت سوپرهیت در محدوده عملیاتی و شرایط خاص است.

شیرهای انبساط ترمواستاتیک چگونه کار می کنند؟

یک شیر انبساط ممکن است با خیلی باز یا خیلی بسته شدن خراب شود. باز بودن بیش از حد، "تغذیه بیش از حد" نیز نامیده می شود و به این معنی است که مبرد در حال جوش بیش از حد از طریق کویل اواپراتور تغذیه می شود و این امر در گرمای بسیار کم خود را نشان می دهد. اگر شیر انبساط بسته نشود، می توان گفت که "کم تغذیه" است، به این معنی که مبرد در حال جوش به اندازه کافی از طریق کویل اواپراتور تغذیه نمی شود و سوپر هیت در خروجی اواپراتور بسیار زیاد خواهد بود. وقوع این خرابی ها معمولاً ناشی از آلاینده‌ها یا رطوبت در سیستم هستند که مسیر خود را به شیر رسانده و باعث چسبندگی یا محدود شدن آن شده‌اند. یکی دیگر از دلایل خرابی سوپاپ، ساییدگی لوله بالب و یک اکولایزر خارجی بدون فشاردهنده هسته نصب شده روی پورتی است که دارای هسته شریدر است. هنگامی که یک شیر بیش از حد تغذیه می کند اولین چیزی که باید بررسی شود عایق بودن، محل قرارگیری و تسمه بالب است. اگر بی حسی به درستی خط مکش را حس نکند، می تواند منجر به باز ماندن بیش از حد دریچه شود.

چرا اغلب آنها به اشتباه تشخیص داده می شوند؟

شیرهای انبساط اغلب در مواردی که جریان هوا یا بار اواپراتور کم است به اشتباه محکوم می شوند. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که تکنسین ها سیستمی با فشار مکش پایین پیدا می‌کنند و فرض می‌کنند که مبرد آن کم است. سپس آنها شروع به اضافه کردن مبرد می کنند و شیر انبساط با بستن بیشتر مبرد پاسخ می دهد. تکنسین خواهد دید که مکش افزایش نمی یابد و آنها به این نتیجه خواهند رسید که شیر انبساط از کار افتاده است. این به این دلیل رخ می دهد که تکنسین بدون در نظر گرفتن سایر عوامل به فشار مکش توجه زیادی می کند.

راه صحیح تشخیص  خرابی شیر انبساط چیست؟

ابتدا تمام مقادیر مبرد و همچنین خط مایع و دمای مکش خود را در دو انتها (در سیستم اسپلیت) اندازه گیری کنید. این به معنای سوپرهیت، سابکول کردن، اشباع مکش (دمای کویل اواپراتور) و اشباع مایع (دمای متراکم) است. برای اینکه یک شیر انبساط ترمراستاتیک بتواند کاری را که قرار است انجام دهد، قبل از شی انبساط به یک خط کامل مایع نیاز دارید، این بدان معناست که از نظر تئوری به حداقل -17 درجه سانتیگراد سابکول کننده نیاز دارید، اما در واقع، باید مطمئن شوید میزان خنک شدن طبق  آن چیزی باشد که کارخانه مشخص کرده، که این معمولا حدود -12 درجه سانتی گراد است. در یخچال نیز همین کار را با بررسی سایت گلس انجام می دهیم. در یک سیستم اسپلیت، بررسی سابکول در خارج و سپس تأیید وجود اختلاف دمای زیاد در داخل به خارج، راهی عالی برای اطمینان از این است که زانویی ها یا درایر های خط متصل مشکلی ندارند.

تهویه مطبوع

فشار مایع کافی

مورد بعدی که یک شیر انبساط به آن نیاز دارد فشار مایع کافی برای داشتن اختلاف فشار مورد نیاز است. این مقدار دیفرانسیل فشار مورد نیاز بر اساس شیر کمی متفاوت خواهد بود اما معمولاً ما می خواهیم حداقل 100 PSI اختلاف بین فشار خط مایع و فشار اواپراتور مورد نظر را مشاهده کنیم. اگر فشار هد به دلیل شرایط محیطی کم خیلی کم شود، این می تواند وارد عمل شود و بر توانایی سوپاپ برای انجام کار خود تأثیر بگذارد. هنگامی که همه این موارد تأیید شد، مسئله به سادگی بررسی سوپرهیت در انتهای اواپراتور است. اکثر سیستم های تهویه مطبوع در خروجی اواپراتور 6 تا 14 درجه سوپرهیت را حفظ می کنند. اگر در آن محدوده باشد، شیر خراب نیست و کار خود را انجام می دهد. اگر در خروجی تبخیر کمتر از 6 درجه سوپرهیت باشد، ممکن است بیش از حد تغذیه شود (دما سنج و گیج های خود را دو بار چک کنید) و اگر سوپرهیت در خروجی اواپراتور بسیار بالاتر از 14 درجه باشد، با سابکول کننده مناسب و فشار مایع وارد ... سپس شما یک شیر انبساط خراب (شیر با ورودی کم) دارید. به خاطر داشته باشید که برخی از شیرها دقیقاً قبل از شیر مانیتور دارند و این می تواند دلیل محدودیت باشد. می‌توانید عمداً کویل را منجمد کنید و سعی کنید نقطه انجماد را ببینید یا از تصویربرداری حرارتی برای تشخیص سوپاپ یا صفحه استفاده کنید. هنگامی که نقطه دما را پیدا کردید، نقطه افت فشار را پیدا کردید، فقط به یاد داشته باشید که شیر انبساط برای تامین فشار برای حفظ یک سوپرهیت نسبتاً ثابت طراحی شده است.

آیا همیشه تنها راه ممکن تعویض کامل شیر انبساط است؟

آنها ممکن است در داخل از کار بیفتند، اما اغلب به دلیل مسدود شدن صفحه ورودی (در صورت داشتن صفحه)، ورود آلاینده ها به شیر، از دست دادن شارژ از هدپاور، محل بالب، و مشکلات موقعیت یابی و گرم شدن بیش از حد شیر، از کار می افتند. در برنامه های تجاری و تبرید اغلب می توانید مانیتور را تعویض یا تمیز کنید و هدپاور را به جای تعویض کل شیر تعویض کنید. همانطور که گفته شد قبل از تشخیص مطمئن شوید که ابزار شما به خوبی کالیبره شده و کار می کند و در واقع فشار را به درستی می خوانید. ممکن است اشتباه تشخیص بدهید فقط به این دلیل که یک شریدر به داخل فشار نمی آورد یا یک سوپاپ چند موقعیته شکاف خورده است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...