نحوه انتخاب بهترین رادیاتور

خرید رادیاتور دیگر یک انتخاب ساده از نظر اتاق و سبک نیست، بلکه مسئله سیستم گرمایش، اندازه اتاق، بهترین عایق و آنچه که با بیشترین بازدهی گرم می شود است. اکنون باید به مقدار زیادی فکر کنید، و چه به دنبال بازسازی کل خانه خود باشید و چه به دنبال یک رادیاتور جدید، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. همانطور که می دانید در داخل دستگاه رادیاتور آب گرم جریان پیدا می‏کند و این آب گرم در تماس با هوای محیط اطراف قرار گرفته و سبب گرم شدن آن می‏شود. گرم کردن آبی که داخل رادیاتور جریان دارد توسط سیستم موتورخانه مرکزی یا پکیج‏ها انجام می‏شود. با این حال برای گرامایش محیط می بایستی رادیوتوری مناسب انتخاب شود.انتخاب نوع رادیاتور بستگی به موارد زیادی دارد که ما توصیه می‏کنیم حتما با یک مهندس مکانیک طراح تاسیسات مکانیکی ساختمان در این زمینه مشورت نمایید. چرا که این موضوع نیازمند انجام یکسری محاسبات مهندسی است که بهترین انتخاب را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر ظرفیت رادیاتور کمتر از مقدار مورد نیاز برآورد گردد شما در تامین گرمایش کافی برای مکان مورد نظر دچار مشکل خواهید شد. همچنین اگر ظرفیت آن بیشتر از حد مورد نیاز باشد موجب اتلاف انرژی خواهد شد.اما اگر کماکان اصرار دارید که خودتان این انتخاب را انجام دهید ما روشی را به شما پیشنهاد می‏کنیم که می‏تواند به شما در این انتخاب کمک کند هر چند که جای تحلیل‏های دقیق مهندسی را نمی‏گیرد. در ادامه این پست به مواردی که هنگام انتخاب رادیاتور باید در نظر بگیرید می پردازیم.

انواع رادیاتور

چه نوع رادیاتورهایی وجود دارد؟

در حال حاضر سیستم‌ های گرمایشی و سرمایشی جدید بسیار مجهز و در عین حال ساده و بی‌خطر تولید و به بازار عرضه می شوند. به طور معمول ساختمان ‌ها و برج‌ های مسکونی برای سرما از کولر و برای ایجاد گرما در فصل زمستان از پکیج، اسپیلت و رادیاتور بهره برداری می نمایند. رادیاتورها تقریبا در همه ساختمان ‌های آپارتمانی نصب می شوند و به عنوان سیستم گرمایشی اصلی کاربرد دارند. رادیاتور که بعضی آن را با نام شوفاژ می نامند  نوعی وسیله گرمایشی فلزی می باشد  که به دیوار وصل می گردد  و بر حسب فلز استفاده شده در آن انواع مختلفی دارد. رادیاتورها از جریان برق استفاده می نمایند و مثل یک منتقل ‌کننده دما و گرمای آب عمل می‌ کنند. به طور کلی دو نوع رادیاتور وجود دارد - لوله کشی و برقی - و بهترین نوع برای خانه شما به وضعیت فعلی شما بستگی دارد.

رادیاتورهای لوله کشی شده: از آب گرم ایجاد شده توسط دیگ برای انتشار گرما استفاده می کنند. آنها به عنوان بخشی از سیستم گرمایش به صورت مرکزی کنترل می شوند.

رادیاتورهای برقی: در اتاق های جداگانه کار می کنند و از برق اصلی استفاده می کنند. برخی از نسخه ها به یک پریز وصل می شوند، در حالی که برخی دیگر باید توسط یک برقکار نصب شوند. همچنین رادیاتورهای برقی مادون قرمز را خواهید دید. اینها خروجی حرارت بالایی دارند و باریک هستند، بنابراین می توانند راه حل خوبی برای فضای کوچک باشند .ممکن است نیاز به تعویض در یک سیستم گرمایشی موجود یا گسترش آن داشته باشید. با این حال، اگر سیستم گرمایش مرکزی لوله کشی دارید، اضافه کردن رادیاتور برقی برای گرم کردن فضایی که در حال حاضر تحت پوشش سیستم نیست ایده خوبی است.

نحوه انتخاب اندازه مناسب رادیاتور

دریافت گرمای مناسب برای فضا بسیار مهم است. رادیاتورها دارای رتبه BTU هستند که میزان گرمای خروجی محاسبه شده در واحدهای حرارتی را به شما می گوید.  فراموش نکنید که برای ایجاد گرما یکنواخت فضاهای بزرگ ممکن است به بیش از یک رادیاتور نیاز داشته باشد اگر اتاق منبع گرمایی دیگری مانند بخاری نداشته باشد.

در مورد جفت کردن رادیاتورها با پمپ حرارتی چطور؟

اگر در خانه خود به جای دیگ بخار، پمپ حرارتی دارید، هنگام انتخاب بهترین رادیاتورها باید این را در نظر داشته باشید. پمپ‌های حرارتی معمولاً در دماهای پایین‌تری نسبت به دیگ‌های گاز معمولی کار می‌کنند، بنابراین رادیاتورها معمولاً برای جبران باید بزرگتر باشند. این لزوماً یک مشکل نیست زیرا رادیاتورهای زیادی در آنجا وجود دارد که برای دریافت حداکثر گرما از کمترین مقدار آب گرم شده طراحی شده اند.

آیا می توانید از رادیاتورهای قدیمی یا تعمیر شده استفاده کنید؟

استفاده از رادیاتورهای چدنی قدیمی در سیستم گرمایش مدرن امکان پذیر است. با این حال، آنها باید از زباله ها شسته شوند و آزمایش شوند تا اطمینان حاصل شود که کارشان را انجام می دهند.

رادیاتورها از چه موادی ساخته می شوند؟

رادیاتورهای مدرن اغلب از فولاد و نسخه های سنتی از چدن ساخته می شوند، اگرچه مواد دیگری نیز وجود دارد.

فولاد 

بسیار بادوام است و حرارت و راندمان بالایی دارد. این به طور کلی مقرون به صرفه ترین گزینه است. رادیاتورهای فولادی به سرعت گرم و سرد می شوند و گرمایش قابل کنترلی را فراهم می کنند .

چدن

برای طرح های صنعتی و خانه های قدیمی مناسب است. کندتر گرم می شود اما پس از خاموش شدن، گرما را برای مدت طولانی تری حفظ می کند. با این حال، چدن سنگین وزن است، که بر موقعیت این رادیاتورها تأثیر می گذارد.رادیاتورهای چدنی سنتی از گذشته ماده اصلی خانه‌ها و مدارس بوده‌اند. ساختار متراکم آنها برای رسیدن به دمای مطلوب زمان می برد، اما مدت زیادی پس از خاموش شدن گرمایش مرکزی گرم باقی می ماند.

آلومینیوم

 سبک است، که زمانی که می توانید این طرح ها را آویزان کنید، امکانات را افزایش می دهد. به سرعت گرم می شود - اما همچنین سرد می شود.آلومینیوم یک ماده رسانا بسیار کارآمد است که بلافاصله پس از روشن شدن گرمایش مرکزی گرم می شود و به شما امکان کنترل کامل بر سیستم گرمایش مرکزی خود را می دهد.

رادیاتور

رادیاتورها به چه شکلی هستند؟

رادیاتورهای افقی: گزینه کلاسیک هستند. آنها معمولاً به راحتی زیر پنجره ها یا قفسه های دیواری قرار می گیرند، بنابراین می توانند به فضای کارآمدی چیدمان اتاق کمک کنند. نسخه های طراحی باریک زیر پنجره های کم ارتفاع قرار می گیرند.

رادیاتورهای عمودی: اغلب در حمام ها استفاده می شوند، اما مجموعه ای از طرح های عمودی برای هر اتاق در حال حاضر وجود دارد. آنها می توانند در فضاهای نامناسب جا بیفتند و همچنین یک ویژگی شیک ایجاد کنند.

رادیاتورهای ستونی: این رادیاتورها به شکل لوله های عمودی هستند که در دو ،سه و یا چهار ستون قرار گرفته اند. هرچه تعداد ستون ها بیش تر باشد میزان گرمایش و مقدار فضای اشغال شده توسط رادیاتور نیز بیش تر می گردد.

رادیاتورهای نردبانی (حوله خشک کن):  این روزها در طرح های نردبانی کلاسیک و همچنین مجموعه ای از سبک های دیگر عرضه می شوند. حوله ها و اتاق را گرم می کنند. از بین سیستم‌های گرمایشی، نسخه‌های برقی یا دوگانه سوز یکی را انتخاب کنید. دوگانه سوزها لوله‌کشی شده‌اند، اما سوئیچ‌هایی نیز دارند که به شما امکان می‌دهد وقتی گرمایش مرکزی در تابستان خاموش است، عنصر گرمایش الکتریکی را روشن کنید تا اتاقتان برای دوش گرفتن یا حمام کردن گرم باشد و حوله‌ها خشک شوند.

فراموش نکنید که هنگام انتخاب طرحی برای اتاق، عمق رادیاتور را در نظر بگیرید. تک پنل بودن یا دو پنل بودن رادیاتور بر میزان بیرون زدگی آن تأثیر می گذارد. طرح های تک پانل، البته، باریک تر هستند. اینها خروجی حرارت کمتری دارند، بنابراین به احتمال زیاد برای یک اتاق کوچکتر انتخاب مناسبی هستند. رادیاتورهای دو پانل گرمای بسیار بیشتری را برای همان سطح تولید می کنند و بیشتر به داخل اتاق نفوذ می کنند.

آیا به شیرهای رادیاتور نیاز دارید؟

شیرهای رادیاتور که دمای هر یک از رادیاتورها را کنترل می کنند، برای انعطاف پذیری اتاق به اتاق ضروری هستند. انواع مختلفی از شیر موجود است، بنابراین شما می توانید انتخاب طرح رادیاتور را تکمیل کنید. ممکن است بشنوید که از آنها به عنوان شیر رادیاتور ترموستاتیک (TRVs)  یاد می شود.

رادیاتور

رادیاتورها باید در کجا قرار گیرند؟

رادیاتورها اغلب در زیر پنجره برای مقابله با بادهای سرد یافت می شوند. با این حال، اگر خانه شما دو جداره یا سه جداره است، مطمئناً این تنها گزینه نیست و چیدمان اتاق را انعطاف پذیرتر می کند.با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر رادیاتورها را با یک سیستم موجود تعویض می کنید، لوله ها ممکن است با در نظر گرفتن مکان سنتی رادیاتور قرار بگیرند. این بدان معنا نیست که نمی توانید آنها را مجدداً در موقعیت قرار دهید، اما مستلزم کار اضافی است.وقتی صحبت از محل قرارگیری رادیاتور می شود، خود دیوار نیز مشکل ساز است. دیوارهای بنایی، آجری یا بلوکی قوی هستند، بنابراین گزینه های رادیاتور موجود قابل توجه است. رادیاتور را با قرار دادن یک کاناپه یا مبلمان بزرگ جلوی آن مسدود نکنید، زیرا این کار باعث می شود اتاق به طور موثر گرم نشود. کشیدن پرده روی آن نیز ایده بدی است. 

آیا رادیاتورهای سنتی کارآمد هستند؟

رادیاتورهای سنتی می توانند گرما را برای مدت طولانی حفظ کنند، بنابراین با وجود طولانی تر شدن گرم شدن در مقایسه با رادیاتورهای ستونی مدرن، هنوز هم می توانند خانه شما را به طور موثر گرم کنند. طرح‌های چدنی کوچک‌تر حتی دارای خروجی حرارتی مشابه مدل‌های فولادی یا آلومینیومی بزرگتر هستند.تنها عیب این رادیاتورها این است که سنگین هستند.

کدام رادیاتورها بهترین گرما را تولید می کنند؟

ممکن است بخواهید رادیاتورهای چدنی یا آلومینیومی را برای بهترین گرما انتخاب کنید. از نظر حفظ گرما، یک رادیاتور چدنی کلاسیک قدیمی یک انتخاب قوی است. این کار کند است، اما گرمای خود را برای مدت طولانی‌تری نسبت به جایگزین‌های فولادی یا آلومینیومی نگه می‌دارد، که به کارایی کمک می‌کند زیرا می‌توان آن‌ها را در صورت داشتن دمای مناسب خاموش کرد. بعلاوه، به دلیل ماهیت مواد، طیفی از طرح‌های آراسته‌تر و دقیق‌تر را در چدن نسبت به هر طیف دیگری خواهید یافت.اگر به دنبال سرعت هستید، رادیاتورهای آلومینیومی سریع‌ترین گرم شدن را دارند. آلومینیوم به عنوان یک ابررسانا، یکی از موثرترین مواد برای گرم کردن سریع و کارآمد فضا است. با این حال، به همان سرعتی که گرم می شود، دوباره به همان سرعت خنک می شود، که می تواند یک چیز بد در نظر گرفته شود، اما مسلما آن را برای دستیابی به دمای ایده آل اتاق نیز عالی می کند.

مصرف انرژی کدام رادیاتورها بیشتر است؟

رادیاتورهای برقی بیشترین بازده انرژی را دارند. با تبدیل 100 درصد برق به گرما، رادیاتورهای الکتریکی کارآمدتر انرژی هستند .با این حال، به خاطر داشته باشید که وقتی نوبت به قبض انرژی برای گرم کردن کل خانه می‌رسد، میزان پرداختی شما برای سوختی است که انرژی گرمایش را تامین می‌کند. در مواردی که برق گرانتر از گاز یا نفتی است که سوخت دیگ بخار را تامین می کند، رادیاتورهای برقی اگر برای هر اتاق استفاده شوند می توانند گرانتر باشند.

بهترین رادیاتورهای مدرن کدامند؟

رادیاتورهای عمودی یک انتخاب مدرن هستند که بسیاری از مردم به آن علاقه پیدا کرده اند.زیبایی رادیاتورهای مدرن در تنوع بسیار زیادی از طرح ها، اندازه ها و رنگ ها است، بنابراین می توانید بهترین رادیاتور را انتخاب کنید که مناسب اتاق شما باشد و همچنین از نظر مصرف انرژی نیز بهینه باشد.به طور کلی، رادیاتورها مانند گذشته ویژگی غالب یک اتاق نیستند. امروزه رادیاتورها در تولید گرما بسیار بهتر و در نتیجه کوچکتر شده اند. گرما از رادیاتورها نتیجه "مساحت سطح" است، هر چه مساحت سطح بیشتر باشد، گرمای بیشتر است، بنابراین تحقیقات زیادی در مورد فرآیند طراحی و ساخت به منظور دستیابی به این امر انجام شده است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...