چگونه بررسی کنیم که آیا موتور الکتریکی خراب است یا خیر

برای قرن ها، ما شاهد نوآوری فوق العاده ای در عملیات صنعتی بوده ایم. اجداد ما سخت کوشیدند تا راه حل هایی برای فرآیندهای کندی که تجربه کرده بودند بیابند، که در نهایت ما را به سمت توسعه موتورها و اتوماسیون سوق داد. امروزه شرکت‌های بی‌شماری به موتورهای الکتریکی تکیه می‌کنند تا عملیات خود را کارآمدتر کنند. در حالی که موتورها مطمئناً پیشرفت های قابل توجهی در عملکرد مشاغل ایجاد کرده اند، شرکت ها نیز باید موتورهای خود را حفظ کنند تا از خرابی جلوگیری کنند. به منظور جلوگیری از خرابی و ناکارآمدی در آینده، باید بدانید که چگونه موتور الکتریکی خراب است یا خیر. اگر می دانید که چگونه و به دنبال چه چیزی در یک موتور باشید، می توانید زودتر اقدام کنید و از خراب شدن موتور و آسیب احتمالی آن جلوگیری کنید. اگر می خواهید بیشتر بدانید، می توانید راهنمای ما را در زیر بخوانید.

نکته سردچال: همه ی کسب و کارهای مرتبط با الکترو موتور ها می توانند در باشگاه مشتریان سردچال عضو شوند و از امکانات داشتن یک سایت از جمله معرفی کسب و کارشان در آگهی ها ،گذاشتن  پست و فروش  آنلاین برخوردار شوند

بلبرینگ الکتروموتور

بلبرینگ و شفت را بررسی کنید

یاتاقان‌های موتور یکی از رایج‌ترین قطعاتی هستند که خراب می‌شوند. یاتاقان ها ساییدگی و پارگی منظم را تحمل می کنند، بنابراین باید به مرور زمان آنها را تعویض کنید. شما باید به طور مرتب بلبرینگ ها را چک کنید زیرا در صورت ادامه استفاده از موتور با یاتاقان های فرسوده می تواند به مکانیزم آسیب برساند و کارایی موتور را کاهش دهد.

یاتاقان ها به راحتی قابل بازرسی هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بلبرینگ ها را بچرخانید تا مطمئن شوید که به آرامی و آزادانه می چرخند. راه دیگر برای بازرسی بلبرینگ ها فشار دادن و کشیدن شفتی است که یاتاقان ها به آن متصل می شوند. بلبرینگ ها باید به آرامی بچرخند و شفت نیز باید بتواند به آرامی حرکت کند. گفتنی است، اگر خراشیدگی شنیدید یا اصطکاک احساس کردید، ممکن است نیاز به تعویض بلبرینگ داشته باشید. اگر اصطکاک جزئی باشد، یاتاقان ها ممکن است فقط به روغن کاری نیاز داشته باشند. 

سیم پیچ های موتور را با مولتی متر بازرسی کنید

جای تعجب نیست که سیم پیچ یک موتور الکتریکی برای مکانیک آن حیاتی است. شما باید به طور منظم سیم پیچ ها را از نظر سایش و پارگی بررسی کنید، اما مهمتر از آن، باید مقاومت آنها را تجزیه و تحلیل کنید. اول از همه، برای تست سیم پیچ ها به یک مولتی متر نیاز دارید. برای شروع، مولتی متر را روی اهم تنظیم کنید و سپس سیم و ترمینال موتور را تست کنید. باید سیم‌پیچ‌ها را از نظر اتصال ارتینگ در مدار و باز بودن یا اتصال کوتاه در سیم‌پیچ‌ها آزمایش کنید.

برای اینکه موتور خود را برای اتصال کوتاه به زمین تست کنید، باید مولتی متر را روی اهم تنظیم کنید و موتور را از منبع تغذیه آن جدا کنید. سپس هر سیم را بررسی کنید و به دنبال قرائت های بی نهایت بگردید. از طرف دیگر، اگر خوانش 0 باشد، ممکن است مشکل کابل داشته باشید. برای تشخیص بد بودن کابل، باید هر کابل را جداگانه آزمایش کنید و مطمئن شوید که هیچ یک از سیم‌ها با هم تماس ندارند. آزمایش جداگانه به شما امکان می دهد کابلی را که باعث مشکل شده است را پیدا کنید. از طرف دیگر، اگر هر کابل خوانش بی نهایت ارائه می کند، مشکل موتور وجود دارد، بنابراین باید یک سرویس تعمیر حرفه ای استخدام کنید.

بررسی الکتروموتور با مولتی متر

برای تست باز بودن یا شورت در سیم پیچ ها، باید T1 به T2، T2 به T3 و در نهایت T1 به T3 را تست کنید. توجه: برخی از موتورها دارای علائم مختلفی مانند U تا V، V به W، و W به U هستند—شما می توانید پیکربندی موتور خود را در دفترچه راهنمای کاربر بیابید. به طور کلی، شما به دنبال خواندن 0.3 تا 2 اهم هستید. اگر در نهایت 0 را دریافت کردید، باید دوباره آزمایش را انجام دهید تا ببینید آیا دوباره 0 دریافت می کنید یا خیر. خواندن 0 به این معنی است که شما در مراحل کمبود دارید. کمبود به معنای اتصال سیم به زمین است که معمولاً منجر به قطع شدن سیم می شود. اگر میزان خواندن شما بسیار بالاتر از 2 است، احتمالاً یک سیم پیچ باز دارید. یک سیم پیچ باز به سادگی نشان می دهد که یک سیم شکسته وجود دارد.

قدرت را با مولتی متر تست کنید

بدیهی است که یک موتور الکتریکی فقط به اندازه منبع تغذیه آن موثر است. می توانید منبع تغذیه را با مولتی متری که در نکته قبل استفاده کرده اید تست کنید. فرآیند و درجه بندی ایده آل برای تست منابع تغذیه بسته به نوع موتور می تواند متفاوت باشد. هر موتور دارای یک محدوده ولتاژ مورد انتظار خواهد بود، و شما می‌خواهید سیم‌ها را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که این محدوده‌ها مطابقت دارند. راهنمای کاربر شما جزئیات لازم برای تست قدرت را همراه با یک راهنما ارائه می دهد. آزمایش اجزای یک موتور الکتریکی به سرعت پیچیده می شود و اگر تجربه ندارید، اشتباه کردن در این فرآیند آسان است.

فن در الکتروموتور

مطمئن شوید که فن در حالت خوب و ایمن قرار دارد.

بسیاری از مردم فراموش می کنند که فن موتور الکتریکی خود را بازرسی و نگهداری کنند. فن برای عملکرد موتور شما حیاتی است زیرا موتور را خنک نگه می دارد تا بتواند برای مدت طولانی تری کار کند. همانطور که ممکن است حدس بزنید، فن به راحتی می تواند با گرد و غبار و زباله مسدود شود، که جریان هوا را کاهش می دهد و گرما را در داخل نگه می دارد. اگرچه ممکن است قسمت بیرونی فن نسبتا تمیز به نظر برسد، ممکن است گرد و غبار و زباله در جای دیگری ایجاد شود که می تواند باعث کند شدن فن شود. هنگامی که پوشش فن را برای تمیز کردن بردارید، باید فن را نیز تست کنید و مطمئن شوید که آزادانه می چرخد. علاوه بر این، فن باید به موتور محفوظ بماند. در غیر این صورت، فن به درستی حرکت نمی کند و موتور بیش از حد گرم می شود و مطمئناً در نهایت خراب می شود.

در حالی که برخی از اقدامات پیشگیرانه که ذکر کردیم نسبتاً ساده هستند، شما هنوز باید بدانید که چگونه موتور الکتریکی خراب است یا خیر. برخی از روش‌های آزمایش موتور ممکن است به کمک یک متخصص نیاز داشته باشد، و بسیار مهم است که در صورت نیاز به خدمات، یک متخصص قابل اعتماد داشته باشید. 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...